Probleem:
De printer wil niet meer afdrukken terwijl er voldoende papier en inkt in zit. De printer en/of computer opnieuw opstarten lost het probleem niet op. Een testpagina afdrukken vanaf de printer werkt wel, maar een testpagina vanaf de computer niet.
Belangrijk om te weten is dat het geen nut heeft om vaker dezelfde printopdracht te geven als de printer de eerste keer al niet reageert. Dit maakt het probleem meestal groter.
Oplossing:
Elke keer als je een opdracht naar de printer stuurt komt deze in de wachtrij te staan. De technische term hiervoor is ook wel printer spooler. Soms kan het voor komen dat de printer spooler verstopt raakt. Dit kan komen door te veel opdrachten achter elkaar of tegelijk. De computer weet dan niet welke opdracht er naar de printer gestuurd moet worden en doet niks.
De enige oplossing hiervoor is om de wachtrij te wissen waardoor via onderstaand stappenplan.
- Sluit alle programma’s
- Druk op het toetsenbord op Windows toets + R (r = van run = uitvoeren in het Nederlands)
- Typ services.msc en druk op de Enter toets
- Zoek in de lijst met services naar Printer Spooler en klik deze aan
- Klik bovenin het scherm links van de lijst op “stoppen”
- De printer spooler wordt nu gestopt
- Druk op het toetsenbord op Windows toets + E (e = van explorer = verkenner in het Nederlands)
- Ga nu naar de map C:\Windows\System32\Spool\PRINTERS
- Verwijder alle bestanden in de map
- Ga nu weer naar het scherm uit stap 5 en klik op “starten”
- Probeer opnieuw iets af te drukken
Oplossing getest op:
Windows 7 / Windows 8 / Windows 10 met diverse printers
Procedure als boven doorlopen, helaas geen positief resultaat
Krijg je een foutmelding?
Verwijder de software van de printer en installeer deze dan opnieuw.
Om welk merk en type gaat het?
Terugkerend probleem: HP ENVY 5640 print wel testpagina en testresultaat met melding “geen problemen gevonden”. Printopdracht komt niet in de wachtrij te staan. Ik heb al een paar keer printer verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.
Wil je afdrukken via de USB kabel of draadloos?
Het kan voor komen dat tijdens het installeren van de software de printer 2 keer wordt geïnstalleerd. Een keer voor USB en een keer voor draadloos.
Mogelijk stuur je de opdracht naar de draadloze printer terwijl de printer aangesloten zit op de USB kabel.
Dank voor je instructie voor het aansturen van de printer. De aanwijzingen uitgevoerd. Printer is weer operationeel. Zeer nuttig info dus!
Beste Tim,
Met mijn handen in het haar alles al uitgeprobeerd wat je hier boven aanraad. Ik geef een printopdracht bij de HP Envy 5544 zie de printopdracht in wachtrij staan en verdwijnt daar dan ook weer. Geen print dus. Printer is via het netwerk en via de USB aangesloten. Inmiddels WinZip erop gezet ook hier geen resultaat. Ik weet het echt niet meer.
Is spontaan onstaan
HELP
Beste Sjaak,
Heb je al geprobeerd om de printer uit Windows te verwijderen en opnieuw te installeren? Download meteen de laatste versie van de software voor jouw printer via onderstaande URL:
https://support.hp.com/nl-nl/drivers/selfservice/hp-envy-5540-all-in-one-printer-series/5447939/model/7770151
Waarom heb je WinZip geïnstalleerd?
Beste Tim,
Wij zitten ook met een gelijkaardig probleem maar dan met een Envy 7100 series. De bovenstaande stappen hebben niet geholpen en we kunnen wel nog altijd afdrukken via een andere pc op hetzelfde netwerk.
Heb je al geprobeerd om de printer te verwijderen en opnieuw te installeren?
Heb je de printer niet vaker geïnstalleerd?
Of dat je draadloos wilt printen terwijl je de software voor USB hebt geïnstalleerd?
beste Tim,
bovenstaande procedure toegepast, en mijn probleem was opgelost.
Dank je wel.
Beste Tim, bij mij ligt het probleem dat ik pagina’s worden afgedrukt, maar blanco. De cartridges zijn recent vervangen, wat kan het probleem anders zijn?
