Probleem:
Na een upgrade van Windows 8.1 naar Windows 10 lukt het niet meer om boeken op de Sony Reader PRS-T1 te zetten. Iedere keer zegt de software dat het wel gelukt is maar zodra je dit controleert is er niets veranderd.
De reden dat het niet meer werkt is door de piraterij beveiliging die ingebouwd zit in de Sony Readers. De eerste keer dat je de reader op je computer hebt aangesloten heb je deze geregistreerd op die computer. Dat betekent dat de reader alleen kan synchroniseren met die computer.
Oplossing:
Zodra je Windows bijwerkt naar Windows 10 of een nieuwe computer koopt moet je deze registratie opnieuw uitvoeren. De enige manier om dat te doen is door de reader naar de fabrieksinstellingen terug te zetten. Dit wordt ook wel een harde reset genoemd.
Het nadeel hiervan is dat je alle boeken en instellingen op je reader kwijt bent. Na het resetten kan je de reader opnieuw registreren door deze op de computer aan te sluiten.
Voordat je de Sony Reader PRS-T1 reset naar de fabrieksinstellingen kan je het beste ook de software van Sony op je computer bijwerken via de menu optie Help.
Sony Reader PRS-T1 terugzetten naar fabrieksinstellingen:
- Schakel de reader uit, bevestig met “ja”
- Schakel de reader in, via de Power knop
- Terwijl de laadbalk loopt druk je de “Volgende” en “Terug” toetsen tegelijk in en houd die ingedrukt. Dit zijn knop 2 en 4.
- Zodra de startpagina verschijnt en links bovenin het woord “Laden” verdwijnt laat je de “Terug” knop (knop 4) los en druk je hem weer in terwijl je de “Volgende” knop (knop 2) nog steeds ingedrukt houdt.
- Laat nu de “Terug” knop (knop 4) los en hierna de “Volgende” knop (knop 2)
- Kies voor “ja” om de harde reset naar fabrieksinstellingen uit te voeren
- Stel de reader opnieuw in en sluit hem aan op de computer
Oplossing getest op:
Laptop met upgrade van Windows 8.1 naar Windows 10 en Sony Reader PRS-T1.
Beste Tim,
Dit werkt helaas niet, het probleem zit hem erin dat de computer het apparaat niet juist herkend onder windows 10. Je kunt dus ook niets op nieuw installeren…
Heb je al geprobeerd om de driver software van de Sony website te downloaden en te installeren?
Driver downloaden:
http://www.sony.nl/support/nl/content/cnt-dwnl/prd-ebo/sony-reader-software-update-ver2_4_01_10241-win/PRS-T1
Verbindingsproblemen oplossen:
https://us.en.kb.sony.com/app/answers/detail/a_id/35047/c/65,66/p/73878,73935,73936/
Beste Tim,
ik heb eenzelfde probleem. Ik heb mijn VAIO OS updated van 8.1 naar windows 10 en vanaf dit moment werkt de software voor de PRS-t1 niet meer. In het apparaatbeheer ‘ziet’ de computer de PRS-T1 maar geen enkel ebook software programma (Reader, CALIBRE en ADM) herkent de reader. Ik heb verschillende USB kabels geprobeerd, de PSR-T1 zowel soft als hard reset, de software van de computer gehaald en weer geïnstalleerd, de USB drivers opnieuw geïnstalleerd, de autorisatie van de computer gehaald en er weer opgezet en zelfs het geheugen van de PRS-t1 opnieuw geformateerd. Ik hoop dat je me wat verder kan helpen.
Sluit je de reader aan via een usb 2.0 of 3.0 poort? De 3.0 poort kan je herkennen aan de blauwe kleur.
Beste lezer,
Is dit probleem op te lossen? Ik loop er ook tegenaan…
Je kan de oplossing proberen die uitgelegd staat onder het kopje Oplossing bovenaan deze pagina.
Beste Tim,
Had beter de reacties moeten lezen. Voel me toch wel belazerd. Heb nl. je suggestie gevolgd. Nu reset maar dus lege ereader (alle boeken ervan af) en nog steeds niet herkend door windows 10. Hoe kan ik dit oplossen.
Dank en groet,
Eric
Beste Eric,
Dat is vervelend om te lezen. In de instructie staat aangegeven dat de boeken verwijderd worden van de e-reader.
Als het goed is staan de boeken nog wel op de computer?
Heb je al een andere USB poort geprobeerd?
Heb je de software op de e-reader bijgewerkt?
Herkend Windows het apparaat wel (zie Apparaatbeheer)?
Ik zie je antwoorden graag tegemoet zodat we kunnen proberen dit probleem op te lossen.