E-mail heeft een werkende internetverbinding nodig

Zo nu en dan nemen mensen contact op omdat er geen e-mail meer verstuurd en/of ontvangen kan worden. Als er geen foutmelding wordt getoond kan het zo zijn dat er geen nieuwe e-mails zijn, heb geduld en geniet van de rust :). Wordt er wel een foutmelding getoond dan is er misschien actie nodig.

De eerste vraag die ik altijd stel is “heb je een werkende internetverbinding” waarop vaak gereageerd wordt met “internetverbinding, die heb ik toch niet nodig het is e-mail”. Soms zelfs op een verontwaardigde toon. Ik leg dan uit dat e-mail gebruik maakt van de internetverbinding om e-mails te versturen of op te halen. Meeste zeggen meteen dat ze een internetverbinding hebben. Toch vraag ik ze het even te controleren want meten is weten. Een simpele opdracht in Google is in dit geval voldoende.

Belangrijk om te weten is dat je nooit de startpagina kan vertrouwen. Computers cachen deze graag om het opstarten van de browser te versnellen. Met cachen wordt een kopie van de website lokaal bewaard. Op de achtergrond controleert de computer of er iets veranderd is en alleen als dat zo is kopieert hij de pagina opnieuw naar de computer. Je wordt dus min of meer opgelicht door je eigen computer.

Opnieuw opstarten lost de meeste e-mail en internetproblemen op.

Vreemd dat mensen al jaren computers gebruiken maar nog steeds in de basis niet begrijpen hoe iets werkt. Het zou fijn zijn als deze kennis min of meer verplicht gesteld zou worden. Zelf heb ik een ECDL rijbewijs tijdens mijn MBO gehaald. Je krijgt dan de basis uitgelegd. Net zoiets als met autorijden, eerst theorie en dan praktijk en dan je rijbewijs.

Het zou toch fijn zijn dat je als gebruiker zelf de meeste problemen op zou kunnen lossen? Nou is het ook wel weer zo dat de bedrijven telkens “nieuwe” functionaliteiten bij bedenken terwijl de meeste mensen de reeds beschikbare functionaliteiten nog niet kennen, begrijpen of gebruiken. Natuurlijk is dit ook iets vanuit commercieel oogpunt.

Zonder internetverbinding geen e-mail, zonder e-mail wel internetverbinding :).

Bij deze toch een aantal mogelijke oplossingen mocht e-mail niet werken:

  1. Controleer of je internetverbinding hebt: ja ga naar 2, nee = ga naar 3
  2. Mogelijk heeft je internetprovider storing, wacht een uur, probleem nog steeds aanwezig ga naar 4
  3. Start je computer opnieuw op, lost dit het probleem niet op ga dan naar 4
  4. Start je modem/router opnieuw op, herhaal 3, probleem nog steeds aanwezig ga naar 5
  5. Controleer of je gebruikersnaam en wachtwoord correct zijn, probleem nog steeds aanwezig ga naar 6
  6. Neem contact op met je internetprovider

 

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.