Stappenplan nieuwsbrieven persoonlijk maken in MailPoet

MailPoet logo.Heb je een WordPress website en verstuur je nieuwsbrieven maar maak je nog geen gebruik van MailPoet? Dan is deze plugin zeker de moeite waard. Hij integreert naadloos in jouw bestaande WordPress installatie. Ik gebruik MailPoet al jaren om mijn volgers te infomeren over nieuwe blogberichten.

Een groot pluspunt van MailPoet vind ik het kunnen hergebruiken van content. Blogberichten en pagina’s heb je immers al toegevoegd aan jouw website. Waarom zou je die content, die al geoptimaliseerd is voor zoekmachines (SEO), ook niet hergebruiken in een nieuwsbrief? In MailPoet kan je gemakkelijk een of meerdere berichten (blogs) naar een nieuwsbrief slepen. In nog geen 15 minuten heb je een gevulde nieuwsbrief.

Testresultaat persoonlijke nieuwsbrief:
Wil je echt scoren met een nieuwsbrief dan moet je deze persoonlijk maken. Iedereen vind het fijn om uniek te zijn, om persoonlijk benaderd te worden. Natuurlijk kan je een standaard nieuwsbrief sturen met wat blogs erin. Maar besteed er eens meer aandacht aan door deze persoonlijk te maken. Het is misschien een psychologisch truc, want mensen weten dat het nog steeds een nieuwsbrief is.

Afgelopen weken heb ik testen uitgevoerd met een standaard nieuwsbrief met blogs en een persoonlijke nieuwsbrief geschreven als een e-mailbericht. De persoonlijke nieuwsbrief begon met de naam van de ontvanger en ik sloot deze af met mijn eigen naam. Het gevolg? Er waren mensen die me “persoonlijk” bedankte voor die nieuwsbrief.

Persoonlijk maken:
In dit blog ga ik er vanuit dat jouw lijst met e-mailadressen voorzien is van een voor- en achternaam. Heb je die niet dan kan je jouw nieuwsbrief niet persoonlijk maken.

> Belangrijke tip: vermeld in jouw privacy policy dat je deze gegevens verzamelt.

Open nu een nieuwe nieuwsbrief in MailPoet en begin met de aanhef. Deze moet aansluiten op jouw website dus als je informeel blogt, begin dan niet met Geachte. Klik vervolgens op het MailPoet icoon dat ik blauw omcirkelt heb op onderstaande afbeelding.

Shortcodes toevoegen aan een nieuwsbrief in MailPoet.
Shortcodes toevoegen aan een nieuwsbrief in MailPoet.

Door te klikken op bijvoorbeeld “Voornaam” wordt de tekst [subscriber:firstname | default:reader] toegevoegd. Tijdens het versturen wordt dit vervangen door de voornaam van de ontvanger. Alles wat achter default: staat wordt gebruikt als de ontvanger geen voornaam opgegeven heeft. Standaard wordt dit dus “reader”. Je zou dit kunnen vertalen naar “lezer”, maar ik haal het altijd weg.

Vervolgens kan je de rest van de content toevoegen, maar houd in gedachte dat het persoonlijk moet zijn. Een persoonlijke aanhef en dan een lijstje met blogs eronder oogt toch echt nog als een nieuwsbrief.

Vergeet het onderwerpveld niet:
De shortcode [subscriber:firstname | default:reader] kan je ook toevoegen aan het onderwerpveld van jouw e-mail. Dit is misschien wel de eerste en daarmee belangrijkste tekst die jouw ontvanger leest. Welk onderwerp scoort beter?

  1. Overzicht van de nieuwste blogs in mei 2020
  2. [subscriber:firstname | default:], maak jij iedere maand een back-up?

Onderwerp 2 is persoonlijker en bevat daarnaast ook nog een call to action die de ontvanger aan het denken zet. In MailPoet zit er geen knop om de shortcode aan het onderwerp toe te voegen. Dit moet je dus zelf kopiëren en plakken.

Vergeet na het toevoegen van de shortcodes niet om de nieuwsbrief te testen door een Voorbeeld te verzenden.

Ga je nu scoren met jouw nieuwsbrieven?
Helaas kan ik daar geen garantie op geven. Over nieuwsbrieven zijn al heel veel blogs en boeken geschreven. Maar het belangrijkste is testen, wat werkt wel en wat niet. Kijk naar de statistieken en kijk hoe mensen erop reageren. Ik weet vrij zeker dat bovenstaande persoonlijke aanpak een positieve invloed heeft.

Succes en ontvang je mijn nieuwsbrief nog niet? Meld je dan vandaag nog aan!

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.