Meer bezoekers door 404 pagina’s door te sturen

In december 2018 ben ik begonnen met analyseren welke URL’s een 404 veroorzaken op mijn website. Met ruim 500 blogs, waarvan de eerste geschreven in 2017, is de kans groot dat er defecte URLs tussen zitten.

Om het analyseren zo gemakkelijk mogelijk te maken heb ik de gratis plugin Redirection geïnstalleerd. Binnen enkele dagen was het 404 overzicht gevuld met kapotte URL’s.

De defecte URL’s kunnen ingedeeld worden in de volgende groepen:

  1. Pagina’s of blogs die niet meer bestaan of hernoemd zijn
  2. URL’s die ooit in het Engels werden getoond en nu in het Nederlands
  3. Pogingen  van hackers en bots om in te breken

Voor alle groepen geldt dat deze veroorzaakt kunnen worden door:

  1. Zoekmachines
  2. Externe websites
  3. Bezoekers

Wat de pogingen van hackers betreft. Die negeer ik verder. Vaak proberen ze een onveilige plugin of thema te vinden zodat ze daar misbruik van kunnen maken.

Voor de andere groepen geldt dat er content wordt verwacht. Het enige wat ze te zien krijgen is een 404 pagina. Sinds 2019 heb ik deze opgemaakt met SiteOrigin Page Builder.

Een zoekmachine zal registreren dat de URL niet meer werkt en die zal na verloop van tijd verdwijnen. Dit betekent dus een vermelding minder in de zoekmachine. Hierdoor wordt de kans dat een bezoeker jouw website vindt kleiner.

Het is daarom belangrijk dat je de oude URL doorstuurt naar de nieuwe URL. Dit kan je ook doen met de Redirection plugin. De zoekmachine zal vervolgens de oude URL vervangen met de nieuw URL en je zoekmachine vermelding blijft bestaan.

Voor een bezoeker geldt eigenlijk hetzelfde. Je wilt dat deze content te zien krijgt en niet de 404 pagina. Als de bezoeker content te zien krijgt blijft deze langer op de website en bestaat de kans dat de deze ook doorklikt. Dit levert hogere statistieken op. Toon je alleen de 404 pagina dan verlaten veel bezoekers de website.

Om een oude URL door te sturen naar een nieuwe URL zijn er twee opties. De eerste is met statuscode 301. Dit zorgt voor een permanente redirect. Zoekmachines vervangen de oude URL met de nieuwe. Wil je alleen een tijdelijke redirect instellen? Dan gebruik je 302. De oude URL blijft dan in de zoekmachine die weet dat er geen 404 getoond zal worden.

Het is inmiddels februari 2019 en ik heb al tientallen redirects toegevoegd. Deze worden ook al veel gebruikt dus het werk is niet voor niets. Dit levert weer meer bezoekers op. Vooral de archief pagina’s worden veel bezocht al zijn dit bijna allemaal zoekmachines. Ik vond het ook interessant om te zien dat er hele oude URL’s nog worden gebruikt.

Conclusie:
Helaas kan ik niet percentueel uitdrukken hoeveel extra bezoekers ik hierdoor heb. Maar de tientallen redirects zorgen wel voor bezoekers die niet meteen wegklikken omdat er een 404 wordt getoond.

Beoordeel dit blog

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.