Al een aantal jaren zit ik in de organisatie van de Oosterhoutse Trail die jaarlijks een trail organiseert door het Vrachelse bos van Oosterhout. Ieder jaar proberen we iets nieuws te bedenken om ons te onderscheiden of om meer bezoekers te trekken. Voor 2018 hadden we bedacht om meer in te spelen op social media. Iedereen heeft tegenwoordig een telefoon bij en maakt foto’s, tweet berichten, plaats dingen op Instagram.
We kwamen met het idee om in het start/finish gebied een groot ledscherm te plaatsen. Deelnemers aan de Oosterhoutse Trail konden hun foto’s vanuit het bos via social media insturen. Zo blijven bezoekers bij de finish op de hoogte van wat er in het bos gebeurt. Er werd bedacht om Facebook, Twitter en Instagram te ondersteunen.
De volgende punten moesten we uitzoeken:
- Waar kunnen we goedkoop een ledscherm huren?
- Hoe lezen we social media uit en tonen we dit op het ledscherm?
- Hoe weten mensen hoe ze foto’s kunnen insturen?
Waar kunnen we goedkoop een ledscherm huren?
Nieuw in de markt van ledschermen hebben we veel leveranciers een e-mail gestuurd voor een offerte. We hebben wel 15 offertes ontvangen. Uiteindelijk zijn we via een tip van Dick van Balgooij, uitgekomen bij WAM Sound&Light in Rijsbergen. Naast een prettig contact via e-mail en telefoon boden zij ons de beste offerte.
WAM Sound&Light zou bij ons een ledscherm plaatsen van 6 vierkante meter. Het opbouwen en afbreken deden zij helemaal zelf. Het bedrijf was op tijd, flexibel en meedenkend over de locatie van het ledscherm. Ook na het evenement was de medewerker er weer op de afgesproken tijd om het ledscherm op te halen. Een top ervaring!
Hoe lezen we social media uit en tonen we dit op het ledscherm?
Tijdens een vrij weekend ben ik op internet gaan zoeken naar mogelijkheden om social media op het ledscherm te presenteren. In eerste instantie heb ik er nog over nagedacht om het zelf te programmeren als webapplicatie in PHP. Dit zou alleen teveel tijd kosten voor iets wat voorlopig maar een keer zou worden gebruikt.
Na wat verder zoeken ben ik uitgekomen bij Walls.io. Dit bedrijf is gespecialiseerd in het tonen van social media op schermen. Klanten zijn o.a. BMW, Velux en Weber. Na wat testen bleek dit de oplossing te zijn. Op de website van Walls.io kan je een social wall maken. Deze social wall haalt vervolgens berichten van social media af. Door gebruik te maken van een hashtag worden de berichten gefilterd.
Er werd bedacht om de hashtag #ohouttrail te hanteren. Dit werd prima ondersteund door Twitter en Instagram. Helaas heeft Facebook in 2018 besloten om de ondersteuning voor filteren op hashtags voor externe presentaties te stoppen. Je kan dus niet zomaar Facebook berichten in Walls.io tonen. Er was een oplossing, maar daarvoor moesten mensen eerst volger zijn van de Oosterhoutse Trail pagina op Facebook.
Op basis van de testresultaten werd besloten om gebruikt te maken van de betaalde versie. Deze bood de optie om meerdere social media accounts te gebruiken en zou geen reclame van Walls.io tonen. Het scherm zouden we vullen met berichten en foto’s van social media afgewisseld met de logo’s van de sponsoren.
Voor de presentatie van de Walls.io social wall werd er gebruik gemaakt van een laptop. Deze laptop werd aangesloten op het ledscherm. Eigenlijk werd de website van Walls.io getoond op het ledscherm.
Hoe weten mensen hoe ze foto’s kunnen insturen?
Het ledscherm en de software om de social wall te tonen op het ledscherm was geregeld. Nu moesten we er alleen voor zorgen dat mensen tijdens het evenement berichten zouden plaatsen met hashtag #ohouttrail. Om hier zoveel mogelijk aandacht voor te trekken hebben we berichten op onze website, in de nieuwsbrief en op social media geplaatst. Ook tijdens het evenement heeft de microfonist continu reclame gemaakt. Als extra motivatie zouden er prijzen verloot worden onder de leukste inzendingen.
Tijdens de Oosterhoutse Trail zijn er veel berichten op de social wall getoond. Alleen werd soms de hashtag vergeten of werd het op Facebook geplaatst. Toch hebben we vele positieve reacties ontvangen van de bezoekers. Zoals de ledscherm leverancier al zei. Een ledscherm trekt aandacht. Het is groot en beweegt, mensen kijken er onbewust naar.
Conclusie:
Wil je een ledscherm huren? Neem dan eens contact op met WAM Sound&Light. Voor het maken van een social wall voor social media is Walls.io een goed startpunt. Het werkt zeer eenvoudig. In eerste instantie alleen beschikbaar in het Engels maar na mijn vertalingen ook in het Nederlands. Mijn laatste tip: experimenteer met de opties.