Probleem:
Je wilt op je computer inloggen op de Rabobank Internetbankieren omgeving door gebruik te maken van de Rabo Scanner maar het werkt niet. De kleurcode die je moet scannen wordt niet herkend door de Rabo Scanner. Om er zeker van te zijn dat het niet aan de Rabo Scanner ligt probeer je het op een ander apparaat en daar lukt het wel. Opvallend is dat de kleurcode op de computer beetje vaal of flets oogt. Niet zo zuiver als op het andere apparaat waar je wel in kon loggen.
Als je de icoontjes op het bureaublad bekijkt zien ze er zo uit, niet echt helder van kleur:
Terwijl ze er zo uit moeten zien met heldere kleuren:
Oplossing:
In Windows 10 versie 1709 is er een optie toegevoegd aan het Instellingen scherm waarmee je kleurfilters kan gebruiken. Op deze manier worden kleuren zachter. Ideaal als je last hebt van heldere of scherpe kleuren. Nadeel is dat de Rabo Scanner de kleurcode niet meer kan scannen omdat rood niet rood is en groen niet groen. Inloggen met kleurfilters wordt dus niet ondersteund door de Rabobank.
Volg onderstaande stappen om de kleurfilters uit te schakelen:
- Klik links onderin op de startknop en vervolgens op het tandwiel
- Het “Instellingen” scherm opent, klik hier op “Toegankelijkheid”
- Klik in het linker menu op “Kleur en hoog contrast”
- Zorg ervoor dat onder “Kleurfilter toepassen” het zwarte bolletje links staat
- Onder de tekst “Kleurfilter toepassen” zal nu “Uit” komen te staan
- Als je nu de icoontjes op het bureaublad bekijkt zijn die weer helder
- Je kan nu weer inloggen op de Rabobank Internetbankieren omgeving
Oplossing getest op:
Windows 10, versie 1709, kleurfilter was ingesteld op Protantopia
Bedankt voor deze oplossing. Mijn vader had dit probleem. Hij heeft weken getobt, omdat hij niet in kon loggen. Meerdere keren gebeld met de Rabobank. Die wisten van niets. Begrepen ook de klacht niet. Ook op het filiaal begrepen ze er niets van. Tot twee keer toe een nieuwe scanner gekregen. Nu heb ik jouw oplossing gegoogeld en binnen twee minuten was het opgelost. Fijn. Groeten, Micky.
Bedankt voor jouw reactie!
Deel gerust de link van dit blog met het Rabobank filiaal zodat ze ook andere klanten met dit probleem kunnen helpen.
bij mij werkt het niet ,helaas .. ik krijg nog steeds de mededeling dat het te lang alvorens de kleurcode wordt herkend …. en dat is uitermate vervelend wanneer je de huur wilt overmaken….andere browser hielp ook niet ….
Bovenstaand probleem/oplossing geldt voor alle browsers omdat het een Windows instelling is. Zijn de icoontjes wel scherp/zuiver?
Heb je het geprobeerd via de smartphone?
Het kan ook zijn dat de Rabobank scanner versleten is. Neem contact op met de bank mocht het probleem nog steeds aanwezig zijn.
Hoi, Ik had dit probleem met mijn mobiel. Aangezien ik lichtelijk kleurenblind ben had ik daar een filter voor aangezet. Door dit artikel kwam ik op het idee dat het daaraan kon liggen en inderdaad. Bedankt voor een zetje in de juiste richting.
ook ik kan nietreageren op de kleurcode.
hij pakt hem niet. pls help
Mocht bovenstaande oplossing niet werken dan adviseer ik je om de Rabobank te bellen zodat ze jouw telefonisch verder kunnen helpen.
Helaas mag dit voor mij niet werken ik heb zelf Windows 11, maar de Rabobank Reader herkent de kleuren maar niet. ik heb het zo vaak geprobeerd ik wordt er gek van ;(
Kunt u mij helpen?
Met Vriendelijke Groet
Ricardo
Gaat het om een los beeldscherm? Heb je dan al geprobeerd om de instellingen van het scherm terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.
