Probleem:
Als je wilt inloggen op de webmail omgeving van Windows Small Business Server 2003 met Internet Explorer 10 zal je erachter komen dat het niet werkt. Je kan inloggen en je zal je Inbox zien, maar verder kan je niets. Je kan niet klikken op een map of een e-mail. Bovenin het scherm worden wel een aantal foutmeldingen getoond. De enige knop die wel werkt is ‘Afmelden’.
Volg de onderstaande stappen om toch gebruik te kunnen maken van de webmail omgeving. Natuurlijk zou de gemakkelijkste oplossing zijn om Firefox of Chrome te installeren, maar Microsoft heeft besloten om daar geen volledige ondersteuning voor te geven. Het resultaat is dus een even zo lelijke omgeving als wanneer je inlogt met Internet Explorer 10.
Oplossing:
- Deze oplossing gaat niet werken als je inlogt vanaf de Metro (scherm met vierkanten) interface
- Druk op het toetsenbord op de Windows toets zodat je naar het oude bekende bureaublad gaat
- Start nu Internet Explorer 10 op, heb je nog geen icoontje volg dan deze stappen:
- Open verkenner en navigeer naar C:\Program Files\Internet Explorer
- Start iexplore op
- Klik met je rechter muisknop op het icoon en kies voor “Dit programma vastmaken aan de taakbalk”
- Vul het adres in om naar het inlogformulier van de webmail omgeving te gaan
- Kijk nu naar de adresbalk die begint met http://, zie ook de afbeelding hieronder
- Als je rechts kijkt zie je een gescheurd a4tje (rood vierkant op afbeelding), is deze niet blauw klik erop
- Compatibiliteitsweergave staat nu aan waardoor websites ontwikkeld voor oudere versies ook goed worden getoond
- Log nu in en je zal zien dat de webmail omgeving werkt zoals je gewend bent
Het kan voorkomen dat je deze handeling nogmaals moet uitvoeren voor pop-ups als je bijvoorbeeld een e-mail wilt beantwoorden.
Deze oplossing werkt ook voor andere websites die ontwikkeld zijn voor oudere versies van Internet Explorer.
Oplossing getest op:
- Windows 8 met Internet Explorer 10