Vandaag werd mij de vraag gesteld hoe je in het adresboek van Windows Mail ervoor zorgt dat contact personen gesorteerd worden op achternaam. Ik wist niet meteen de oplossing dus heb gezocht naar een antwoord op internet. Helaas kon ik het daar niet vinden dus toen ben ik zelf maar wat gaan proberen en heb inmiddels ook de oplossing gevonden.
De oplossing:
- Ga naar het overzicht met contactpersonen vanuit Windows Mail, ik bedoel dan niet het scherm Selecteren adressen dat je gebruikt om e-mailadressen aan een nieuwe e-mail toe te voegen.
- Je krijgt een overzicht te zien met je contact personen, zorg dat je bij Beeld gekozen hebt voor Details zodat ook de kolomnamen bovenin het scherm zichtbaar worden. Standaard staan daar voornaam, e-mailadres en telefoonnummer. Klik nu met rechts op die kolom en kies voor kolom toevoegen, dit is een van de onderste opties van de lijst.
- Je krijgt een nieuw scherm te zien waar de bestaande kolommen al aangevinkt zijn, voeg nu ook een vinkje toe voor Achternaam en klik rechts in het scherm op OK. Het scherm sluit zich weer en in het overzicht staat nu de nieuwe kolom.
- Ga nu met de muis ingedrukt op de kolom staan en sleep hem ‘voor’ de kolom Voornaam. Dus je krijgt dan Achternaam, Voornaam.
- Klik vervolgens een of twee maal op Achternaam zodat de lijst goed gesorteerd wordt van A-Z of Z-A.
- Sluit vervolgens het overzicht van Contact personen en keer terug naar Windows Mail.
- Start nu een nieuwe e-mail en klik op de knop Aan: of CC: om een e-mailadres toe te voegen. De adressen zijn nu gesorteerd op achternaam. Door te klikken op de kolomnamen bovenin kan je nogmaals sorteren van A-Z of Z-A.
Deze oplossing werkt natuurlijk alleen als je bij contact personen het veld voornaam en achternaam hebt ingevuld! Mocht het toch niet werken neem dan a.u.b. contact op via het contactformulier.