Probleem:
Je maakt gebruik van het e-mailprogramma Thunderbird maar op een of andere manier kan je het niet meer opstarten omdat:
- Thunderbird is beschadigd of verwijderd
- Je hebt een nieuwe computer en alleen nog de harde schijf van de oude
- Je computer is gecrashed en je kan alleen nog bij de bestanden
Toch zou je graag nog je e-mailadressen over willen zetten naar een nieuwe computer.
Oplossing:
Thunderbird slaat geïmporteerde en verzamelde e-mailadressen op in .mab bestanden die bewaard worden in je profielfolder. De volgende bestanden zijn standaard aanwezig:
- abook.mab of .sqlite (handmatig toegevoegde of geïmporteerde e-mailadressen)
- history.mab of .sqlite (verzamelde e-mailadressen die Thunderbird heeft opgeslagen)
Het kan zijn dat er nog meer .mab bestanden in je profielfolder staan mocht je verschillende adresboeken in Thunderbird aangemaakt hebben.
Er wordt vanuit gegaan dat je op de nieuwe omgeving Thunderbird al ingesteld hebt met een e-mailaccount. Als je dit niet doet wordt er geen profielfolder aangemaakt op de harde schijf. E-mailadressen op je nieuwe omgeving gaan wel verloren omdat we de e-mailadressen van de oude omgeving een op een overzetten naar de nieuwe omgeving.
Mocht je stap 2 uit onderstaand stappenplan niet uit kunnen voeren, dan kan dit komen omdat verborgen bestanden niet getoond worden. Ga naar deze pagina voor de stappen om verborgen bestanden tonen aan te zetten.
Voor stap 2 en 6 geldt dat de letter c: af kan wijken per computer. Het kan dus ook een andere letter zijn.
- Open Verkenner of Deze computer op de oude omgeving
- Ga naar deze locatie:
c:\Users\<< gebruikersnaam >>\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\<< letter cijfer combinatie>>.default - Kopieer de .mab bestanden in deze map naar een USB stick of externe schijf
- Sluit Thunderbird af op de nieuwe omgeving
- Open Verkenner of Deze computer op de nieuwe omgeving
- Ga naar deze locatie:
c:\Users\<< gebruikersnaam >>\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\<< letter cijfer combinatie>>.default - Kopieer de bestanden uit stap 3 in deze map, overschrijf de bestaande bestanden
- Start Thunderbird op en open het adresboek, zit zou nu weer gevuld moeten zijn
Je heb alleen nog een oude harde schijf, hoe haal je daar bestanden vanaf?
De simpelste oplossing is om een docking station voor harde schijven te kopen zoals de Sharkoon SATA QuickPort XT USB 3.0 V2. Deze sluit je aan op je nieuwe omgeving. Vervolgens plaats je de oude harde schijf in het docking station. Deze zal als extern opslagmedium getoond worden in Deze Computer net als wanneer je een USB stick in de computer stopt.
Oplossing getest op:
Windows 10 met Thunderbird.
Mijn systeem was gecrasht en ik moest een andere SSD plaatsen,windows opnieuw installeren, systeembestanden overzetten etc etc Alles lukte prima. Alleen was mijn back-up van mijn adressen bestand beschadigd. Mwt bovenstaande tip had ik mijn complete adressbook met meer dan 500 adressen, weer terug !! Grandioos.
Hi Tim, ik heb begrepen datde bestanden *.mab in de huidige versies van Thunderbird niet meer bestaan en dat dit *.sqlite is geworden. Betekent dat dat je dan moet kijken naar abook.sqlite en history.sqlite of zijn er nog andere adres-bestanden?
Een vriend van mij heeft per ongeluk zijn mail-account in TB gewist en een nieuwe geinstalleerd …. ik hoop zijn adressen nog te vinden ….
Ja sinds Thunderbird 78 hebben de bestanden de extensie .sqlite gekregen. Thunderbird slaat adressen niet per e-mailaccount op maar applicatiebreed. Dus als je een e-mailaccount verwijderd zouden die bestanden niet verwijderd moeten worden. Ook als je vervolgens een nieuw account toevoegt.
Je kan op deze locatie kijken of er misschien meerdere profielmappen zijn aangemaakt > c:\Users\<< gebruikersnaam >>\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\
Ik ga ervan uit dat er geen back-ups van de Thunderbird profielmap gemaakt zijn?
Zijn die sqlite bestanden nu wel aanwezig, maar die bevatten dan nog geen adressen?
Dankje Tim, ik ga vandaag kijken en koppel terug..
OK, gevonden. Je had gelijk , de adressen waren er gewoon nog na het aanmaken van een nieuw account dus ik had die bestanden niet nodig.
Bedankt zover!
N.B.
Ik had trouwens een ander dingetje op 2 pc’s: een conflict tussen Dropbox en Eset. Dropbox zei geen beveiligde verbinding te kunnen maken (foutmelding met rood kruisje) en synchroniseerde niet meer. Hun helpdesk gaf aan:
“Wanneer SSL-scans zijn ingeschakeld, kan er een conflict optreden tussen dit product en Dropbox. Als tijdelijke oplossing kun je het Dropbox-certificaat uitsluiten in de modus Vragen stellen over niet‑bezochte sites, of dropbox.exe uitsluiten van protocolfilters.”
Heb ik gedaan (ESET: instellingen / geavanceerd / web en mail / SSL-TLS ) en het was opgelost.
Omdat ik dit al op 2 PC’s constateerde kan het best zijn dat dit probleem inmiddels bij meer mensen optreedt. Bij deze.
Fijn dat het probleem opgelost is!
Bedankt ook voor het delen van de oplossing voor het Eset Dropbox probleem.