Probleem:
Tijdens normaal gebruik van de computer toont Windows 10 Home opeens de volgende foutmelding wanneer Microsoft Edge wordt opgestart:
“Deze app kan niet worden geopend, Microsoft Edge kan niet worden geopend met het ingebouwd Administratoraccount. Meld u aan met een ander account en probeer het opnieuw.”.
De foutmelding wordt ook getoond wanneer andere apps zoals Mail en Kaarten worden geopend. Het is dus niet beperkt tot Microsoft Edge alleen. Het aanmaken van een nieuw account, zelfs met Administrator rechten, lost het probleem niet op. Dezelfde foutmelding wordt getoond.
Oplossing:
De juiste Engelse vertaling voor de foutmelding is “This App Can’t Be Activated by the Built in Administrator” en uit een zoektocht op internet blijkt dat deze fout vaker voorkomt zelfs al vanaf Windows 8.
De oplossingen die gevonden worden maken gebruik van de applicatie Group Policy Editor zoals op Wikihow.com. Met dit programma kunnen de instellingen gemakkelijk aangepast worden. De oplossing zal vast werken maar dit programma wordt alleen geleverd met de Windows Pro edities of hoger. In deze situatie gaat het om Windows Home versie die het meeste door particulieren worden gebruikt.
Een half uur zoeken verder kom ik bij de onderstaande oplossing die dezelfde stappen uitvoert zoals op Wikihow.com staat beschreven maar dan via het register. De oplossing is getest en werkt maar ik adviseer toch van te voren een back-up te maken van je bestanden en het register. Het register vormt de motor van Windows en een verkeerde instelling kan ervoor zorgen dat de computer niet meer werkt.
- Sluit alle programma’s
- Druk op het toetsenbord op de Windows toets en de R (van Run)
- Een klein venster met de naam “Run” of “Uitvoeren” wordt getoond
- Voer het woord “regedit” in en druk op Enter, het register wordt nu geopend
- Ga naar: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System
- Bestaat de waarde “FilterAdministratorToken” klik hier 2 keer op met links en pas deze dan aan naar 1
- Bestaat de waarde niet maak deze dan aan door een DWORD waarde toe te voegen
- Vul bij Naam: FilterAdministratorToken in en bij waarde: 1
- Ga naar: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System\UIPI\
- Pas de waarde van de optie Default/Standaard aan naar “0x00000001(1)” zonder de quotes
- Sluit het register af via het kruisje rechts bovenin
- Klik op het vergrootglas onderin de taakbalk en voer het woord “uac” in
- Klik in de zoekresultaten op “Instellingen voor gebruikersaccountbeheer wijzigen”
- Er opent een nieuw scherm met een verticale schuifbalk die je kan verplaatsen
- Zorg ervoor dat de verticale schuifbalk bij het tweede streepje van boven komt te staan
- Klik onderin het venster op “OK” en bevestig de wijziging in het schermpje dat automatisch verschijnt
- Start de computer opnieuw op, het probleem zou nu opgelost moeten zijn
Bron:
Windows 10 Edge can’t be opened using the built-in administrator account op Virtualizationhowto.com
Oplossing getest op:
Windows 10 Home Edition 64bit
Hallo Tim.
Ik heb het bovenstaande toegepast en nu werkt alles weer zoals het moet. Dit heeft mij ontzettend goed geholpen. Bedankt voor deze oplossing.
Dank je. Probleem opgelost.
Ik heb alleen bij UAC de schuifbalk helemaal onderaan staan om al die vervelende meldingen van “mag deze app……” te vermijden.
Ook met deze instelling werkt je oplossing.
Hoi André,
Bedankt voor je bericht.
Ik zou de schuifbalk niet helemaal onderaan zetten. Dan wordt jij als gebruiker niet op de hoogte gehouden van wijzigingen. Het niveau zoals aangegeven in het blog is een betere keuze.
De uac functionaliteit is er als extra beveiligingslaag om te voorkomen dat kwaadwillenden via programma’s wijzigingen doorvoeren. Denk aan virussen en trojans.
Gr Tim
Hallo Tim,
Gedaan zoals jij hierboven beschrijft en alle app’s werken.
Bedankt voor je uitleg.
Is er ook een oplossing die de gewone gebruiker kan toepassen?
Nee een andere oplossing dan bovenstaande is er niet behalve opnieuw installeren.
Misschien dat een familielid of vriend met meer ervaring je kan helpen.
Alles werkt weer, bedankt voor de uitleg 🙂
Beste,
De mededeling “”Deze app kan niet worden geopend; deze app kan niet….”” krijg ik als ik naar veilige modus ga (F4)[4] of (F5[5].
