22 juni 2010 – Geslaagd!!!
Op 21 juni heb ik mijn presentatie gegeven over mijn onderzoek. Gevolgd daarop kreeg ik ongeveer 30 minuten vragen over verschillende onderwerpen. Vooral de vragen waren interessant. Het is natuurlijk leuk als de docenten en extern deskundige ook diepgaande vragen stelden die ik allemaal kon beantwoorden.
De docenten waren verbaasd over het aantal mensen die mee kwamen naar de presentatie en verdediging. Mijn ouders kwamen mee, twee collega’s van de Efteling en mijn oude mentor van mijn MBO opleidingen.
Mijn tijd bij de Efteling is sinds vorige week vrijdag ook voorbij wat ik heel jammer vind. Ik had het er heel erg naar mijn zin. Afgelopen vrijdag hebben we het einde van mijn stage gevierd met gebak. Tijdens mijn afstuderen heb ik heel veel geleerd en ook gelachen.
Ik ben zeker ook tevreden over het resultaat in de vorm van documenten en de aanbeveling. De docenten en extern deskundige hebben dit beoordeeld met een 8.
Dit is het laatste gedeelte van dit artikel.
15 mei 2010 – Implementatiefase
De afgelopen weken heb ik mijn oplossingen uitgewerkt en doorbesproken binnen de Efteling. Ze vonden de oplossingen zeer interessant en we zijn uiteindelijk gegaan voor een combinatie van de beste oplossingen. Zo is de oplossing zo generiek mogelijk. De komende weken ga ik de implementatiefase uitwerken. In deze fase worden alle specifieke details, kosten, voordelen, nadelen, processen, simulaties en ga zo maar door uitgewerkt. Dan komt ook in beeld of de oplossing geïmplementeerd gaat worden want dat is afhankelijk of de baten de kosten dekken. Het onderzoeksdocument wordt afgesloten met een conclusie.
Naast mijn onderzoek heb ik ook gewerkt aan mijn afstudeerscriptie. Ik heb nog een aantal gegevens nodig en kan dan ook het gedeelte over de gewenste situatie afronden. Daarna nog het hoofdstuk over de implementatiefase, conclusie en het verder uitwerken van de persoonlijke evaluatie.
29 april 2010 – Stresstesten uitgevoerd, afstudeerscriptie voor een groot deel af
De afgelopen weken heb ik stresstesten uitgevoerd en dat was zeer leerzaam zowel voor mij als ook voor de Efteling. Een aantal collega’s waren zeer geïnteresseerd in de resultaten van de testen omdat er nog een aantal verbeteringen doorgevoerd konden worden. Natuurlijk geldt dat vrijwel voor alles in de ICT wereld, want het kan altijd beter. Het testplan dat ik van te voren heb geschreven is inmiddels afgerond met een conclusie die aangeeft wat de maximale capaciteiten zijn voor bestellen van tickets via internet.
Daarnaast heb ik ook verder gewerkt aan mijn onderzoeksdocument en ben ik bijna klaar met het uitwerken van de gewenste situatie. Hierin staan een aantal oplossingen die ik binnenkort met mijn afstudeerbegeleider ga doorbespreken. Vervolgens ga ik er een aantal verder uitwerken op basis van de longlist / shortlist methode. Of de oplossing ook echt binnen het bedrijf wordt geïmplementeerd is afhankelijk van de kosten/baten. Mijn onderzoek moet advies geven om het wel of niet te doen.
Als laatste heb ik ook een groot gedeelte van mijn afstudeerscriptie afgerond. Deze wordt binnenkort door een collega doorgelezen om te zien waar ik nog verbeteringen door kan voeren. Ik heb zelf het document al een aantal keren overgelezen en opnieuw geschreven om teksten nog beter te maken. Langere teksten worden bijvoorbeeld steeds korter zonder dat de kwaliteit achteruit gaat.
