Eind 2015 vroeg een kennis aan mij of ik kon komen kijken naar hun draadloos netwerk. Het was traag en soms viel het zelfs helemaal uit waarna de router herstart moest worden.
Situatieschets:
De KPN Experiabox V9 zat in de meterkast voor in het huis met een eigen draadloos netwerk. Hieraan zat een TP-Link router verbonden met ook een eigen draadloos netwerk. Aan de andere kant van het huis zat in een stopcontact een draadloze TP-Link repeater die het bestaande draadloze netwerk deed repeaten (herhalen). De afstand hemelsbreed was ongeveer 15 meter door muren heen.
Lees hier hoe een draadloze repeater werkt
Onderzoek:
Uit onderzoek bleek dat het draadloos netwerk van beiden routers op hetzelfde kanaal waren ingesteld. Dit veroorzaakte enige storing. Uit navraag bleek dat de KPN monteur de TP-Link router geadviseerd en ingesteld had. Twee draadloze netwerken uitzenden naast elkaar is zinloos.
Dit was niet het grootste probleem want dat was namelijk de dekking van het draadloos netwerk. De oppervlakte van het huis was te groot bekeken vanuit de meterkast. De repeater die aan de andere kant zat kreeg zo een kwalitatief slecht netwerk binnen om te repeaten. Een slecht signaal kan je niet goed maken al staat op de verpakking van wel.
Oplossing:
De eerste verbetering die ik doorgevoerd heb is het verwijderen van de TP-Link router. Vervolgens heb ik de instellingen van de KPN Experiabox aangepast door een kanaal te kiezen dat in de omgeving nog niet werd gebruikt om ook storing met de buren te voorkomen. Om er zeker van te zijn dat alle apparaten opnieuw verbinding zouden maken heb ik ook een ander draadloos netwerknaam en sleutel ingesteld.
De dekking van het draadloos netwerk achterin het huis was nog steeds niet optimaal. Ik heb de TP-Link repeater daarom verwijderd omdat die geen toegevoegde waarde had. Bij Coolblue heb ik vervolgens een TP-Link TL-WPA4220 network kit gekocht. Deze network kit bestaat uit drie stroomadapters die in een stopcontact geplaatst moeten worden. Dit mag geen verlengsnoer of stekkerdoos zijn omdat het anders niet werkt.
Een van die adapters heb ik in de meterkast geplaatst met tussen de KPN Experiabox en de stroomadapter een netwerkkabel. Op deze manier kan de internetverbinding verspreid worden over de stroomdraden in huis en kan je uit ieder stopcontact internet halen.
Vervolgens heb ik aan de andere kant van het huis een stroomadapter in het stopcontact geplaatst. Dit is een andere soort adapter dan in de meterkast omdat deze ook een draadloos netwerk uit kan zenden. Een soort van repeater, maar dan wel op basis van een stabiele verbinding via de stroomdraden. Deze stap heb ik nogmaals herhaald met de andere stroomadapter.
Door het draadloos netwerknaam en de sleutel te kopiëren, wordt ook wel clonen genoemd, is er maar een draadloos netwerk in huis dat door de KPN Experiabox en TP-Link stroomadapters wordt uitgezonden. Het voordeel van de stroomadapters is dat je ze gemakkelijk kan verplaatsen om een optimaal draadloos netwerk te creëren.
Beheer van de TP-Link apparaten is heel eenvoudig. Wel adviseer ik om de handleiding te volgen en niet zelf dingen te proberen want dat kost meer tijd. Het inloggen op de apparaten kan je alleen via de software doen van TP-Link. Het invullen van een IP-adres van de stroomadapters zal er namelijk toe leiden dat je bij de KPN Experiabox uitkomt omdat je het draadloos netwerk gekopieerd hebt.
Na een maand heb ik gevraagd of het probleem opgelost was. Zij gaven aan dat het draadloos netwerk sinds het installeren van de stroomadapters stukken beter werkte. Persoonlijk ben ik ook tevreden over het resultaat en kan het daarom ook aanbevelen aan mensen die problemen hebben met hun draadloos netwerk.
Hallo Tim,
Heb je enig idee of een adapter écht niet werkt in een stekkerdoos?
Ik heb het zelf nog niet getest maar vrijwel alle leveranciers geven aan dat het alleen in een normaal stopcontact werkt.
Misschien werkt het wel in een stekkerdoos. De enige manier om erachter te komen is om het te testen.
Dit is ook afhankelijk welke adapter je wilt gebruiken.
Ik ben momenteel aan het zoeken naar een oplossing voor het probleem dat de ontvangende adapter niet werkt in de schuur (rechtstreeks in het stopcontact) terwijl deze in de keuken via twee verlengsnoeren wel goed werkt.
Het is dus zeker de moeite waard om het uit te proberen.
Komt de stroom in de schuur vanuit de meterkast in het huis?
Zit er niet een bepaalde splitsing in je meterkast met groepen zodat het huis op een ander net zit dan de schuur.
Sommige adapters hebben een beperkt bereik over de stroomdraden. Zonder te weten welke adapters je gebruikt kan ik daar weinig over zeggen.
hoi tim ik heb een tl-wpa4225 kit gekocht hij werkt draadloos ik bedoel als ik een netwerkkabel steek ga hij maar ik vind de draadloze wifi niet
grtjslieven
De beste oplossing is om eerst je router opnieuw op te starten en dan de TP link apparaten een voor een. Neem telkens 5 min rust tussen de apparaten.
Als dat niet werkt is de volgende optie om de TP link apparaten te resetten en opnieuw in te stellen.
Kabels vervangen is ook een optie.
Ik heb de set van iemand overgenomen maar ik krijg de gegevens niet geclooned. Als ik wifi analyser gebruik op mijn telefoon krijg ik een andere naam (Ziggo) te zien dan die van mijn modem. Wat kan/moet ik hieraan wijzigen? Als ik WPS knop gebruik bij modem en de WiFi knop op de adapter worden ge gegevens niet geclooned. De adapter gaat direct over op Ziggo.
Gr.
Paul
Hoi Paul,
Probeer eerst de firmware van je TP link apparaten bij te werken. Hierdoor krijg je de laatste bugfixes en mogelijk lost die ook het clou probleem op.
Herstart ook de modem van Ziggo even een keertje. Kan best dat daar het probleem in ligt.
Als je cloont zoud het netwerknaam van de adapter hetzelfde moeten zijn als de netwerknaam van Ziggo.
Succes!