Heb toch geprobeerd en de te volgen werkwijze uitgeprint en stap per stap uitgevoerd (bezit van iedere cruciale aanpassing een afdruk maar waarschijnlijk niet naar u door te sturen).
Bij mij is het probleem niet opgelost. Betreffende de ‘uac’-balk – 4 streepjes; heb ik van onderen naar boven bekeken op het derde streepje gezet.
Kan jij alsnog helpen, of wil je meer info?
Toch al bedankt voor het lezen!
Joodemyr
Bedankt voor je bericht.
Kan je de afdrukken doorsturen? Heb je ze niet digitaal dan kan je ze ook eenvoudig maken met het Windows Knipselprogramma.
https://www.timdehoog.nl/2015/03/09/knipprogramma-gemakkelijk-screenshots-maken-in-windows/
Hai Tim,
Precies gedaan wat er staat beschreven en het heeft gewerkt.
Het enige dat wat lastig zou kunnen zijn is dat op een Nederlands scherm gaan default staat maar (Standaard). Omdat er maar 1 mogelijkheid is en standaard het Nederlandse woord voor default is kan er eigenlijk niets mis gaan.
Bedankt voor deze tip en de manier waarop het is beschreven.
Bedankt voor je feedback.
Ik heb het woordje Standaard toegevoegd na Default om mogelijke onduidelijkheid te voorkomen.
hartstikke bedankt, alles werkt weer perfect.
N.B. Microsoft support kwam niet met deze oplossing die dus wel werkt!
Super!
Hoi Tim,
Ik krijg de melding wanneer ik mijn mail wil openen. Er staat dan ook “ga naar de windows store voor meer info”, maar daar zit het probleem, die krijg ik niet geopend. Lijkt ‘vast’ te zitten. Er gebeurd niks wanneer ik Store probeer te openen.
Ik had de melding ook bij Microsoft Edge, daar werkte dit wel voor.
Heb jij een idee?
Hoi Lonneke,
Je kan proberen om de Windows Store te resetten.
1. Druk op het toetsenbord op Windows toets + R
2. Type WSReset.ex en klik op “OK”
3. Start de computer opnieuw op.
Heeft dit geholpen?
Gr, Tim
Wanneer ik dit probeer krijg ik de melding “ms-windows-store:PurgeCaches. De toepassing kan niet worden gestart. Probeer de toepassing opnieuw te installeren om het probleem op te lossen…
Kan je via het contactformulier even een screenshot sturen van de foutmelding.
https://www.timdehoog.nl/contact/
Voor het maken van eens screenshot zie onderstaande pagina.
https://www.timdehoog.nl/2015/03/09/knipprogramma-gemakkelijk-screenshots-maken-in-windows/
Heb ik meteen gedaan. Heb je er nog naar gekeken?
Hoi Lonneke,
Oplossing 1:
Probeer SFC (System File Checker) eens. Hiermee worden alle systeembestanden gecontroleerd op volledigheid en waar nodig gerepareerd.
Op onderstaande pagina zie je hoe je dat moet doen. Scroll een beetje naar beneden voor de Windows 10 stappen.
https://support.microsoft.com/nl-nl/kb/929833
Oplossing 2:
Je kan Windows 10 ook vernieuwen zonder je bestanden kwijt te raken.
http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows-10/refresh-is-part-of-reset-in-windows-10#
Succes, laat je even weten of het probleem is opgelost?
Werkt heel goed alles gedaan wat er stond en in register waarde ingevuld,opnieuw opgestart en klaar was kees.
bedankt !
Bedankt voor je heldere uitleg.
Alles werkt weer hier!
Gr, Mark
Hoi Hoi,
Ik ben niet van notificaties achterlaten, maar het moet wel gezegd worden hier.
De oplossing zoals beschreven werkt perfect. Gezien veel mensen mss denken dat in deze (piraterij tijd) dit mss een grap of zo zou zijn.
Top omschreven, wellicht een screenshotje van de slider erbij doen?
Dank voor je inzet om het inet weer wat vriendelijker te maken 😀
Ga zo door, ik hou je site zeker in de gaten als ik ooit nog een w10 issue tegen kom.
Voor de mensen die twijfelen om in het register te gaan klooien, volg alles stap voor stap, zorg dat je net als in een gewone windows explorer de juiste mapjes aan klikt, kan er weinig fout gaan.
@ Tim, wellicht nog een toevoeging, om aan te geven dat men op de filter waarde kan dubbel klikken om de waarde 1 in te voeren.
groet,
ralph
Hoi Ralph,
Bedankt voor je positieve reactie.