Als je een tekst zwart, blauw, rood en geel maakt dan zie je helemaal niets op papier?
Welke printer heb je?
Hi Tim,
Ik heb een nieuwe printer Xerox Versalink C405 gekocht en geïnstalleerd. De tijdens printen verdwijnt de printopdracht. Dus ik zie helemaal geen printopdracht. Ik vraag me dan af wat er met mijn printje gebeurt. Xerox is bij mij langs geweest en nagekeken, maar ze zeggen dat mijn computer de printjes blokkeert en dat licht niet aan de printer. Het is wel zo dat ik vanaf andere computer kan printen. Ik heb de bovenstaand instructies van jou doorgelopen, maar het heeft niet geholpen. Ik hoop dat je mij kan helpen.
Het is vervelend als een printer niet wil printen. Volgens jouw analyse zit het probleem in jouw computer. De printerspooler is ook niet verstopt maar gewoon leeg.
Vraag 1:
Hoe is de printer verbonden, kabel of draadloos.
Vraag 2:
Maak eens een nieuwe gebruiker aan op de computer. Ervaart die hetzelfde probleem?
Vraag 3:
Heb je de software + printers in Instellingen > Apparaten al eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd?
Hallo zelf zit ik ook met de handen in de haren.
mn printer een Canon pixma mp 520 is aangesloten via de usb ingang aan de laptop
Als er gevraagd word om een testpagina aftedrukken lukt maar als ik zelf een opdracht geef om een document af te drukken rolt het papier wel door de printer en komt er helemaal niets op het papier, enkel een blanco blad. Een controle raster voor de spuitopeningen door de printer zelf laten uitvoeren dat lukt dan wel probleemloos. Alle kleuren zijn prima.
Drivers zijn geinstalleerd, cartridges zijn nieuw.
Hoe kan dit en hoe kan ik mn eigen documenten opnieuw afdrukken?
Vanuit waar probeer je te printen? Is het specifiek een programma waar het bij misgaat?
De printer lijkt in orde te zijn. Heb je deze al eens via Instellingen verwijderd en opnieuw toegevoegd?
De test deed ik met een document uit m’n downloads mapfolder. Ik gebruik geen specifiek programma ik druk enkel op het printersymbool rechtsboven in de zoekbalk.
En nee verwijderd en herinstalleren deed ik nog niet.
Als ik naar ‘mijn instellingen’ – ‘printers en scanners’ – canon MP520 series printer’ doorklik krijg ik drie keuzebalken; wachtrij openen, beheren en verwijderen. Vervolgens klik ik dan op beheren en verschijnt er naast ‘printerstatus’ niet actief. Ik weet niet of hier de fout zit.
Als je klikt op verwijderen kan je hem hierna opnieuw installeren. Met de status “niet actief” wordt aangegeven dat de printer niets aan het doen is.
In het beheer scherm kan je ook “probleemoplosser uitvoeren” heb je dat al geprobeerd?
Zou je in Word of een ander programma een tekst kunnen typen. Kopieer en plak deze vervolgens 3 keer. Zorg ervoor dat regel 2, 3 en 4 in de kleuren rood, geel, blauw zijn. Eerste regel blijft zwart. Als je dit afdrukt zie je dan wel iets op papier?
Heb geprobeerd het te verwijderen en te herbeginnen maar met hetzelfde resultaat;
De probleemoplosser komt ook niet tot een resultaat.
De ander optie die je stelt ivm een Word document afprinten, helaas krijg ik hier ook geen gewenst resultaa. En opnieuw de testpagina afdrukken gaar probleemloos, scannen en printen zelf in kleur lukt me ook. Enkel als k een pagina van de computer naar de printer wil afdrukken gaat dit niet.
In de taakbalk beheren staat nog steeds printer niet-actief. als k printereigenschappen aanklik en daarna ‘poorten’ heb k het hokje USB001 aangevinkt. In het het blokje ‘beveiliging’ is het hokje ‘Iedereen’ aangevinkt.
Heb je al een andere USB poort geprobeerd?
Het heeft ooit wel gewerkt? Zoja heb je voordat het probleem ontstond een grote Windows update geïnstalleerd?
