Jetpack Stats registreert tijdelijk geen Nederlandse bezoekers

Jetpack Stats registreert tijdelijk geen Nederlandse bezoekers.Gisteren, 14 januari 2019, zat ik in de WordPress app te kijken naar de statistieken van Timdehoog.nl. Ik was verbaast dat er rond 15:00 nog maar 30 paginaweergaven waren geregistreerd en nog minder bezoekers. In vergelijking met de afgelopen week was dit aantal veel te laag. Rond dit tijdstip zou de teller op 300 moeten staan.

Om zeker te weten dat het niet aan de WordPress app lag heb ik ingelogd op mijn website. Die toonde dezelfde statistieken. Als laatste logde ik ook in op WordPress.com waar je uitgebreidere statistieken in kan zien. Ook hier werden dezelfde aantallen getoond. Ik was vrij zeker dat dit aantal niet klopte dus heb ik daarna ingelogd in Google Adsense. Die gaf aan dat er op meer dan 200 pagina’s advertenties waren getoond.

De conclusie was dus dat Jetpack Stats niet meer juist functioneerde en dat ik niet een slechte dag had.

Ik heb toen mijn website bezocht in Google Chrome met de Web Developer Toolbar open. Op het tabje console kwam de melding te staan dat het bestand https://stats.wp.com/e-201903.js niet geladen kon worden. Wanneer ik de URL bezocht was de foutmelding “Error: 400 Bad Request The plain HTTP request was sent to HTTPS port nginx”

Als ik het getal 3 veranderde naar 2 kon het bestand wel gevonden worden. Het lag dus specifiek aan dit bestand. Na het controleren van de broncode blijkt dat de Jetpack plugin de naam van het JavaScript bestand genereert op basis van jaartal en weeknummer. Maandag was week 3 begonnen en tegelijk ook het probleem.

Aangezien het probleem buiten mijn server en website lag besloot ik om de volgende dag verder te kijken. Dinsdagochtend was het probleem nog steeds aanwezig. Op internet had verder nog niemand melding gemaakt van het probleem. Het probleem deed zich wel degelijk voor bij een aantal andere websites die ook gebruik maken van Jetpack Stats.

Ik heb vervolgens een ticket aangemaakt op de Jetpack plugin pagina op WordPress.org. Een aantal andere gebruikers bevestigde mijn probleem. Jeremy Herve, een Jetpack Mechanic, reageerde snel. Hij gaf aan dat het probleem zich vooral voordeed bij Nederlandse bezoekers. Jeremy vroeg om wat extra informatie om het probleem verder op te kunnen lossen.

Ongeveer 1 uur later was het probleem opgelost. Er waren problemen in het datacenter van Jetpack in Amsterdam. Vanaf 13:00 werden alle bezoekers en paginaweergaven weer correct geregistreerd en was het probleem opgelost. Helaas konden de gemiste paginaweergaven niet hersteld worden omdat die gewoonweg niet geregistreerd waren.

Maak je gebruik van Jetpack Stats en heb je vooral Nederlandse bezoekers? Dan was dit mogelijk de reden dat je gisteren en vandaag minder bezoekers hebt gehad.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres zal niet worden gepubliceerd. vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.