Probleem:
Je maakt gebruik van een Microsoft 365 account en je krijgt een uitnodiging voor Skype For Business. Maar inloggen mislukt telkens.
Jouw gebruikersnaam en wachtwoord is juist, want met dezelfde gegevens kan je wel inloggen op https://portal.office.com.
Dit probleem doet zich voor wanneer jouw Microsoft 365 account beschermd is met two step auth. Dit wordt ook wel twee staps verificatie, 2fa of two step authentication genoemd.
> Two step auth instellen voor een Office 365 account
Skype for Business zal in de toekomst vervangen worden door Microsoft Teams. Maar omdat sommige organisaties nog volledig met Skype werken wordt de software voorlopig nog door Microsoft ondersteund.
Oplossing:
Skype For Business heeft geen ingebouwde functionaliteit voor two step auth. Dat is de reden dat het telkens mislukt. Om toch in te kunnen loggen moet je een App-wachtwoord aanmaken via de Office365 beheeromgeving. Dit is een ander wachtwoord dan het wachtwoord van jouw Microsoft 365 account.
- Log in op portal.office.com.
- Klik rechts bovenin op jouw foto of het poppetje als je geen foto hebt ingesteld
- Klik op “Mijn account”
- Klik links in het menu op “Beveiliging en privacy”
- Klik in het midden op “Aanvullende beveiligingsverificatie”
- Klik op “App-wachtwoorden maken en beheren”
- Klik in het nieuwe scherm dat verschijnt op “maken”
- Geef een duidelijke naam op en klik op “volgende”
- Log nu met dit wachtwoord in op Skype
In het scherm van stap 7 kan je ook zien welke App wachtwoorden je in het verleden hebt gemaakt. Zie je er vreemde namen tussen staan? Verwijder die dan. Je kan App wachtwoorden in de toekomst altijd weer gemakkelijk toevoegen.
Oplossing getest op:
Skype for Business, Office365, geïnstalleerd op MacBook Pro