Hoe ik mijn ICT kennis up to date hou

timdehoog_avatarAls ik bij mensen kom die problemen hebben met de computer krijg ik weleens de vraag “Hoe weet jij dit allemaal hoe houd je jouw kennis up to date?”. Deze vraag beantwoord ik altijd en ik dacht waarom zou ik er geen blog over schrijven.

Ik houd mijn kennis up to date op twee manieren. De eerste manier is door het oplossen van andermans problemen. Dit zijn praktijksituaties die altijd interessant en afwisselend zijn. Je leert het probleem op te lossen maar soms ook hoe het probleem wordt veroorzaakt. Als je weet hoe het veroorzaakt wordt kan je het misschien in de toekomst voorkomen.

In sommige gevallen kan het probleem opgelost worden omdat ik de oplossing al weet maar soms moet ik ook op internet zoeken naar een oplossing. Als ik op internet ga zoeken scan ik in een zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk pagina’s en als ze echt interessant zijn lees ik ze. Soms is de oplossing ook een combinatie van oplossingen.

Mensen vragen of ze naast me mogen komen zitten. Ik heb daar nooit problemen mee en ik doe het zelf ook. Ze vinden het knap dat ik in zo korte tijd zoveel informatie kan verwerken. De reden dat ik dat kan doen is simpel en dat kan jij ook doen. De meeste oplossingen staan op fora waar iemand het probleem plaatst. Vervolgens heb  je twee soorten mensen die reageren. De mensen die helpen en de mensen die bevestigen. De laatste groep komt meestal niet verder als “ik heb ook last van dit probleem”, “waarom doet bedrijf x hier niets aan”. Deze reacties kan je snel herkennen omdat ze meestal kort zijn of hetzelfde. Door deze niet te lezen levert dit tijdwinst op waardoor je scrollend kan scannen.

De tweede manier is door het lezen van tijdschriften (ja echt waar!) en het volgen van websites zoals Stackoverflow en Tweakers.net. Een aantal jaren geleden heb ik besloten om mijn kennis te delen op mijn eigen website. Zo kunnen mensen zelf problemen oplossen. Het resultaat hiervan is veel bezoekers, leuke reacties en bezoekers die een vergelijkbaar probleem hebben en dus een andere oplossing zoeken. Deze probeer ik dan altijd te helpen via reacties onder de oplossing of via e-mail. Zie dit bericht voor een voorbeeld.

Weet ik alles? Nee, weet ik veel, ja ik denk van wel. Maar als ik na ga wat ik zou kunnen weten dan heb ik het idee dat ik weer weinig weet. Toch met de kennis die ik de afgelopen jaren heb opgedaan heb ik al veel mensen kunnen helpen. Kennis hebben is leuk, maar kennis delen maakt het leuker!

 

 

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.