Altijd leuk om te lezen!
Ik zal je feedback verwerken.
Gr, Tim
Wow echt super erg bedankt ik weet niet wat er gebeurde maar ineens kon ik geen standaard apps meer openen en nu werkt hij weer super bedankt.
Super! Werkt perfect dit stappenplan!
Hee thanks man, een aantal apps stopten ineens uit het niets met werken met die administratormelding, nu werkt alles weer gewoon voor zover ik kan zien 🙂 Bedankt voor het helder uitwerken!
Hallo Tim,
Ik heb hetzelfde probleem en heb alles precies gedaan zoals jij beschrijft. Maar helaas werkt het bij mij niet. Ik blijf steeds in de beveiligde modus zitten van de PC en ook na het opnieuw opstarten van de PC kom ik weer in de beveiligde modus en krijg ik weer de melding: “Deze app kan niet worden geopend, Microsoft Edge kan niet worden geopend met het ingebouwd Administratoraccount. Meld u aan met een ander account en probeer het opnieuw.”.
Weet jij misschien hoe dat kan?? Alvast bedankt voor de moeite
Hoi Arthur,
Wat bedoel je precies met de beveiligde modus. Bedoel je hiermee de veilige modus van Windows?
Gr, Tim
Ja. Tim. Ik kan die niet meer verwijderen. Niets werkt meer , kan niet meer printen en scannen.
Hallo Tim. Ik heb dus grote iconen op het scherm staan en links onder staat Veilige modus , daar kom ik dus niet meer vanaf ook na het opnieuw opstarten blijft alles bij het oude.
Hoi Arthur,
Dat is vervelend.
Probeer eens om een schijfcontrole uit te voeren.
Klik met rechts op de startknop en klik op “Opdrachtprompt (Administrator)”.
Voer vervolgens dit commando in:
chkdsk c: /f /r
Druk op enter. De computer zal vragen of de controle uitgevoerd moet worden als de computer de volgende keer opstart. Bevestig met ja en herstart je computer.
Succes!
Tim
Van harte bedankt, deze oplossing werkt perfect.
Beste Tim!
Hartelijk bedankt!!! Alles werkt weer super!, jij hebt mijn dag weer goed gemaakt 🙂
Dag Tim, had hetzelfde probleem zoals meerdere mensen blijkbaar dat bepaalde app niet meer werkte. Ik heb gedaan wat jij schreef en het heeft gewerkt. bedankt om uw kennis met ons te delen. Mvg, Thierry Piette, Keerbergen – België.
Ik kreeg ook opeens deze melding.
Ik heb Windows 10 Pro en de stappen van Wikihow.com werkte niet.
Jouw stappen wel! Dus bedankt.
Werkt ook voor app Rekenmachine
Dag Tim,
Bedankt! Werkt weer prima met jouw oplossing.
Ik blijf achter met de vraag: Waarom gebeurt dit ineens?
Groet, Ton
Uit de praktijk is gebleken dat het probleem ontstaat door een virus of malware of een foutieve Windows update.
Gezien de reacties op deze pagina hebben genoeg mensen er last van.
Super bedankt Tim, leek eerst even of de facebook app een blauw blok bleef, maar alles doet het weer
Hey Tim,
Bedankt voor je hulp, het probleem is opgelost. Het probleem is bij mij ontstaat door drivers te updaten voor een tweede scherm (LG 27MP35). Daarin werden de UAC instelling waarschijnlijk aangepast.
Fanfuckingtastic! Alleen zoals al eerder gezegd die irritante melding bij het balkje op 3 zijn zeer vervellend voor mensen die veel aanpassingen aanbrengen op hun pc. Kan me voorstellen dat als je alles laat zoals het is, het enigsinds een gevoel van veiligheid kan geven.. Ik heb hem denk ik binnen de kortste keren weer op 0 staan.
Hey Tim,
Heb ook het prob zoals beschreven
Vind alleen geen HKEY_LOCAL…./UI maar bij mij staat er …/UIPI
Wanneer ik het daar probeer aan te passen lukt het blijkbaar niet want wanneer ik daarna bij het vergrootglas uac ingeef wordt er niets gevonden
Kan u me misschien nog verder helpen aub?
Alvast bedankt
Grtjs
Danny
Hoi Danny,
Ik heb via e-mail gereageerd op je reactie.
Gr, Tim
Ha Tim,
Ik heb hetzelfde probleem als Danny, hij vindt uac niet. Zou je mij ook kunnen mailen of hier de oplossing neerzetten?
