Rabobank Internetbankieren werkt niet meer op Vista in Internet Explorer

Vorige week ben ik bij een kennis langs geweest omdat hij niet meer in kon loggen op Rabobank Internetbankieren. Eenmaal op locatie zag ik dat hij gebruik maakte van Windows Vista. Dit besturingssysteem, zelf ben ik er niet echt tevreden over, wordt de komende jaren nog ondersteund dus het zou geen probleem mogen vormen.

Op de site van Rabobank Internetbankieren aangekomen blijkt dat hij nog gebruik maakt van Internet Explorer 8. Microsoft heeft aangegeven Internet Explorer 8/9/10 vanaf januari 2016 niet meer te ondersteunen en meteen wordt Internet Explorer 8 als onveilig geclassificeerd. Rabobank heeft ook besloten deze versie niet meer te accepteren en maakt dit duidelijk met een melding op het inlogscherm.

De eigenaar van de computer, een man van boven de 60 die de computer puur gebruikt voor een beetje e-mailen en internetten, had ook al telefonisch contact opgenomen met de Rabobank. Echter de instructies die hij kreeg van de klantenservice waren zo complex dat hij er zelf niet aan uitkwam. Hij moest op de website van de Rabobank een zoekopdracht invoeren waarna hij uit zou komen op de pagina waar stond welke browser wel werd ondersteund. Hier kwam hij niet echt aan uit wat ik ook wel begrijp. Je kan van de gemiddelde gebruiker niet verwachten dat ze een browser handmatig bijwerken of installeren.

Zelf vind ik het nogal interessant waarom Internet Explorer 8 nog geïnstalleerd stond op deze computer. Meestal is Microsoft wel zo vriendelijk om net zolang te zeuren over updates tot dat deze geïnstalleerd zijn. Ik heb daarom het logboek van geïnstalleerde updates bekeken en zag niet dat de installatie mislukt was. De update stond ook niet in de lijst met verborgen updates.

Hierna heb ik Internet Explorer 9 handmatig gedownload en geïnstalleerd alleen dat resulteerde in de foutmelding dat ik eerst een  andere update nodig had. De update waarnaar verwezen werd was Windows Vista Service Pack 2. Nou werd de situatie toch wel schrikbarend want een computer zonder deze grote update is niet 100% veilig en dit verklaard ook waarom Windows Vista niet vroeg of Internet Explorer 9 geïnstalleerd mocht worden.

Na het installeren van het Service Pack was de computer weer een stuk veiliger. Hierna kon Internet Explorer 9 geïnstalleerd worden en kon er weer gebruik gemaakt worden van Rabobank Internetbankieren in Internet Explorer 9. Dit is overigens de hoogste versie die geïnstalleerd kan worden op Windows Vista. Bij deze het advies aan Windows Vista gebruikers: controleer eens of je service pack 2 geïnstalleerd hebt want alleen dan ontvang je nog nieuwe updates.

Een veiliger alternatief voor internetbankieren zou Chrome of Firefox zijn of Windows 10 met Microsoft Edge de opvolger van Internet Explorer.

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.