Al jaren maakte ik gebruik van Google Analytics voor het verzamelen van statistieken. Ik logde zo af en toe in op de Google Analytics website of keek in de app op mijn smartphone. Werkte allemaal prima. Naar mijn idee kan je er nog veel meer mee dan dat ik doe, maar hoeveel toegevoegde waarde heeft dat voor mijn website? Ik heb daarom kritisch nagedacht over welke statistieken ik echt wil verzamelen.
Sinds ongeveer een half jaar maak ik gebruik van de plugin Jetpack voor het publiceren van mijn berichten op sociale netwerken. Daarbij wordt ook de functie Jetpack Site Stats geleverd om statistieken te verzamelen. Net als Google Analytics verzamelt het data maar wel minder. In het kader van de GDPR en al het nieuws over privacy vind ik dat ook wel een pluspunt. Daarnaast heb ik al die data niet nodig. Een ander pluspunt is dat het mooi geïntegreerd zit in de wp-admin omgeving en in de WordPress app op mijn smartphone.
Met Jetpack Site Stats kan ik de voor mij belangrijkste statistieken verzamelen:
- Hoeveel bezoekers en pageviews heb ik per dag
- Waar komen de bezoekers vandaan
- Op welke links klikken de bezoekers om mijn website te verlaten
- Welke zoekwoorden hebben de bezoekers gebruikt
- Welke berichten zijn het populairste
Merken jullie iets van deze verandering? Nee, misschien is de website zelfs iets sneller geworden omdat het Google Analytics JS bestand niet meer wordt ingeladen. Wel is de privacy policy op mijn pagina aangepast. Alle vermeldingen van Google Analytics zijn vervangen door Jetpack Site Stats.