Je zou ter test op Windows 11 ook een nieuw account aan kunnen maken en dan nogmaals Rabobank Internetbankieren proberen.
Het kan ook zo zijn dat de Random Reader versleten is.
Wordt de kleurcode wel scherp getoond?
Als ik wil inloggen met mijn gezamenlijke pas en deze in de Rabobank scanner doe, alles klopt. Code, pasnummer etc. Hij zegt dan kleurcode komt niet overeen met pas etc. Hoe kan dit? Met de pas van mijn partner zelfde probleem…
Als het goed is zitten ook jullie privé bankpassen gekoppeld aan de gezamelijke rekening. Heb je al geprobeerd om met deze passen in te loggen op de Rabobank website?
Mocht het dan nog niet werken neem dan even telefonisch contact op met de Rabobank. Mogelijk dat er aan hun kant iets niet goed staat.
Bij mij werd de kleurcode op mijn telefoon niet herkend door de Raboreader. Bleek dat het telefoon scherm op ‘nachtverlichting’ stond. Dat vervormde de kleuren blijkbaar net genoeg dat de Raboreader het niet herkende.
Hoi Karel,
Bedankt voor het delen van jouw oplossing!
Gisteren andere laptop , een EliteBook 840 met Windows 11 in gebruik genomen. Hier hetzelfde probleen. Kleur wordt niet herkend. Op andere pc werkt de kleurherkenning en Rabo scanner wel. Ik heb de adviezen zoals hier gemeld uitgeprobeerd….helaas , het werkt niet.
Zijn er nog meer adviezen?
Ben benieuwd.
Hoi Luud,
In welke browser probeer je in te loggen op Rabobank? Heb je de mogelijkheid om een andere browser te gebruiken?
Als je de icoontjes op het Bureaublad bijvoorbeeld vergelijkt met de andere computer. Zijn die dan even helder?
Alle genoemde zaken uitgeprobeerd. Heb de laptop aangesloten op een andere monitor. Nu werkt alles prima. Op het laptop scherm komt het bij het scannen van de Rabo kleurcode een ovale felle lichtbundel in beeld die mogelijk de kleurcode beïnvloedt. Bij persoonlijke Instellingen “Dynamische verlichting op mijn apparaten gebruiken” uitgezet. Dat bracht helaas niet het gewenste resultaat.
Gespeeld met kleur en helderheid . De schuifbalk geheel naar links (0?) gezet en de helderheid automatisch aanpassen ook uitgezet. Dit bracht wel enig resultaat. Het Rabo kleur scannen gaat nu iets beter. Als ik t met punten mag waarderen ben ik van een “0” naar een kleine “5” gegaan.
Zou je een screenshot van het scherm met de Rabo kleurcode kunnen sturen via https://www.timdehoog.nl/contact
Om zeker te zijn van de veiligheid kan je het screenshot maken en 1 uur later pas sturen. Dan weten we beiden dat er geen misbruik van gemaakt kan worden. Rabo kleurcodes verlopen al na 5 minuten.
Het zou niets uit mogen maken maar je hebt niet ingezoomd op het beeldscherm via Systeem > Beeldscherm > Schaal?
Schaal staat op 100%.
Die prntscrn gaat niet lukken.
Aangezien dit Rabo kleuremscan dingetje echt een gedoe is en ik door dit manco niet toe ben gekomen om de laptop verder uit te proberen neem ik t besluit m terug te sturen. Heb t probleem uiteraard ook bij de leverancier neer gelegd. Die heeft nog niet de oplossing voor t probleem geboden. Alleen dan retour name. Daar ga ik dan ook gebruik van ga maken.
Ah ok, het was mij niet duidelijk dat het om een nieuwe laptop ging. Dan lijkt het mij dat er een defect zit in het scherm. Die random reader van de Rabobank is nogal nauwkeurig.
Ga je dezelfde laptop opnieuw bestellen of ga je een andere zoeken? Op https://knibble.nl/laptop/vergelijken vind je prijsvergelijkingen van diverse laptops.