Begin dit jaar heb ik voor een bedrijf de hosting + domeinnaam + e-mailberichten gemigreerd naar Mijndomein.nl als hostingpartij. In deze blog wil ik via een stappenplan uitleggen welke stappen ik hiervoor heb uitgevoerd.
Praktijksituatie IMAP:
Bij de huidige hostingpartij werd er gebruik gemaakt van het IMAP protocol op een iPad, Windows computer, Windows laptop en twee iPhones. Dit betekent dat e-mails telkens gesynchroniseerd worden met alle apparaten en de mailserver van de hostingpartij. Hierdoor worden overal dezelfde e-mails getoond.
Ik heb gebruik gemaakt van een Windows computer en Outlook 2016.
Belangrijk om te weten:
Onderstaande stappenplan beschrijft op grove lijn welke stappen ondernomen moeten worden. Het is niet mogelijk om teveel in detail te treden omdat de stappen dan per hostingpartij verschillen.
Met het verhuizen van het domeinnaam kan het voorkomen dat je bepaalde e-mails niet ontvangt omdat je even tussen twee hostingpartijen zit. Hier valt weinig aan te doen. Deze zo genoemde downtime is meestal maar heel kort. Om te voorkomen dat je e-mails mist kan de migratie het beste ’s avonds of ’s nachts uitvoeren.
Heb je meerdere e-mailadressen, voer dan voor alle e-mailadressen eerst stap 1 en 2 uit voordat je verder gaat met stap 3.
Stap 1:
Zorg ervoor dat op alle apparaten geen e-mails meer in of uit gaan. Een gemakkelijke oplossing hiervoor is om het e-mailadres te verwijderen uit bijvoorbeeld Outlook of Apple Mail.
Stap 2:
Stel op een van de apparaten het e-mailadres in en maak dan gebruik van het POP protocol. Hiermee wordt alle e-mail gedownload en dus niet gesynchroniseerd.
Heb je meerdere e-mailadressen herhaal deze stap dan per e-mailadres.
Stap 3:
Geef nu bij de oude hostingpartij aan dat je het domeinnaam wilt verhuizen naar een andere partij. Je krijgt dan een autorisatie code toegestuurd die je in de volgende stap nodig hebt.
Stap 4:
Ga nu naar je nieuwe hostingpartij toe, in deze situatie was dat Mijndomein.nl, en bestel nu het juiste pakket. Zorg ervoor dat je een domeinnaam + hosting + e-mail besteld.
Tijdens het bestellen zal de nieuwe hostingpartij opmerken dat het domeinnaam al geregistreerd is. Geef aan dat je eigenaar bent en deze wilt verhuizen. Hierna zal de nieuwe hostingpartij vragen om de autorisatiecode uit stap 3.
Stap 5:
Maak nu bij de nieuwe hostingpartij het e-mailadres aan waarvan je in stap 2 de e-mail hebt gedownload.
Heb je meerdere e-mailadressen herhaal dan stap 5 t/m 10 per e-mailadres.
Stap 6:
Stel nu het e-mailadres dat je in stap 5 hebt aangemaakt in op dezelfde computer waarop stap 2 is uitgevoerd. Kies voor het IMAP protocol.
Stap 7:
Test het nieuwe e-mailadres door een e-mailbericht aan je zelf te sturen en verwijder dit bericht vervolgens. Op deze manier weet je of alles juist werkt en worden automatisch de ontbrekende mappen zoals Verzonden items en Verwijderde items aangemaakt.
Stap 8:
Verplaats nu alle e-mailberichten die je in stap 2 hebt gedownload naar het e-mailadres dat je in stap 6 hebt toegevoegd.
Omdat er gebruik wordt gemaakt van IMAP worden alle e-mailberichten gesynchroniseerd met de mailserver van Mijndomein.nl. Dit kan even duren afhankelijk van de hoeveelheid e-mails. Gebruik je Outlook dan staat onderin het scherm een balkje dat de voortgang aangeeft.
Stap 9:
Stel nu op alle andere apparaten het nieuwe e-mailadres in. De eerste keer zal alle e-mail gesynchroniseerd worden met de mailserver waardoor het even kan duren voordat alle e-mails op het apparaat staan.
Stap 10:
Verwijder het e-mailadres dat je aangemaakt hebt in stap 2.
De migratie is nu voltooid.
Vergeet niet je website over te zetten naar de nieuwe hostingpartij voordat je het abonnement bij de oude hostingpartij opzegt. Houd er rekening mee dat er hostingpartijen zijn waar je telkens per jaar vooruit betaald en dus niet tussentijds op kan zeggen.