E-mails niet ontvangen door tijdzone verschillen

Een aantal weken geleden vroeg een kennis of ik eens kon kijken naar het probleem waarom zijn vrouw niet altijd e-mails ontving op de tablet en computer maar alleen op een apparaat. Op beiden apparaten was dezelfde e-mailadres/mailbox ingesteld. Ik wilde wel even kijken. “Er hebben al meerdere mensen naar gekeken”, werd gezegd, “maar die konden het niet oplossen”.

Mijn eerste stap was daarom om de instellingen voor e-mail te controleren op de tablet. E-mail werd binnengehaald via IMAP, dan zal de e-mail via de computer wel via POP binnen worden gehaald was de gedachte. De instellingen op de tablet stonden goed. Toen maar eens naar de computer. Daar ook de instellingen gecontroleerd en ja hoor er werd gebruik gemaakt van POP. Ook hier waren de instellingen goed.

Ik dacht laat mij eens een testje doen. Dus ik verstuur een e-mail vanaf de computer. Deze komt niet binnen op de tablet maar wel op de computer. Doordat er gebruik wordt gemaakt van POP kan de tablet daarna deze e-mail ook nooit meer binnenhalen. Dat is duidelijk. Overigens stond er op de computer ook geen vinkje aan om e-mails een aantal dagen op de server te laten staan (beetje een voorganger van IMAP).

Hmm probleem nog niet gevonden tot dat mijn oog valt op een e-mail die zowel op de computer als op de tablet is binnengekomen. Vermoedelijk is het e-mailprogramma op de tablet niet meer bijgewerkt nadat de e-mail op de computer is binnengehaald. De e-mail zou niet meer op de tablet mogen bestaan. Het valt me direct op dat de e-mail op de computer binnen is gekomen om 20:00 uur en op de tablet op 18:00 uur. De huidige tijd was 20:05 uur. Precies een verschil van 2 uur wat overeenkomt met het verschil van +2 uur op basis van de tijdzone in Nederland.

Na controle bleek de tijdzone op de tablet op standaard te staan en niet op +2 zoals dit op de computer wel was ingesteld. In de wereld van het internet wordt een basistijd gebruikt, GMT tijd, en op basis van de tijdzone worden hier uren bij opgeteld of afgetrokken. Als dit niet juist is ingesteld dan kan het voorkomen dat een e-mail eerder is ontvangen dan dat hij werkelijk is verstuurd en dat is vreemd.

Nadat ik de tijdzone op de tablet had aangepast en een aantal testjes had gedaan bleek het probleem opgelost te zijn. De e-mails kwamen op beiden apparaten op dezelfde tijd binnen. Het probleem had dus niets met de instellingen van de e-mailprogramma’s te maken maar veroorzaakte daar wel een probleem.

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.