Waarom moet online retourneren altijd gratis zijn?

Mensen kopen tegenwoordig steeds vaker en meer online in een van de webwinkels zoals Bol.com of Coolblue. Ik doe daar ook al jaren aan mee en vind het heel handig omdat je bestellingen kan doen wanneer je wilt.

Uit onderzoek is gebleken dat klanten verwachten dat retourneren gratis is. Als je een trui koopt en hij zit niet lekker of de maat is niet goed dan moet je die gratis kunnen retourneren. Als een bedrijf dit niet gratis aanbiedt is de kans groot dat de klant er niet besteld.

Er zijn nog steeds webshops die aan de klant vragen de verzendkosten te betalen als ze iets retour sturen. Het gaat in dit geval meestal om de wat kleinere webwinkels die te weinig verkopen waardoor ze de kosten van retourneren niet kunnen dragen.

Stel dat je dezelfde trui in de winkel in Oosterhout koopt en je wilt die retourneren. Dan vergoed de winkel niet de benzine- en parkeerkosten wanneer je in het centrum moet zijn. Daar wordt ook nooit moeilijk over gedaan.

Apart dat we als klanten verwachten dat online retourneren gratis moet zijn maar bij een fysieke winkel de kosten voor retourneren wel betalen. Dat busje van DHL of PostNL brengt niet gratis jouw trui terug naar de Wehkamp.

Inmiddels zijn er steeds meer webwinkels die dit niet meer gratis aanbieden. Als belangrijkste reden wordt aangegeven dat het een behoorlijke kostenpost is. Een andere reden is dat ze klanten bewuster willen maken om niet zomaar alles te bestellen en een groot gedeelte terug te sturen.

De meeste spullen die ik online koop zijn IT gerelateerd en het komt zelden voor dat ik die terugstuur. Ik denk dat ik nog geen 1% van al mijn bestellingen retour gestuurd heb.

 

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.