De meeste websites maken gebruik van de uitgebreide gratis dienst Google Analytics voor het verzamelen van statistieken zo ook deze website.
Voor WordPress websites installeer ik tegenwoordig ook wel de plug-in Jetpack omdat die ook beperkte statistieken functionaliteit aanbiedt.
Veel eigenaren van websites willen alleen maar zien hoeveel bezoekers ze per dag op hun website hebben en hoelang zij de website bezoeken. Waarom zou je dan Google Analytics gebruiken.
De belangrijkste vraag bij statistieken is daarom: wat zou je graag willen weten, of met een mooier woord interpreteren. Statistieken bijhouden en er niets mee doen is zonde van de tijd.
Onlangs kwam ik op Tweakers.net het open-source pakket Piwik tegen die het ook mogelijk maakt om statistieken bij te houden. Dit pakket bestaat al sinds 2007.
De vijf belangrijkste eigenschappenvan Piwik:
- Gratis en open-source software
- Jij bent 100% eigenaar van de data
- Privacy bescherming van je bezoekers
- Gebruikers inzichten
- Aanpasbaar en uitbreidbaar
Steeds vaker lees je in het nieuws dat Google het niet zo nauw neemt met de privacy. Door het aanbieden van gratis diensten kan Google steeds nauwkeuriger bepalen wat voor bezoeker jij bent. Dit is weer interessante informatie om te verkopen aan adverteerders wat ook we profilering wordt genoemd. Om die reden gebruiken steeds meer websites andere statistieken pakketten.
Piwik wordt op twee manieren aangeboden:
- Je plaatst het gratis op je eigen server
- Je maakt gebruik van betaalde Cloud-hosted Piwik
Om een indruk te geven wie Piwik al gebruikt:
- T-Mobile gebruikt het
- Forbes gebruikt het
- Sharp gebruikt het
- En nog 2,6 miljoen anderen
Het enige nadeel is dat als je eenmaal een statistieken pakket gebruikt je niet gemakkelijk meer overstapt. Ik gebruik Google Analytics omdat ik dat al jaren gebruik. Hiervoor gebruikte ik BBClone maar dit wordt niet meer verder ontwikkeld. Migratie van Google Analytics naar Piwik is nog niet beschikbaar en helemaal op 0 beginnen wil je ook niet.
Toch is Piwik de moeite waard om mee te nemen in je beslissing wanneer je een nieuwe website ontwikkeld en nog geen statistieken bijhoud.