Probleem:
Al een aantal weken, eigenlijk maanden, heb ik last van het probleem dat mijn e-mailprogramma Thunderbird vastloopt. Heel vervelend. Wil je net een e-mail beantwoorden reageert het programma niet en staat er bovenin het scherm (reageert niet). Wegens drukte met andere dingen had ik nog niet eerder tijd om het te onderzoeken. Afgelopen weekend gebeurde het weer en aangezien ik een uurtje over had heb ik naar een oplossing gezocht.
Oplossing:
De oplossing heb ik gevonden en is eigenlijk nog vrij simpel ook. In eerste instantie moet je, hoe vreemd het ook klinkt, ervoor zorgen dat de harde schijf nog meer dan 25% vrije ruimte heeft. Dit is ook een algemene regel om Windows lekker te laten werken.
Thunderbird maakt voor elke map in jouw account een .msf bestand aan. Dit bestand bevat de instellingen en gegevens over de e-mails in de map. Je zou het kunnen vergelijken met een register. Soms kan het voorkomen dat deze .msf files beschadigd raken waardoor het e-mailprogramma vastloopt. De oplossing is dus om deze bestanden te verwijderen. Thunderbird zal deze daarna weer opnieuw aanmaken.
!! Maak eerst een back-up van je e-mail !!
- Start Thunderbird op
- Zie je bovenin niet de balk met “Bestand”, “Bewerken” staan druk dan op het toetsenbord de ALT toets in
- Klik op de optie “Help” en vervolgens op “Probleemoplossingsinformatie”
- Onder “Toepassingsbasics” zie je de knop “Map tonen” staan, klik hierop
- Verkenner wordt nu geopend en je ziet verschillende mappen en bestanden staan
- Sluit Thunderbird af
- Klik in Verkenner op “Mail” en je ziet jouw accounts staan
- Klik nu rechts bovenin het vak waar staat “Zoeken in mail”
- Zoek op *.msf, of wel alle bestanden met deze extensie
- Selecteer vervolgens alle resultaten met Ctrl+A en druk op de Delete toets
- Bevestig indien nodig met ja
- Start Thunderbird weer op
Let op: de eerste keer dat je een map opent in Thunderbird kan het voorkomen dat deze even niet reageert. Dit komt omdat de map opnieuw geanalyseerd wordt. Dit wordt eenmalig gedaan.
Oplossing getest op:
Windows 8.1 64 bit met Thunderbird 52.8.0.
Hoi Tim,
Ik heb je instructies gevolgd. Ook heb ik mijn mail bestanden erg flink schoongemaakt in de zin van oude accounts die ik niet meer gebruikte gedelete, veel oude mails eruit gehaald. Thunderbird heeft net ook weer een eigen update gedaan maar blijft met regelmaat vastlopen.
Is er een remedie? Dank en groet, lex
Welke versie van Thunderbird gebruik je? Dit kan je zien via Help > Over Mozilla Thunderbird.
Wat ook helpt om schijfcontrole uit te voeren. Fouten op de harde schijf maken een computer trager.
Als je geen SSD hebt kan het ook interessant zijn om een keer met Piriform Defraggler te defragmenteren.
Hoi Tim, ik heb 60.6.1 (32-bits) deze versie.
Werk met windows 10 home, van harde schijf 117Gb is 32GB beschikbaar.
Defragger heb ik ook gedraaid.
Groet en dank, lex
Heb je al op Bestand > Mappen comprimeren geklikt?