Probleem:
Je maakt gebruik van een tablet om je e-mail te lezen. Op een gegeven moment worden er geen e-mails meer ontvangen of verstuurd. Op veel tablets wordt dit ook wel synchroniseren genoemd.
Je hebt het wachtwoord van het e-mailaccount niet aangepast. E-mail ontvangen en verzenden via computer werkt. Het probleem moet hem dus in de tablet zitten.
Oplossing:
Controleer eerst of je een werkende internetverbinding hebt. Kan je bijvoorbeeld Timdehoog.nl bezoeken. Lukt dan niet? Zorg dan dat je verbinding maakt met je draadloos netwerk.
Kan je Timdehoog.nl wel bezoeken dan heb je dus een internetverbinding. Maar met welk draadloos netwerk ben je verbonden? Als je een KPN e-mailadres hebt moet je gebruik maken van een KPN internetverbinding om e-mails te kunnen ontvangen en verzenden. Hetzelfde geldt voor Ziggo klanten. Uitzondering hierop is webmail. Dit werkt altijd ongeacht wie de internetverbinding levert.
Zorg er daarom voor dat je verbonden bent met je eigen draadloos netwerk en niet dat van de buren of een openbaar netwerk. De verbinding moet ook stabiel genoeg zijn om data te versturen en te ontvangen. Soms kan je wel verbonden zijn maar is de verbinding uiteindelijk toch te slap.
Ik kwam onlangs dit probleem tegen toen iemand verbonden was met KPN FON. Dit is een landelijk draadloos netwerk van KPN maar werkt niet overal even soepel. De verbinding was te zwak om de e-mail te synchroniseren. Toch gaf het e-mailprogramma geen foutmelding. Wisselen naar het eigen draadloos netwerk loste het probleem meteen op.
Oplossing getest op:
Samsung Galaxy Tab met KPN e-mailadres