Chatbot maken, informatiesystemen en GDPR – deel 3

Welkom bij deel 3 van de blogserie “chatbot maken”. Heb je deel 1 en deel 2 nog niet gelezen dan adviseer ik je om dit eerst te doen.

Deel 2 eindigde over mijn verdieping in webhooks waarmee het mogelijk zou zijn om informatiesystemen te koppelen aan je chatbot. Een informatiesysteem kan een database zijn of een crm pakket zoals Salesforce. Het zou natuurlijk fantastisch zijn dat de chatbot op basis van jouw naam weet welke bestellingen je hebt geplaatst of welke klachten je hebt ingediend. Het gesprek wordt zo een stuk persoonlijker. Hierdoor heeft de gebruiker van de chat minder snel het idee dat er met een chatbot wordt gepraat.

De afgelopen maanden heb ik me niet zoveel bezig kunnen houden met chatbots. Ik heb veel tijd gestoken in het afronden van mijn nieuwe website. Hoe je technische gezien informatiesystemen kan koppelen aan een chatbot weet ik nog niet. Dit heb ik nog niet getest, maar dat het werkt geloof ik zeker. Vermoedelijk via JSON of API. Dit is ook afhankelijk welke informatiesystemen je wilt koppelen.

Een ander aandachtspuntje sinds mei 2018 is de GDPR. Privacy is sinds 25 mei nog belangrijker geworden en wordt door de nieuwe AVG wet beter beschermd. Voor alles moet je tegenwoordig toestemming vragen. Als voorbeeld noem ik even de cookie melding op iedere website. De meeste chatbot software zoals Flow.ai draaien extern. Veel in het buitenland en soms zelfs buiten de EU. Hoe moet je dan omgaan met persoonlijke gegevens. Immers de chatbot kan alle gegevens uit het informatiesysteem inzien.

Moet je bijvoorbeeld toestemming vragen aan het begin van het chatgesprek. Dat je gegevens op mag halen uit de klantendatabase en deze mag verwerken. Dit heeft wel weer invloed op de user experience. Of mag je dit verstoppen in de privacy disclaimer die de bezoeker wegklikt als deze de voor de eerste keer de website bezoekt.

De komende maanden ga ik me hier in verdiepen hoe je dit op een juiste manier binnen een bedrijf kan implementeren. Mijn bevindingen zal ik delen in deel 4 van deze blogserie. Bezoek de website dus regelmatig of meld je aan voor mijn nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

 

 

Chatbot maken, informatiesystemen en GDPR – deel 3
Beoordeel dit blog

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.