Natuurlijk heb ik ook al een aantal keren het park bezocht. Zo heb ik het Sprookjesbos gezien, het nieuwe horeca punt Station de Oost en gisteren het Land van Laaf.
22 maart 2010 – Veel gelezen over WBP/BCM en bezig geweest met mogelijke oplossingen
Lang geen tijd gehad om te schrijven wat ik allemaal gedaan heb op stage. Echter heb ik niet stilgezeten. Zo ben ik met een collega op bezoek geweest bij de leverancier van een informatiesysteem. Daar heb ik leerzame gesprekken gehouden om te zien wat mogelijke oplossingen zijn voor het probleem dat ik aan het onderzoeken ben.
In de afgelopen weken heb ik veel gelezen over verschillende onderwerpen zoals Wet Bescherming Persoonsgegevens. Hier in Europa zijn er namelijk regels over het verwerken van gegevens. Ik kom steeds weer nieuwe onderwerpen tegen waar rekening meegehouden moet worden. Dit biedt ook meteen de mogelijkheid om mijn bestaande kennis uit te breiden. Daarnaast heb ik ook een vakblad over Business Continuity Management gelezen. Hieronder wordt verstaan dat er een plan van aanpak is in het geval de continuïteit in gevaar komt. Welke activiteiten worden bijvoorbeeld door wie en wanneer ondernomen. Dit onderwerp kan mogelijk een aanvulling voor mijn onderzoek zijn.
Inmiddels heb ik een lijst met oplossingen in grote lijnen uitgewerkt. Echter moet ik eerst nog een aantal stresstesten uitvoeren om een aanbeveling te kunnen schrijven voor de oplossingen die verder onderzocht moeten worden. Hiervoor heb ik een testplan geschreven op basis van de Engelse standaard IEEE 829-1998.
Vorige week heb ik me verdiept in de programmeertaal ASP om een applicatie te ontwikkelen die inspeelt op het totaal aantal bezoekers op een bepaald moment. Dit is namelijk een van de mogelijke oplossingen. Op basis van instellingen bepaalt de applicatie of bepaalde bezoekers door moeten gaan of even moeten wachten. Zo krijg je dus een bepaald wachtrij idee waardoor capaciteit op de juiste manier benut kan worden.
Los van mijn stage heb ik ook nog een PHP script geschreven voor de helpdesk om CSV bestanden te vergelijken. Dezelfde opdracht is uitgevoerd door een medewerker van de helpdesk en vandaag hebben we elkaars scripts vergeleken omdat het vergelijken op verschillende manieren gedaan kan worden.
28 februari 2010 – Capaciteits- en functioneel testen
Net als vorige week ben ik afgelopen week heel de tijd bezig geweest met het inrichten en gebruiken van de testsoftware. Het eerste testplan is succesvol afgerond. De tweede test is nog niet helemaal klaar, daar ga ik a.s. maandag mee verder.
Naast de software voor capaciteits- en stresstesten heb ik ook software gevonden om functionele testen uit te voeren. Dynamisch wordt er geklikt op linken, echt surfen dus en formulier worden ingevuld. Tijdens het instellen moet je precies aangeven wat de software moet doen, maar tijdens het uitvoeren van het testplan lijkt het net of een bezoeker bezig is omdat de test via een browser wordt uitgevoerd.
Hiermee wordt het testen in de toekomst een stuk gemakkelijker omdat bepaalde handelingen die anders handmatig uitgevoerd moeten worden nu automatisch uitgevoerd kunnen worden. Een gebruiker kan in principe toe kijken om te zien waar er verbeteringen doorgevoerd moeten worden.
De verwachting is dat ik nog 1 week bezig ben met het inrichten en testen van de testplannen. Daarna kunnen ze gebruikt worden om gegevens te verzamelen die ik weer kan gebruiken in mijn onderzoek.
