Probleem:
Ik moet een Apple ID registreren voor een gebruiker die een nieuwe iPhone heeft gekocht. Het e-mailadres heeft het formaat j.doe@planet.nl, m.a.w. er komt een punt voor in de naam. Wat ik ook doe ik ontvang de activatie e-mail met daarin de activatie code niet. Of ik nu registreer via een computer of via de iPhone de e-mail wordt niet verstuurd. De activatie e-mail is nodig om de registratie te voltooien.
Oplossing:
Om er zeker van te zijn dat er bij Apple geen storing is heb ik de systeem status pagina opgevraagd maar alles werkt perfect. Hetzelfde heb ik voor KPN gedaan waar ook geen storingen bekend zijn.
Na telefonisch overleg met een Apple support medewerker kan het voorkomen dat de e-mail om een van de onderstaande redenen niet wordt verstuurd:
- Er zijn problemen met de internetverbinding
- Het e-mailadres bevat vreemde tekens
Als eerste reden 1 getest door verbinding te maken met de hotspot van mijn eigen iPhone. Dit loste het probleem niet op. Voor reden 2 geldt dat het klopt dat er een vreemd teken in het e-mailadres zit, te weten de . punt. Volgens de internationale regels van e-mailadressen is een . toegestaan in een e-mailadres.
Om het toch uit te sluiten dat het aan de punt kan liggen in het e-mailadres heb ik een e-mailadres aangemaakt bij Google Gmail die geen punt bevat. Hierna opnieuw een Apple ID geregistreerd en de activatie e-mail wordt meteen verstuurd. Blijkbaar lag het toch aan de punt in het e-mailadres.
Oplossing getest op:
Apple iPhone, Windows computer, Google Gmail