Probleem:
Na het uitvoeren van een upgrade naar Windows 10 of het installeren van updates op Windows 10 werkt de internetverbinding niet meer. Andere apparaten op hetzelfde netwerk hebben wel gewoon verbinding dus het probleem zit hem in de computer.
Bij het icoontje rechts onderin het scherm, dat aangeeft of je een kabel- of draadloze verbinding hebt, staat een geel driehoekje om aan te geven dat er iets fout is.
Wanneer je met je rechter muisknop op dit icoon klik kan je kiezen voor “Problemen oplossen”. Na een aantal keren op “Volgende” geklikt te hebben geeft de computer aan dat het probleem niet opgelost kan worden omdat er “een of meerdere netwerkprotocollen ontbreken”.
Oplossing:
De oplossing was om Avast Internet Security te verwijderen, vervolgens de computer opnieuw op te starten en Avast Internet Security opnieuw te downloaden en in te installeren.
Uit een kort onderzoek blijkt dat ook Kaspersky bovenstaand probleem kan veroorzaken. Lees bijvoorbeeld ook deze blog over hoe Norton Internet Security de internetverbinding blokkeert.
Andere oplossingen:
Mocht bovenstaande oplossing het probleem niet oplossen dan kan je de onderstaande oplossingen uitproberen.
- Het opnieuw installeren van je (draadloze) netwerkkaart
- Het installeren van de laatste updates van je netwerkkaart
- Het uitvoeren van “sfc /scannow” in een Commandprompt opgestart als Administrator
Oplossing getest op:
Windows 10 na het installeren van een aantal updates
Hier hetzelfde probleem, maar dan met G Data antivirus.
Het resetten van de router hielp wel even maar na verloop van tijd weer geen internet.
Eerst uitgegaan van een driver probleem. Intel gigabit card
Naar Intel, scannen, en die bood zelf een nieuwe chipset aan.
INF chipset 10.1.1.14 gedownload, install en ..mislukt.
Zoeken naar de vorige 9.4.4.1000. Die ging wel goed maar bleek toch niet de oplossing.
Het lijkt meer op een taalfout van Windows.
Het zou gaan om winsock maar het is dus winsuck.
G Data eraf en opnieuw erop en nu maar hopen dat het blijft werken.
Hele tijd zitten klooien met probleemoplosser van Ziggo. Via mijn mobiel gegoogled en deze oplossing gevonden. 2 min later was het probleem opgelost. Nu alleen nog Avast opnieuw installeren. Thanks ?
Helaas, verwijderen van G-Data en herinstallatie bleef toch voor problemen zorgen.
Dan maar permanent verwijderd en G-data ingelicht.
Tot nog toe geen internet problemen meer gehad
We houden het voortaan maar bij defender (security essentials).
Windows Defender zorgt niet voor een optimale beveiliging. Ik zou Kaspersky Internet Security adviseren als G-Data problemen blijft geven.
Graag de nieuwsbrief.
Zo te zien heb je jezelf al ingeschreven klopt dat?
Yep.
Bij AVAST betreft dit de VPN-connectie (die helemaal niet gebruikt wordt) Na de-installatie van de AVAST VPN-tunnel (rest van AVAST blijft gewoon werken) is het probleem opgelost.