De beste locatie om het Outlook .pst bestand op te slaan

Logo van Outlook.Maak je gebruik van Office Outlook? Dan weet je misschien dat alle e-mails in één groot .pst bestand op de harde schijf wordt bewaard. Handig als je dit in een keer wilt exporteren naar een andere computer. Minder handig dat dit bestand gigabytes groot kan worden.

Tot en met Outlook 2007 werden .pst bestanden opgeslagen in de map C:\Users\gebruikersnaam\AppData en dan nog een aantal mappen dieper. Een logische keuze gezien de map AppData de data van applicaties (programma’s) bevat. Maar voor normale gebruikers is deze lastig te vinden. Met het maken van een back-up werd dit bestand vaak vergeten. Gebruikers dachten hun e-mail ook nog op een andere locatie te hebben, maar dat was dus niet zo.

In de Outlook versies na 2007 is de standaard locatie veranderd naar de “Mijn documenten” map. Dit is een veel betere locatie en gebruikers kunnen zo het .pst bestand ook veel makkelijker terugvinden. In deze map vind je de map “Outlook-bestanden” aan.

Hoe bepaal je de huidige locatie van jou .pst bestand:

  1. Klik op de Windows startmenu knop
  2. Typ “Configuratiescherm” en druk op de Enter toets
  3. Typ rechts bovenin het Configuratiescherm in het vak zoeken “Mail”
  4. Klik op het zoekresultaat “Mail” en een nieuw scherm wordt geopend
  5. Klik op “Gegevensbestanden” en vervolgens op “Locatie van map openen”
  6. De verkenner wordt geopend en je ziet meteen de map met het .pst bestand

Heb je meerdere e-mailaccounts in Outlook ingesteld dan zijn er ook meerdere .pst bestanden. Deze kunnen in verschillende mappen opgeslagen worden.

Persoonlijk vind ik de “Mijn documenten” map de beste locatie. Zo staan alle persoonlijke bestanden op dezelfde plek. Wel zo handig als je een back-up wilt maken.

Wil je de locatie van het .pst bestand veranderen? Volg dan onderstaand stappenplan:

  1. Sluit Outlook af en zoek de map met het .pst bestand op
  2. Maak een back-up van het bestand puur voor de zekerheid
  3. Kopieer het bestand naar de nieuwe locatie
  4. Open Outlook en verwijder het huidige e-mailaccount
  5. Herstart Outlook en deze zal vragen of je een e-mailaccount toe wilt voegen
  6. Kies voor “Handmatige instelling” of extra servertypen en klik op “Volgende”
  7. Kies voor “POP of IMAP” en klik op “Volgende”
  8. Voeg de instellingen toe zoals e-mailadres, wachtwoord, servers etc.
  9. Klik onder “Nieuwe berichten bezorgen aan” op “Bestaand Outlook-gegevensbestand”
  10. Klik op Bladeren en zoek het bestand op dat je gekopieerd hebt
  11. Klik onderin op “Volgende”, als de instellingen juist zijn krijg je een bevestiging
  12. Alle e-mail, contactpersonen en agenda’s van de oude computer zijn weer zichtbaar
  13. Verwijder het .pst bestand op de oude locatie, mogelijk is dit al gebeurt)

Laat een reactie achter

Je e-mailadres zal niet worden gepubliceerd. vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.