Probleem:
Je hebt een e-mail verstuurd en deze blijft staan in Postvak UIT om verzonden te worden. Op een of andere manier wordt deze maar niet verstuurd en er wordt ook geen foutmelding getoond.
Dit kan komen doordat:
- Foutief e-mailadres of e-mailadres dat niet bestaat
- Te grote bijlage(n)
- Teveel ontvangers
- Bestanden die onveilig zijn
Outlook zal op de volgende momenten proberen de e-mail te versturen:
- Wanneer je Outlook opent
- Wanneer je nog een e-mail verstuurd
- Om de 5 minuten (dit is een instelling en kan per computer verschillen)
Mogelijk worden e-mails die je verstuurd na deze e-mail niet verzonden omdat eerst de e-mail die bovenaan de lijst in Postvak UIT staat verzonden moet worden.
Een gevolg van dit probleem is dat Outlook traag wordt of niet juist reageert omdat het programma telkens probeert de e-mail te versturen.
Oplossing:
De oplossing is om de e-mail uit Postvak UIT te verwijderen. Meeste mensen klikken op de e-mail en vervolgens op het kruisje om te verwijderen of gebruiken de “delete” knop op het toetsenbord.
In sommige gevallen kan het voorkomen dat het bericht niet verwijderd wordt. Er wordt dan ook geen foutmelding getoond er gebeurt gewoon niets. De reden hiervoor is dat Outlook de e-mail niet kan verwijderen als deze op het zelfde moment wordt verzonden.
De oplossing hiervoor is om het verzenden te annuleren of te wachten tot Outlook geen e-mails meer aan het verzenden is. Daarna kan je het bericht wel verwijderen. Verzenden en ontvangen kan je annuleren door rechts onderin het scherm te klikken op “Verzenden/ontvangen wordt …..” en vervolgens te kiezen voor “Verzenden/ontvangen annuleren”.
Oplossing getest op:
Windows 10, Outlook 2007, e-mail met een bijlage van meer dan 100 MB die niet verstuurd kon worden
Bedankt voor de info maar ook dit werkt niet. Heeft iemand een beter idee?
Hoi Wout,
Bedankt voor je reactie.
Om je verder te kunnen helpen heb ik een screenshot nodig van je volledige scherm. Anders wordt het voor mij lastig.
Je kan het screenshot sturen via https://www.timdehoog.nl/contact/
Gr, Tim
Als het echt niet lukt, trek de netwerkverbinding uit je computer. Dan kan Outlook niets meer versturen en lukt het wel de mail te verwijderen.
Als je verwijderd hebt steek de netwerkverbinding er weer in.
Simple as goodbye.
beste, ik probeerde een email te verzenden met een zware bijlage. Lukte niet, en nu krijg ik die niet uit mijn postvak uit, wat vertraging en soms mislukken van verzenden veroorzaakt. hoe krijg ik die uit “postvak uit” aub ?
Gebruik je Outlook of een ander e-mailprogramma?
Je kan een e-mail pas uit Postvak-UIT verwijderen als Outlook geen e-mails meer aan het ontvangen/verzenden is. De oplossing is daarom deze actie te annuleren of te wachten totdat Outlook een error geeft dat verzenden mislukt is.
Annuleren kan je doen door rechts onderin op Verzenden/Ontvangen te klikken. Klik vervolgens op de knop om deze actie te stoppen.
Grote bestanden versturen kan je beter doen via de gratis dienst Wetransfer.com.
Top. Deze oplossing (verzenden annuleren) en dan verwijderen werkt uitstekend! Dank.