Waarom stellen computer experts vervelende vragen

Ik help wel eens mensen die problemen met hun computer hebben en stel dan een aantal vragen. Vaak krijg ik dan de reactie dat het vervelende vragen zijn. Dat kan ik begrijpen als ik mij verplaats in de andere persoon.

Maar de reden dat ik die vragen stel is eigenlijk heel simpel. Hoe meer informatie ik heb hoe beter en sneller ik iemand kan helpen. Met een melding “de printer doet het niet” kan ik niet zoveel. Om het probleemgebied te verkleinen ga ik vragen stellen. “Komt er geen inkt uit?” of “Reageert hij niet op een printopdracht?”.

Een leuke vraag die ik vaak stel is “wat zijn de inloggegevens van dienst X or product A?”. Meestal zijn deze wel ergens opgeschreven dus na wat zoeken wordt het papiertje gevonden. Of mensen hebben voor alles gewoon hetzelfde wachtwoord, begrijpelijk, maar niet zo slim.

Om je een beetje op weg te helpen heb ik hieronder een aantal van de meest gestelde vervelende vragen op een rijtje gezet. Na de vraag lees je hoe je het antwoord kan vinden.

“Welke versie van Windows heb je?”
Dit kan je makkelijk herkennen aan de startknop. Is deze rond dan heb je Windows 7. Heb je geen Windows 7 en krijg je een startmenu te zien als je klikt op de startknop? Dan heb je Windows 10 en anders Windows 8.

“Maak je gebruik van Windows 32 bit of 64 bit?”
Software wordt ontwikkeld voor 32 bit of 64 bit waarin 64 bit meer mogelijkheden zoals snelheid biedt. Bijna alle computers en laptops werken op 64 bit. Maar heb je Windows 7 of 8 dan kan het nog wel eens 32 bit zijn. In dit blog leg ik uit hoe je dit gemakkelijk kan bepalen.

“Maak even een screenshot van de foutmelding”
Een plaatje zegt meer dan 1000 worden klopt ook in de wereld van computers. Een screenshot is foto van je scherm. Stel je krijgt een foutmelding te zien? Maak er dan een screenshot van. Windows heeft een ingebouwd programma om gemakkelijk een screenshot te maken. Met pijltjes kan je zelfs aangeven waar het specifiek om gaat.

Regelmatig krijg ik screenshots in een Word document. Nadeel is dan dat de afmetingen beperkt zijn waardoor je niet duidelijk het screenshot kan bekijken. Je kan het screenshot ook direct in de e-mail plakken of als bijlage toevoegen. Scheelt tijd en lost het probleem met de afmetingen meteen op.

“Mijn printer maakt geen draadloze verbinding”
Bekend probleem. Maar om welk merk en type gaat het. Dit kan je vinden aan de bovenkant of voorkant van het apparaat. Bijvoorbeeld een HP OfficeJet 3833. Soms worden er van printers meerdere uitvoeringen gemaakt. Wil je het type nummer zeker weten, kijk dan aan de onderkant. Daar vind je het volledige typenummer.

Installeer je software voor een ander typenummer dan kan het voor komen dat bijvoorbeeld de draadloze functionaliteit niet werkt terwijl dit wel wordt ondersteund.

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.