Met vriendelijke groet,
Niko
Als je naar onderstaande locatie gaat vind je daar wel het programma:
C:\Windows\System32\UserAccountControlSettings.exe
Zoja probeer het op te starten door er dubbel op te klikken.
Held!
Het is gelukt, heel erg bedankt!
Mooi zo!
Top !
Het werkt!
Werk super! Bedankt! Dit ga ik zeker bewaren voor als anderen hetzelfde probleem hebben!
Hallo Tim,
Ik kom maar tot stap 5: Als ik ga naar: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System
Heb ik in het hele rijtje geen: “FilterAdministratorToken”.. Hoet moet ik nu verder?
Hoi Mar,
In dit geval moet je zelf deze sleutel aanmaken. Zie hiervoor stap 7 en 8.
Dat doe je door met je rechter muisknop links in het venster te klikken op de map “System” en dan te kiezen voor “Nieuw” en dan voor “DWORD”. Voer nu stap 8 uit.
Thnx. Ik ben bij stap 12 verder gegaan en dat heeft al gewerkt 🙂
Hallo Tim. Ik had ook het probleem wat hier stond beschreven. Maar na het uivoeren van de oplossing en het opnieuw opstarten, doet mijn laptop het helemaal niet meer! Ik krijg nu alleen een blauw scherm met daarin een bericht dat mijn pc niet goed is opgestart, waarna er een scherm komt met opnieuw opstarten en geavanceerde opties. Pc opnieuw instellen doet het niet, want hij zegt dat ik niet genoeg ruimte op mijn harde schijf daarvoor heb. Wat moet ik doen?
Je kan bij geavanceerde opties kiezen voor systeemherstel en teruggaan naar het moment dat je computer nog wel werkte.
Ik heb geen herstelpunen
Hallo Walt,
In het scherm met Geavanceerde opties heb je ook een optie Opstartherstel. Heb je die al geprobeerd.
Mocht dat niet werken dan is opnieuw installeren de enige optie. Heb je misschien een back-up van je bestanden?
ik heb alle stappen gevold en helaas werkt het niet…
TOP!
Het heeft gewerkt.
Dank je wel!
Groet,
Frank
Top zeg!!.. hij werkt eindelijk. Heel veel dank..en groeten,
Ahmed
Hallo Tim,
alles uitgevoerd tot aan stap 13, maar als ik op op ‘Instellingen voor gebruikersaccountbeheer wijzigen’ klik gebeurt er niets. Ik wou daar – voor ik jouw oplossing las -iets aanpassen, maar dat ging dus niet open en helaas zorgt jouw oplossing daar ook niet voor. PC werkt voor de rest naar behoren maar Photo’s niet en ook de Calculator zegt dat het niet lukt met de ingebouwde administrator account.
Help! dus….
Met heel veel dank bij voorbaat.
Wim
Hi Tim, ik heb Winaero Tweaker geïnstalleerd en enable/disable UAC toegepast. Ik krijg nog steeds dat Gebruikersaccountbheer niet geopend maar mijn probleem zèlf, Photo’s en Calculator die niet openen is nu wél opgelost.
Vreemd maar dus wel geholpen. Als ik nu nog die UAC zou open kunnen klikken, dan was ik volledig geholpen. Benieuwd of jij een antwoord weet.
Mvg
Wim
Probeer eens een nieuw account toe te voegen en controleer dan in dat account of je het venster wel kan openen. Mogelijk is je gebruikersprofiel beschadigd.
Locale account aangemaakt maar helaas geen enkele verandering. UserAccountControlSettings.exe openene, klikken, als administrator uitvoeren, helpt geen lievemoederen aan.
Heb je al geprobeerd de PC opnieuw in te stellen?
https://support.microsoft.com/nl-nl/help/12415/windows-10-recovery-options
Misschien dat Betrouwbaarheidscontrole nog meer informatie bied:
https://www.timdehoog.nl/2016/03/11/betrouwbaarheidscontrole-gebruiken-voor-vastlopers/
Ik heb hem opnieuw ingesteld en nu werkt het eindelijk. Ik hoop dat ik geen onaangename verrassingen ga tegenkomen, maar voorlopig ziet het er ok uit. Heel erg bedankt voor je hulp Tim!
Misschien tot nog eens.
Mvg
Wim
Kam ik niet iemand van afstand toelaten op mijn pc zodat hij/zij het voor me kan regelen?
Stuur even je telefoonnummer via het contactformulier zodat we een afspraak kunnen maken.
Heb toch een vraag: werkt dit ook bij 32 bits en zou er iemand mij daarbij kunnen helpen?
