Probleem:
Ik heb een iPhone van een gebruiker die de toegangscode niet meer weet. De enige optie is om de iPhone volledig naar fabrieksinstellingen terug te zetten. Hierna kan de laatste back-up van iCloud gedownload worden.
Na het leeghalen van de iPhone moet je een aantal stappen doorlopen om de iPhone weer te kunnen gebruiken. Een ervan is inloggen met het Apple ID. Alleen de gebruiker weet ook hiervan het wachtwoord niet meer.
Dit is op zich niet een groot probleem omdat je “wachtwoord vergeten” kan gebruiken. Maar Apple verstuurd dan een authenticatie code naar de iPhone. Omdat de iPhone nog niet helemaal ingesteld is kan deze code niet ontvangen worden.
Mogelijke oplossingen:
Wat ik ook probeer, Apple blijft de code naar de iPhone sturen. De gebruiker heeft ook een iPad dus ik probeer vanaf daar het wachtwoord te wijzigen. Het eerste wat de iPad vraagt is om in te loggen met het wachtwoord. Vermoedelijk is het wachtwoord al langer kwijt.
Als ik op de iPad wachtwoord vergeten wil gebruiken wordt er weer een code verstuurd naar de iPhone. Deze komt alleen nooit aan. Na een tijdje is het zelfs zo dat ik geen codes meer mag versturen omdat ik er teveel achter elkaar heb gestuurd. Om weer een code te kunnen versturen moet ik 2-24 uur wachten.
De enige optie die dan overblijft is Apple Accountherstel. Wanneer je dit aanvraagt wordt er na een aantal dagen contact met je opgenomen om jouw Apple ID weer te activeren. De vertraging wordt gebruikt om het hackers zo lastig mogelijk te maken. Ik heb Accountherstel aangevraagd, maar na de eerste bevestiging nooit meer iets gehoord.
De oplossing:
Apple wilt een code sturen naar het mobielnummer gekoppeld aan het Apple ID en niet naar een specifieke iPhone. Aangezien ik ook een iPhone heb besluit ik de SIM kaart van de gebruiker over te zetten naar mijn toestel. Ik start de iPhone op en die werkt meteen zonder problemen met mijn iPhone en mijn Apple ID.
Via een browser klik ik weer op “wachtwoord vergeten” en de code wordt naar mijn iPhone gestuurd. Met deze code kan ik vervolgens het wachtwoord opnieuw instellen.
De SIM kaart stop ik weer terug in de iPhone van de gebruiker. Ik kan nu alle stappen doorlopen inclusief het terugzetten van de back-up.
Hoi Tim,
Nou dit stukje komt mooi op tijd. Sinds vorige week zit ik in een dergelijke situatie. Gisteren de hele dag met Apple support gechat en gebeld om dit op te lossen. Niet gelukt dus. Wel een e-mail ontvangen dat ze op 25-11 contact op gaan nemen. Whatever… Ik lees jou blog met een mogelijke oplossing. Klinkt zo eenvoudig. Toch heb ik wat meer info nodig.
Ik heb mijn sim nu in een oudere iPhone met een ander Apple-id zitten. Dus tot zover alles zo als jij aangeeft. Dan geef je aan “via een browser…enz”. Dat is voor mij onduidelijk. Hoe kom je daar? Ik zou dan een url verwachten waarop ik aan kan geven dat ik mijn wachtwoord vergeten ben. Als je de code uiteindelijk ontvangt, op het geleende mobiel, wijzig je daarmee dan niet het wachtwoord van het Apple-id van de geleende mobiel waar nu mijn sim inzit?
Als jou methode werkt, verdien je echt een standbeeld.
Met vriendelijke groet Henry
Hoi Henry,
Als je Account herstel hebt aangevraagd nemen ze pas na een paar weken contact op. Dus dat je pas op 25-11 iets te horen krijgt dat klopt.
Op de oude iPhone (met de SIM uit de nieuwe iPhone) moet je gaan naar https://iforgot.apple.com. Volg vervolgens de stappen door het Apple ID in te vullen waarvan je het wachtwoord niet meer weet.
Voordat je een wachtwoord opnieuw in kan stellen wordt er een SMS gestuurd naar de nieuwe SIM in het oude toestel. Je wijzigt hiermee alleen het wachtwoord van de Apple ID die je zelf hebt ingevuld op de website.
Dus je kan op de oude iPhone met een ander Apple ID ingelogd zijn terwijl je voor jouw eigen Apple ID het wachtwoord wijzigt via de browser.
Succes!