Probleem:
Je start je Windows 10 computer op en nadat je bent ingelogd zie je alleen een zwart scherm met af en toe een cursor. Er gebeurt verder niets.
Na een uur is het beeld nog steeds zwart. Ctrl + Alt + Delete werkt nog wel en zorgt ervoor dat je Taakbeheer kunt openen.
De reden dat dit probleem ontstaat kan bijvoorbeeld komen door een fout in een Windows update of grafische driver update.
Oplossing 1:
Schakel het proces App Readiness uit en start opnieuw op.
- Zorg ervoor dat je het zwarte scherm ziet
- Druk op het toetsenbord op Ctrl + Alt + Delete
- Klik op “Taakbeheer”
- Klik in “Taakbeheer” op het tabblad “Services”
- Klik onderin op “Services openen”
- Zoek het proces “App Readiness” op en open dit
- Zorg dat bij “Opstarttype” de optie “Uitgeschakeld” staat
- Klik op “OK” en start de computer opnieuw op
Oplossing 2:
Gebruik Systeemherstel. Let op systeemherstel uitvoeren kan meerdere uren duren. Ik heb dit probleem opgelost met deze oplossing maar dat duurde wel 3,5 uur.
- Zorg ervoor dat je het zwarte scherm ziet
- Druk op het toetsenbord op Ctrl + Alt + Delete
- Klik op “Taakbeheer”
- Klik in “Taakbeheer” op “Bestand” en dan “Nieuwe taak”
- Typ “msconfig” en druk op de Enter toets
- Klik op het tabblad “Hulpprogramma’s”
- Scroll naar onderen tot je “Systeemherstel” ziet staan
- Klik hierop en dan onderin op “Starten”
- Volg de stappen om Systeemherstel uit te voeren
- Kies een datum voordat het probleem zich voordeed
- De computer zal zelf opnieuw opstarten
Oplossing getest op:
Windows 10
Ik heb dit probleem, als ik inlog en ctrl al f4 doe dan krijg ik het scherm. Als ik op taakbeheer klik dan is me beeld weer zwart wat kan ik doen?
Heb je de oplossing in bovenstaand blog al geprobeerd?
Hoi Tim,
Ik heb hetzelfde probleem met de laptop.
– na inloggen zwart beeld met cursor.
– ctr/alt/del
– taakbeheer
– taakbeheer valt weg als ik “bestand” of iets anders open…
Graag jouw reactie…
Dat is vervelend om te horen. Probeer eens:
– Alt + tab toets
Of
Windows + E toets
Ik kan zelf de datum niet kiezen!!!
Waar kan je de datum niet kiezen? Ik denk dat je reageert op een verkeerde blog of reactie.
Bij het kiezen van welke datum ik de instellingen wil hebben
Hoi Tim!
Bedankt voor je reactie.
Bij de opties geven Geen reactie…
Is t n optie om via veilige modus iets te doen?
Ik ben overigens totaal blond op dit vlak maar mn zoontje heeft de laptop nodig voor school dus ben gemotiveerd! ?
Om wat voor merk laptop gaat het?
Je zou Systeemherstel kunnen proberen. Je kan hiermee terug in de tijd. Dus voordat het probleem is ontstaan.
Een mogelijkheid om dit te starten is om de computer een aantal keren op te starten en met de knop waarmee je hem aanzet weer uit te zetten. Houd hiervoor de knop enkele seconden ingedrukt.
Systeemherstel uitvoeren kan soms meer dan een uur duren.
Windows zal dan in een blauw scherm komen met witte letters. Klik op geavanceerde opties en dan op systeemherstel.
Hoi Tim,
Daar ben ik weer! Voor stap 1: je bent geweldig!
Alleen al bij de eerste keer gaf hij aan: scanning and repairing drive…
Dat zwarte beeld met cursor is dus nu gefikst maar nu krijg ik bij alles een bestandsysteemfout (-2147219196)… enig idee wat ik daar mee kan?
Als het relax/bedtijd is begrijp ik dat ook hoor!
; )
Ik heb je een mail gestuurd met vragen voor extra info.
Goedemorgen,
Ik heb ook dit bewuste probleem.
Systeemherstel heeft helaas niets opgeleverd, dus probeerde ik de (voor mij) meest ingewikkelde optie om de App Readiness te stoppen. Echter staat deze bij mij niet onder processen wanneer ik op crtl-alt-del druk, maar wel onder services. Daar staat hij dan al op gestopt, dus enig idee hoe ik het probleem dan tackle? Alvast zeer bedankt.