20 februari 2010 – Oplevering huidige situatie en testsoftware inrichten
Afgelopen week heb ik de huidige situatie opgeleverd aan mijn afstudeerbegeleider. Daarnaast heb ik samen met hem ook mijn bevindingen uit het document globaal besproken zoals de procesbeschrijvingen en de data flow diagrammen.
Verder heb ik van de week weer een aantal gesprekken gevoerd met collega’s voor de gewenste situatie en hebben we de mogelijke oplossingen doorgenomen. De resultaten van deze gesprekken heb ik weer in mijn onderzoek verwerkt.
De rest van de week ben ik bezig geweest met het inrichten van testsoftware om te zien hoeveel capaciteit de informatiesystemen hebben en hoeveel aanvragen ze tegelijk kunnen verwerken. Vrijdag heb ik de eerste testronden succesvol uitgevoerd.
Aankomende week ga ik kijken of ik de testen variabel kan maken omdat ik bezoekers wil simuleren. Ik heb afgelopen weken dus weer veel geleerd over testsoftware en de mogelijkheden. Naast het huidige testprogramma dat ik gebruik heb ik ook nog andere testprogramma’s gebruikt om zo de voordelen en nadelen te kunnen bepalen.
14 februari 2010 – Gesprekken, documentatie en kennisuitbreiding
Afgelopen week heb ik veel documentatie geschreven en gesprekken gevoerd met diverse mensen binnen het bedrijf. Daaruit is veel informatie gekomen en heb ik onder andere de procesbeschrijvingen en data flow diagrammen gemaakt. Daarnaast heb ik mijn onderzoek naar de huidige situatie voor een groot deel afgerond. Aankomende week heb ik nog een bespreking met een beheerder van een informatiesysteem en ga ik mijn huidige situatie bespreken met mijn afstudeerstage begeleider.
Naast het vele verwerken heb ik van de week ook veel gelezen over diverse onderwerpen zoals blade servers, load balancing en diverse topics omtrent servers en infrastructuur inrichting. Ook heb ik mij verdiept in testsoftware om de implementatie te testen zodat in de toekomst de capaciteit bekend is.
Zachtjes aan ben ik ook al begonnen met het op papier zetten van oplossingen. Echter deze zijn afhankelijk van de huidige situatie en de toekomst. Er zitten al wel een paar goede oplossingen bij. Doormiddel van een longlist, shortlist methode moet er uiteindelijk een oplossing uitkomen die verder uitgezocht en geïmplementeerd gaat worden.
5 februari 2010 – De eerste week is voorbij
Vrijdagmiddag, de eerste week van stage zit erop. Een leerzame week met veel kennismakingen en gesprekken met nieuwe collega’s. Afgelopen maandag ben ik begonnen met het opstellen van mijn scriptie, welke hoofdstukken ga ik gebruiken welke lay-out. Dinsdag was mijn eerste dag bij de Efteling zelf. Ik werk op een gezellige afdeling waar ongeveer 22 mensen werken.
Iedere middag gaan we gezellig met de afdeling in twee groepen eten in het personeelsrestaurant. Na dinsdag neem ik geen brood meer mee, ik eet lekker goedkoop, heerlijk en uitgebreid in het personeelsrestaurant!
Dinsdag heb ik mijn Project Initiatie Document geschreven en heb dit dezelfde dag nog verstuurd naar mijn afstudeer begeleider en begeleidend docent. De begeleidend docent heeft dit document kritisch bekeken en voorzien van feedback waar ik veel van heb geleerd.
Deze week heb ik ook diverse inventarisaties gedaan van de huidige infrastructuur en ben ik begonnen met het in kaart brengen van de processen. Ook heb ik veel e-mails verstuurd naar personen om informatie op te vragen want de bevindingen moeten te verklaren zijn. Met al deze gegevens heb ik de huidige situatie voor een groot deel in kaart gebracht. De laatste delen die ik moet uitwerken zijn afhankelijk van gesprekken met diverse personen aanstaande week. De informatie die ik verwerkt heb is al verstuurd naar mijn afstudeer begeleider zodat die alles kan voorzien van feedback.
