Probleem:
Nadat de computer helemaal opgestart is verschijnt er rechts onderin het scherm een geel tekstballon met de melding:
Failed to connect to a windows service
Windows could not connect to the System Event Notification Service service. This problem prevents standard users from logging on to the system. As a administrative user, you can review the System Event Log for details about why the service didn’t respond.
Een gevolg hiervan is dat het mooie gekleurde thema van Windows ook vervangen is door het thema herkenbaar uit de tijd van Windows 98, of te wel grijstinten.
Na onderzoek op internet blijken er verschillende oplossingen te zijn. De onderstaande oplossingen loste voor mij het probleem op maar mogelijk niet voor jouw situatie.
Het controleren op virussen of malware voor het uitvoeren van onderstaande oplossingen kan zeker geen kwaad. Denk aan Malwarebytes Anti-Malware, Kaspersky RescueDisk, AdwCleaner.
Oplossing 1:
Met onderstaande oplossing wordt de harde schijf op fouten gecontroleerd. Het uitvoeren van deze controle kan meerdere uren duren. Dit is afhankelijk van de grootte van de harde schijf en het aantal gevonden fouten.
- Start CMD of Commandprompt of Opdrachtprompt op
- Windows 7 gebruikers gaan verder met stap 3 en Windows 8 gebruikers gaan verder met stap 6
- Klik op start en typ in de zoekbalk boven de startknop “Commandprompt”
- Klik met je rechtermuisknop op “Commandprompt” en klik op “Als administrator uitvoeren”
- Ga verder met stap 9
- Klik met je rechtermuisknop op de startknop van Windows 8 (vier witte blokjes / raamvenster)
- Klik in de lijst op de optie “Opdrachtprompt (administrator)”
- Ga verder met stap 9
- Typ in het zwarte venster “chkdsk c: /f / r” en druk op Enter, c: moet de Windows partitie zijn
- De computer meld dat de scan alleen na opnieuw opstarten uitgevoerd kan worden, bevestig dit met “j”
- Herstart de computer
- Hierna zie je een zwart scherm dat aangeeft dat de harde schijf wordt gecontroleerd middels 5 stappen
- Als de controle klaar is zal de computer opnieuw opstarten en eindigen in het bureaublad
Oplossing 2:
Met onderstaande oplossing ga je de systeembestanden van Windows controleren. Het kan zijn dat deze corrupt zijn geworden en hierdoor niet meer juist functioneren.
- Voer oplossing 1 uit tot stap 9 en ga i.p.v. van deze stap verder met stap 2 hieronder
- Typ in het zwarte venster “sfc /scannow” en druk op Enter
- Op het scherm zie je nu een percentage van 1 naar 100% lopen
- Als de controle gereed is zal hij aangeven of er fouten gevonden zijn
- Bij fouten geeft hij aan of deze opgelost zijn of dat deze handmatig opgelost moeten worden
- In het geval van handmatig oplossen kan je deze pagina van Microsoft bezoeken voor meer informatie
- Sluit nu het zwarte venster door op het kruisje te klikken
Oplossing getest op:
Windows 7 Home Premium (Engelse versie)
Windows 7 pro heb ik up-to-date, malware scanners gedaan, schijfcontrole en sfc /scannow. ’t Mag allemaal niet baten, die melding blijft komen na rebooten.
Hoi Bart,
Wat is het resultaat van sfc /scannow?
Heb je ook het log geanalyseerd met onderstaande commando, zie ook stap 6.
findstr /c:”[SR]” %windir%\Logs\CBS\CBS.log >”%userprofile%\Desktop\sfcdetails.txt”
Gr, Tim
hi,
Ik heb ‘m net wel 3x gereboot omdat ik dit niet kon geloven. Er zat nog een andere melding over het geluid wat vast liep met starten.
Dus ik kijken en blijkt dat nvidia mijn geluid regelde in plaats van realtek. Dus de realtek hd audio driver
geinstalleerd en nu zijn jou melding en die over het geluid verdwenen.
Klaar…lijkt me.
Fijn dat het opgelost is.
Bedankt voor het delen van je oplossing!
Tim
Bij mij werken beide oplossingen niet. Ook ik heb niet alleen de melding over de windows service, maar ik moet ook iedere keer na rebooten mijn geluidskaart opnieuw installeren.
Beste Harry,
Is de melding letterlijk hetzelfde en welk besturingssysteem gebruik je?
Wat is het resultaat van dit commando nadat je oplossing 2 hebt uitgevoerd?
findstr /c:”[SR]” %windir%\Logs\CBS\CBS.log >”%userprofile%\Desktop\sfcdetails.txt”
Wat de geluidskaart betreft helpt het soms om deze via Apparaatbeheer handmatig te verwijderen. Start opnieuw op en ga naar de website van de fabrikant van jouw geluidskaart. Download daar de laatste drivers en installeer die. Mocht je ondersteuning nodig hebben bij deze stappen stuur dan even een e-mail via het contactformulier.
Groeten,
Tim
Hoi Tim,
De melding is letterlijk hetzelfde. Ik gebruik window 7. De problemen ontstonden enkele weken geleden toen ik een update installeerde.
Optie 2 leverde eerder geen foutmeldingen op. Vandaag doet optie 2 het niet meer. Elke keer als ik de scan start licht het zwarte scherm een halve seconde op met tekst en verdwijnt dan plotseling…
Hoi Harry,
Heb je al geprobeerd om op te starten in de Veilige Modus en dan optie 2 te proberen?
Hoe je opstart in de veilige modus lees je op onderstaande pagina:
https://help.market.envato.com/hc/en-us/articles/209980383#how-do-i-request-a-refund
Belangrijk is dat je bij stap 3 kiest voor “Veilige modus met netwerkmogelijkheden”.
Gr, Tim