Tel. ———-
Ja het zou voor 32/64 bit moeten werken.
Wegens privacyredenen heb ik je telefoonnummer uit je reactie verwijderd.
Hallo Tim,
Heb de stoute schoenen aangetrokken en je advies op opgevolgd. En zie HOERA! het werkt perfect.
Geen last meer van de vervelende berichten en ik kan alles weer openen zoals voorheen. Wel krijg ik bij open via pictogram op bureaublad of link eerst (kort) een blauw scherm met een E tezien. Klopt dat?
Super dat je het probleem zelf opgelost hebt.
Dat blauwe scherm is normaal en krijg je tijdens het opstarten te zien. Dit wordt alleen getoond als het laden langer duurt dan 1 of 2 seconden.
Nee krijg dat blauwe vlak bij elke app. die ik open te zien.
Maar echt hinderlijk is het niet.
Nogmaals bedankt!
Geweldig werkt weer helemaal Super!! Hartelijk dank
Tim, je bent een held.
dankzij deze pagina heb ik de controle weer terug over mijn laptop.
heel erg bedankt voor deze informatie!
Hoi Tim, ik kom tot aan HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies
System staat er niet, wél SystemProtectedUserData. Probeer ik hier een DWORD waarde aan toe te voegen dan krijg ik de volgende melding:
Kan waarde niet maken: er is een fout opgetreden bij het schrijven naar het register
Wat nu te doen?
Alvast bedankt voor de hulp,
Bas
Ok, mijn onzorgvuldigheid speelde mij parten. Ik vergat ‘Policies’. Inmiddels alle stappen uitgevoerd en alles werkt weer naar behoren. Heel hartelijk dank voor deze uiterst bruikbare informatie!
Fijn dat het allemaal gelukt is!
Gr Tim
Hallo Tim,
Kan dit ook voor Windows7 worden uitgevoerd? Ik kan “Instellingen voor gebruikersaccountbeheer wijzigen” niet openen (onder “Gebruikersaccounts”.
Waarom kan je Gebruikersaccountbeheer niet openen krijg je een foutmelding?
Bovenstaande oplossing is getest op Windows 10. Of het werkt op Windows 7 weet ik helaas niet.
Heb je last van dezelfde foutmelding dan waarvoor deze oplossing geldt?
Heb nu alles in W10 staan. Probleem is daarmee opgelost. Bedankt in elk geval. Paul
Tim,
had ook zoals vele hier problemen met die administrator beveiliging dit is wel inorde maar als ik nu mijn microsoft stor wil openen is dit effe blauw met logo ma valt dan gewoon uit.
mvg
Hoi Stefan,
Je kan proberen om de Windows Store te resetten. Dat doe je door te klikken op het vergrootglas onderin de taakbalk. Zoek op “WSReset”. Je vindt een programma dat WSReset.exe heet. Dit moet je als Administrator uitvoeren door met rechts te klikken op de naam. Kies voor uitvoeren als Administrator. Vervolgens krijg je een bevestiging dat de cache geleegd is voor de store.
Helpt dit?
Hoi Tim
het probleem komt bij mij steeds terug.
de registrysettings blijven altijd goed staan, en heb ik ook nooit aan hoeven te passen.
Echter de UAC houdt zijn instelling niet vast…
Dus na een reboot werkt het. Maar na enkele dagen treed dit probleem weer op, en staat de UAC weer op het onderste beveiligingsnivo.
Ken jij dit probleem?
mvg
Paul
Hoi Paul,
Welke beveiligingssoftware gebruik je?
Gebruik je ook bepaalde opschoonsoftware zoals Piriform CCleaner?
Hoi Tim,
Nee, alleen Trendmicro als anti-virus.
mvg
Paul
Ok, welke versie van Windows 10 heb je?
na een update naar versie 1709,
Build 16299.125 lijkt alles goed te werken.
Is nu gedurende een hele week stabiel
Mooi zo. Fijn dat het opgelost is.
Nog een toevoeging: de schuifbalk staat nu wederom weer op het onderste streepje, en nu kan ik wel Edge, Agemda en Mail opstarten.
Ik begin me nu af te vragen of het wel met deze UAC instelling te maken heeft.
Feit blijft wel dat UAC zijn instelling niet vasthoudt.
mvg
Paul
Heb je de pc al eens uitvoerig gescand met Trend Micro om te controleren of er geen virus inzit.
Probeer ook eens een scan met MalwareBytes.
Ja dat is super, alle apps werken weer in Windows 10 Home.
Dank je voor de gouden tip, dit spaart weer een hoop werk met een nieuwe instal.