Bankierbeveiliging blokkeert internetverbinding na betalen

Veel internetbeveiliging programma’s zoals Kaspersky (veilig bankieren) en Ziggo Safe (bankierbeveiliging) bieden bankierbeveiliging aan. Deze functionaliteit zorgt voor extra beveiliging tijdens het uitvoeren van een betaling op internet.

Het programma houd in de gaten wanneer een browser communiceert met een bank. Zodra dat gebeurt verschijnt er bovenin het scherm een melding dat bankierbeveiliging is ingeschakeld.

In de afgelopen jaren heb ik ondervonden dat het niet altijd goed werkt. Nadat de betaling is uitgevoerd wordt de verbinding geblokkeerd op het moment dat je teruggestuurd wordt naar de webshop. Het lijkt dan net of je geen internet meer hebt. Open je een nieuw browservenster dan zie je meteen dat de internetverbinding prima werkt.

Vermoedelijk gaat het fout omdat je van een URL van de bank teruggestuurd wordt naar de URL van de webshop. De bankierbeveiliging vind dat verdacht en blokkeert dit. Je mag alleen websites bezoeken die door de bankierbeveiliging als veilig worden gezien.

Afgelopen week ging dit mis bij Ziggo Safe tijdens het plaatsen van een bestelling op Simpel.nl. Na het uitvoeren van de betaling werd de internetverbinding geblokkeerd. Een tijdje geleden geleden gebeurde hetzelfde met Kaspersky toen een licentie voor Kaspersky via internet werd betaald.

Het gevolg is dat de webshop denkt dat de bestelling niet betaald is terwijl dat wel het geval is. De oplossing is om bankierbeveiliging uit te schakelen en op F5 te drukken. De bestelling wordt als betaald geregistreerd in de webshop.

Deze extra beveiliging is prima maar is wat mij betreft te streng. Ik heb hem daarom uitgeschakeld.

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.