Probleem:
Een week geleden vroeg een kennis of ik haar kon helpen met een e-mailprobleem met haar Ziggo e-mailadres. Ze kon wel e-mail binnenhalen maar niet meer versturen.
Het probleem was tijdens de vakantie op Java ontstaan. Op dat moment vond ze het niet zo heel belangrijk en dacht dat het in Nederland wel weer goed zou gaan. Dat was dus niet het geval.
Onderzoek:
Als eerste heb ik de instellingen op de iPad gecontroleerd. Staat de server juist ingesteld, is het wachtwoord goed en zo nog een paar dingen. Dit was allemaal juist ingesteld. De iPad gaf alleen aan dat verzenden door een fout niet mogelijk was.
Toen ben ik ingelogd in de webmail omgeving van Ziggo. Hier heb ik geprobeerd een e-mail te versturen en werd deze foutmelding getoond: “Kan het bericht niet sturen naar de volgende ontvangers: [e-mailadres] (550 – 550-Beveiligingsalarm! 550-Uw account is geblokkeerd voor uitgaande e-mail. 550-U hebt hierover een e-mail van Ziggo ontvangen. 550 Controleer uw inbox voor verdere instructies.)
Die e-mail is nooit ontvangen. Daarom heb ik maar Ziggo gebeld. De eerste medewerker gaf aan dat er een block storing was. Ik belde zondag, maar de storing was er al sinds vrijdag. Dit zou voor meerdere klanten gelden. Na verwachting zou die maandag opgelost zijn.
Oplossing:
Dinsdag was het probleem nog niet opgelost. Ik heb toen opnieuw gebeld. De medewerker wist binnen 5 minuten wat het probleem was. Ziggo had geconstateerd dat er gebruik was gemaakt van een internetverbinding op Java met een IP adres dat op de zwarte lijst staat. Dit IP-adres werd ervan verdacht als bot te fungeren of spam te versturen.
Om te voorkomen dat de iPad hiervoor gebruikt wordt is het e-mailadres geblokkeerd voor uitgaande e-mail. Om de blokkade op te heffen moest alleen het wachtwoord van het e-mailadres aangepast worden. Dit kan via Mijn Ziggo. Binnen 24 uur wordt de blokkade opgeheven.
Kan geen mail verzenden Help
Dat is vervelend om te lezen. Maar krijg je een foutmelding? Zonder meer informatie kan ik je niet verder helpen.