Een led wall kopen of huren voor sportevenementen

Zit je in organisatie van een sportevenement dan kan een led wall interessant zijn voor extra publiciteit en inkomsten. Maar voordat ik inga op de toepassing van een led wall vertel ik eerst iets meer over wat het is.

Een led wall beschrijft eigenlijk letterlijk wat het is. Wanneer we het vertalen naar het Nederlands houd je eigenlijk “muur van led” over. Nou is dat wel een beetje gebrekkig Nederlands. In deze context is led eigenlijk een ledscherm. De vertaling wordt dan een muur van ledschermen.

Ledschermen zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Laptops en computers gebruiken ze standaard, maar je komt ze ook tegen in parkeerautomaten en langs snelwegen. Led is de afkorting voor light-emitting diode.

Omdat ledschermen een beperkte afmetingen hebben worden ledschermen aan elkaar verbonden om zo een groter scherm te maken. Op deze manier komen we weer terug bij het begrip led wall. De volgende keer dat je zo’n ledscherm ziet staan op de vluchtstrook weet je dus dat dit scherm uit meerdere ledschermen bestaat. De bekendste toepassing is op een aanhangwagen. Op deze manier kan je ze gemakkelijk op diverse locaties neerzetten.

Maar hoe pas je dit toe voor een sportevenement, want deze schermen zie je steeds vaker in het straatbeeld?

Een led wall kan je gebruiken om in een keer een grote groep bezoekers te informeren over bijvoorbeeld deelnemers, uitslagen, live video, foto’s of tweets en posts van social media. Dit maakt het interactief en het trekt de aandacht van bezoekers.

Bij mijn eigen atletiekvereniging hebben we ook een ledscherm hangen. Ik heb dit een week uitgezet en binnen 24 uur had ik al 5 personen die contact opnamen omdat het scherm uitstond. Waarom trekt het aandacht? Simpel het beweegt en mensen zijn gevoelig voor bewegende dingen in hun gezichtsveld.

Led wall kopen of huren en hoe verdien je er geld mee?Is het evenement eenmalig of jaarlijks dan zal het geen eigen led wall hebben. De aanschafkosten zijn hiervoor mogelijk te hoog. De oplossing is dan om te huren en dit kan je doen bij bijvoorbeeld Leddisplayexpert.nl. Organiseer je het evenement vanuit een vereniging die ieder jaar meerdere evenementen organiseert dan kan je een led wall kopen.

Hoe dan ook heb je kosten als je een led wall in wil zetten voor een evenement en die wil je terugverdienen. De makkelijkste manier is door reclame te maken voor andere bedrijven. Je kan dit doen door bedrijven als sponsor aan te trekken en in ruil daarvoor hun logo op het scherm te tonen. Maar je kan de ruimte ook verhuren aan willekeurige adverteerders.

Door een schatting te maken van het aantal deelnemers en bezoekers kan je aan de sponsors of adverteerders het bereik geven. Dit is een goed argument om de waarde van de advertentie te bepalen. Op deze manier kan je de investering van een led wall weer terugverdienen.

Ben je opzoek naar software om een led wall te voorzien van content? Dan kan ik Walls.io aanbevelen.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres zal niet worden gepubliceerd. vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.