Welke beveiligingssoftware gebruik je?
Een andere usb poort net uitgetest zonder gevolg blijft op niet-actief staan. Ja hoor de printer werkte gisteren nog maar de print kwam er geprint in kleuren uit maar zeer vaag, terwijl het printvoorbeeld er wel degelijk uitrolde. Heb nadien toch maar een volledige cartridgewissel gedaan omdat ik dacht de printer had voordien 4 jaar niet meer geprint. Ik vrees dat ik er niet zal uitgeraken hier.
Kan je nog eens klikken op Instellingen > Apparaten > Printers en scanners. Klik op de printer en vervolgens op Beheren.
Klik op “Voorkeursinstellingen voor afdrukken” en dan op Papier/Kwaliteit.
Staat bij Papierinvoer > Automatisch selecteren, bij Media normaal papier, Kwaliteit beter en Kleur de optie Kleur ingesteld?
Kan je de printer ook tijdelijk aansluiten op een andere laptop of computer?
Ander pc’s heb k hier niet. kheb proberen te volgen zoals je hierboven aangaf. En als ik in voorkeursinstellingen voor Canon MP520 series krijg ik het volgende overzicht in twee kolommen links ‘Parameter’ en rechts ‘Instelling’
Mediumtype –Gewoon papier
Papierbron–Voorste lade
Afdrukkwaliteit– Standaard
Kleur/intensiteit–Auto
Afdrukken in grijstinten–UIT
Afdrukvoorbeeld–UIT
Paginaformaat–A4
Afdrukstand–Staan
180graden roteren–UIT
Paginaformaat printer–Zelfde als paginaformaat
Pagina indeling–Afdrukken op normaal formaat
Dubbelzijdig afdrukken–UIT
Zijkant nieten–Nieten in de lengte(links)
Marge instellen–0mm
Aantal–1
Vanaf de laatste pagina afdrukken–UIT
Hoeveelheid spoolgegevens reduceren–UIT
ICM uitschakelen in de toepassingsoftware verreist–UIT
Instelling voor papierbron vd toepassing uitschakelen–UIT
Eenheid voor verwerking van afdrukgegevens–Aanbevolen
Illustraties simuleren–UIT
Monochroomeffecten–UIT
Vivid photo–UIT
Image Optimizer–UIT
Photo Optimizer PRO–UIT
Ruisreductie in foto–UIT
En bedankt al Tim voor je aandacht, je tijd en je tips, ik waardeer dit enorm.
Zou je via Instellingen > Accounts een tijdelijk nieuw account aan kunnen maken. Probeer vervolgens vanuit dat account iets te printen.
Hallo,
Betreft het niet goed functioneren van de printer c.a.
Ik lees nu pas de reacties van het onderwerp omdat het, voor mij, kortelings ook actueel was nl. geheel niet, of niet goed uitprinten van de ingegeven bestanden.
Uitgaande van het feit dat veel gebruikers , na het verbruik van de originele inkt-cartridges de veel goedkopere alternatieve inkt-cartridges
wil gaan gebruiken, en helaas veel problemen gaf met de afdrukken.
Van alles getracht te herinstalleren en wisselen van de inkt-cardridges maar niet lukte het om een goede afruk te krijgen. Na lang “emmeren” en adviezen krijgen was de oplossing effectief en simpel;
* Originele cartridges verwijderen
* Vervangende (volle) cartridges plaatsen.
* Kleppen enz. sluiten. Printer met de daarvoor bestemde knop
uitzetten.
* Alle 220V/adapter stroom stekers uit de aansluiting van de printer
verwijderen .
* Na enige minuten alles weer op het stroomnet aansluiten en de printer
aanzetten zoals gebruikelijk.
* Nu zijn de printjes op de niet originele inktcardridges weer
geformatteerd op de printer.
* Let wel op dat je geen verschillende merken cartridges door elkaar
plaatst!
Ik doe deze procedure telkens bij het vernieuwen van de inktcardridges.
Ik negeer de teksten van “niet originele inkt…….. enz. ” en weet dat bij garantie gevallen c.a. alles voor eigen rekening is!
Alles werkt nu prima.
Groeten en succes.