WordPress is een populair content management systeem om websites mee te ontwikkelen. In de wereld wordt het door 32% van de websites gebruikt. Voor mijn eigen website maak ik er ook gebruik van. Doordat het gebruiksvriendelijk is kan het ook gebruikt worden door mensen met minder ervaring. Door te kiezen uit een van de duizenden thema’s heb je snel een professionele huisstijl zonder daarvoor een beroep te hoeven doen op een grafisch vormgever.
Door gebruik te maken van een van de 10.000+ plugins kan je eenvoudig nieuwe functionaliteit toevoegen. Veel plugins zijn gemakkelijk te installeren, maar er zijn er ook een aantal waarvoor je iemand nodig hebt met ervaring. Natuurlijk kan je het zelf proberen, waardoor de kans groot is dat er dingen fout gaan, of je maakt geen optimaal gebruik van de mogelijkheden.
Een voorbeeld van een uitgebreide plugin is WooCommerce. Met deze plugin kan je webshop functionaliteit toevoegen aan een bestaande WordPress website. Persoonlijk vind ik dit geen plugin meer omdat het zoveel functionaliteit bevat. In grote lijnen kan je het vergelijken met Coolblue of Bol.com.
WooCommerce is ideaal voor MKB bedrijven zoals kleding- en schoenenwinkels. Maar je kan WooCommerce ook inzetten voor sportverenigingenom bijvoorbeeld tickets te verkopen voor een evenement. In veel gevallen is dit goedkoper dan wanneer je deze dienst afneemt via Ticketmaster.
Met WooCommerce kan je producten toevoegen die door een bezoeker in een winkelmand geplaatst kunnen worden. De volledige customer journey wordt ondersteund. Natuurlijk moet de bezoeker deze producten uiteindelijk bestellen en betalen. Om betalen mogelijk te maken kan je weer een betaalprovider plugin installeren zodat er betaald kan worden met iDeal of creditcard. Moet er ook een factuur gegenereerd en verstuurd worden? Ook dat is mogelijk en je kan dit zelfs helemaal automatiseren.
In een WooCommerce webshop kan je tastbare en virtuele producten verkopen. De tastbare moeten natuurlijk verstuurd worden, net als Wehkamp dat doet. Om ook dit proces zo gemakkelijk mogelijk te maken heb je hier een PostNL plugin voor. Die genereert een verzendlabel dat op de doos geplakt kan worden. Verkoop je alleen virtuele producten zoals software? Ook dit kan je regelen met WooCommerce.
Per product kan je heel veel instellen zoals standaardprijs, kortingsprijs, voorraad, afmetingen, kleuren, categorieën. Eigenlijk zoveel dat ik hier nog wel een heel blog aan zou kunnen besteden. Hetzelfde geldt voor het instellen van verzendkosten. Het eenvoudigste is natuurlijk om dezelfde kosten te rekenen. Maar misschien is verzending boven de 25 euro wel gratis of is verzenden naar het buitenland duurder. Ook dit kan je instellen.
Kortom, heb je een WordPress website en wil je graag een webshop? Dan is WooCommerce het proberen waard. Maar het loont zeker de moeite om een WooCommerce offerte aan te vragen. Je wordt dan geholpen door een expert. Die zorgt ervoor dat de webshop optimaal wordt opgeleverd en dat alleen de juiste plugins worden gebruikt. Jij hoeft als beheerder of ondernemer je dan alleen bezig te houden met het beheer van de webshop.