28 januari 2010 – Een stage die zorgt voor grappen
Ik heb hiervoor al vaker stage gelopen, maar over deze afstudeerstage bij de Efteling worden alleen maar grappen gemaakt wat natuurlijk wel leuk is. “Ga je tussen de trollen staan bij Droomvlucht”, “Papier hier…” en nog veel meer. Het gaat om een stage op ICT maar toch reageren mensen nieuwsgierig. Anderen vertellen waar ze stage gaan lopen, bij groothandels, banken, automatiseringsbedrijven, maar wanneer Efteling wordt genoemd zeggen vrijwel alle mensen meteen “leuk”, het is een herkenbaar bedrijf want wie is er niet geweest?
Van de week heb ik mijn laatste assessment afgelegd voor Business Intelligence en heb ik ook samen met medestudenten een presentatie gegeven bij de gemeente Geertruidenberg. Daarvoor hebben wij een onderzoek gedaan met Business Process Redesign en Change Management van John P. Kotter om twee processen te verbeteren. De gemeente was zeer tevreden met de resultaten, een besparing op kosten, herverdeling van capaciteit en vermindering van fouten.
Nu heb ik nog een paar dagen vrij voordat mijn stage echt begint. Ik ga me deze twee dagen verdiepen in C# voor een prototype voor een opdrachtgever en Windows Server 2008 om zo weer helemaal op de hoogte te zijn van de mogelijkheden. Maandag 1 februari ga ik een opzet maken voor mijn verslagen en een planning die ik vervolgens met mijn stage begeleider ga doorbespreken!
9 januari 2010 – Stage helemaal geregeld en opdracht is bekend
Nog maar 2 weken te gaan en dan ben ik klaar met mijn vakken op school. Tot nu toe heb ik alle vakken gehaald dus voor mij geen herkansingen!
Van 1 februari tot ongeveer 1 juni ga ik een afstudeerstage lopen. Tijdens deze stage kan ik al mijn kennis en ervaring gebruiken die ik de afgelopen jaren heb opgedaan. Ik ga stage lopen bij de Efteling in Kaatsheuvel. Een verder toelichting op dit bedrijf lijkt mij niet nodig!
Waarom de Efteling vragen jullie je misschien af? Heel simpel eigenlijk. Door de jaren heen ben ik voor school en voor werk al bij veel bedrijven geweest, kleine en grote en uit verschillende sectoren. Hierdoor heb ik al veel ervaring opgedaan.
Echter was ik benieuwd hoe ze de ICT geregeld hebben bij de Efteling, want ook daar hebben ze natuurlijk veel computers, netwerken, servers en ga zo maar door. Als je bijvoorbeeld een computer los pakt, tja dan is het een computer. Hetzelfde geldt voor een server, een router etc. Maar het ging mij meer om de onderliggende samenhang van de systemen. De Efteling bestaat natuurlijk uit het Park (zoals attracties), Hotel, Golfbaan, extern gehostte websites, kantoor en het niet te vergeten nieuwe vakantiepark Bosrijk. Al deze onderdelen zitten met elkaar verbonden en vormen samen een geheel. Het lijkt mij daarom interessant en leerzaam om te zien hoe ze dat allemaal geregeld hebben, welke informatiesystemen gebruiken zij bijvoorbeeld.
Natuurlijk ga ik niet een half jaar bij de Efteling stage lopen om alleen dat te bestuderen. In overleg met de Efteling heb ik ook een uitdagende opdracht gekregen. Voor de afdeling Marketing en ICT ga ik onderzoeken hoe met behulp van ICT promotionele campagnes beter ondersteunt kunnen worden. Te denken valt aan onder andere een capaciteitsplanning van hardware, software en bezoekers.