Klik met rechts op AppReadiness > Services opzoeken.
Klik in het scherm dat verschijnt dubbel op App Readiness.
Bij Opstarttype moet staan Uitgeschakeld.
Staat dat bij jou ook zo ingesteld?
Gestopt is niet hetzelfde als uitgeschakeld.
Succes!
hallo
bij opstarten blijft die lang hangen me laptop voor die doorstart?
alles geprobeerd ook app readless uitgeschakeld
niks helpt??
martinwey@live.nl
Je geeft aan dat hij uiteindelijk wel helemaal opstart. In bovenstaand probleem gebeurt dat niet en blijft het scherm zwart.
Probeer de volgende oplossing eens: https://www.timdehoog.nl/2017/01/26/windows-10-traag-tijdens-en-na-inloggen-microsoft-account/
Beste Tim,
Dankzij jouw eerste oplossing doet mijn moeders laptop het weer!
Wij zijn blij, bedankt!
Leuk om te lezen, dank je wel!
Mij is het ondertussen ook gelukt! Ik moest ff systeemherstel op beide accounts uitvoeren
Fijn dat het gelukt is en bedankt voor het delen van de oplossing.
Tim,
Bedankt voor de tip over het zwarte scherm in W10.
Ik ben vrijwilliger bij Seniorweb, en heb door deze tip 1 van onze klanten heel blij kunnen maken.
En ik weer iets geleerd.
Eerste oplossing fixte het probleem direct. Dank je Tim 👌
Zelfde probleem maar bij mij laat hij ook geen taakbeheer zien helaas..
Any thoughts?
Alvast bedankt!
Chris
Heb je systeemherstel al geprobeerd?
Hiervoor moet je Windows RE (recovery environment) opstarten. Voor meer informatie zie onderstaand blog:
https://www.timdehoog.nl/2021/01/30/wat-betekent-windows-re-en-windows-pe/
Bedankt voor de oplossing. Oplossing 1 verhielp het probleem direct!
Ik heb de opties geprobeerd maar bij mij komt er geen taakbeheer meer tevoorschijn
Ik heb alle opties geprobeerd ,maar er komt geen taakbeheer meer tevoorschijn bij mij.
Alleen de muiscursor kan ik bewegen.
Zie je nog wel het inlogscherm voordat het scherm zwart wordt?
Je kan proberen om Windows RE (Recovery Environment / Herstelomgeving) op te starten om zo Systeemherstel uit te voeren.
https://www.timdehoog.nl/2021/01/30/wat-betekent-windows-re-en-windows-pe/
In de meeste gevallen moet je F8 een aantal keren achter elkaar indrukken totdat je het blauwe scherm ziet.
Bij werkt crtl + alt + delete ook niet. Ik denk dat het iets te maken heeft met dat ik mijn laptop van het tweede scherm heb ontkoppeld, waarbij het tweede scherm ingesteld stond als hoofdscherm. Wat zou ik nu kunnen doen?
Het is al gelukt met je reactie op de vorige vraag. Had ik eerder kunnen lezen natuurlijk. Excuus!
Jij bent mijn held van de dag!!!
Dank voor je tips👍
Hoi Tim,
Helaas heeft ook de laptop van mijn dochter te maken met het zwarte scherm probleem en hebben jouw hiervoor genoemde opties (nog) niet tot het gewenste resultaat geleid.
– Inlogscherm is zichtbaar.
– AppReadiness bij opstarten uitgeschakeld.
– Er is helaas geen herstelpunt beschikbaar.
Heb je nog meer opties om uit te proberen?
Wij zijn heel benieuwd.
Groeten,
Jan (IkSpeelMetRood)
Vervelend om te lezen. Als de oplossingen in het blog niet helpen is alleen Windows opnieuw instellen een optie.
https://support.microsoft.com/nl-nl/windows/herstelopties-in-windows-31ce2444-7de3-818c-d626-e3b5a3024da5
Inmiddels gedaan en het werkt weer als een zonnetje.
Werkt systeemherstel nu wel zodat je in de toekomst gemakkelijker terug kan?
Oplossing 1 werkte! Top en thnx hiervoor!
Beste Tim,
Vanmorgen had ik dus dit probleem , de eerste oplossing werkte niet, de tweede mbt het herstelpunt wél, dankjewel!