Vakantiehuisje reserveren in een andere browser kan geld schelen

Mijn vriendin en ik hadden bedacht om een vakantiehuisje in Nederland te reserveren. In een weekend hebben we online veel vakantiehuisjes gezien. Mooie, dure, lelijke en goedkope vakantiehuisjes. De leukste waren al niet meer beschikbaar.

Uiteindelijk zijn we op de website van een vakantiepark in het midden van het land beland. Na een aantal huisjes bekeken te hebben kwamen we uit op een villa voor 8 personen. Tja dan vraag je je af waarom huur je dit met 2 personen? Het eerlijke antwoord: dit was het enige vakantiehuisje dat een bad en voldoende ruimte had in de periode dat wij op vakantie wilde. Dat antwoord had je niet verwacht hé?

De prijs voor de villa was ook heel interessant en binnen ons budget. We klikten op reserveren en tot onze verbazing was de prijs opeens gestegen van 752 euro naar bijna 900 euro. Om er zeker van te zijn dat we het juiste vakantiehuisje hadden gekozen gingen we een paar pagina’s terug. Daar stond de prijs nog op 752 euro.

We reserveren opnieuw en de prijs is weer 900 euro. Vakantiewebsites moeten tegenwoordig alle kosten al meenemen in de totaalprijs. Het kan dus niet zo zijn dat bij de 752 euro nog reserveringskosten en  schoonmaakkosten bij komen. Al zouden we die kosten van 900 euro afhalen komen we ook niet uit op de 752 euro.

Ik had in het verleden een artikel gelezen dat websites met vliegtickets, hotels en vakantiehuisjes de prijs na verloop van tijd verhogen. Immers ze weten dat je geïnteresseerd bent. In sommige gevallen zal die verhoging niet opvallen omdat mensen misschien denken dat er toch nog kosten bij komen. Bij wijze van test pak ik mijn iPad en reserveer hetzelfde vakantiehuisje. Ik hoef maar 752 euro te betalen terwijl we op de andere iPad 900 euro moeten betalen.

Het vakantiehuisje hebben we op de andere iPad in de incognitomodus van Chrome gereserveerd voor de originele prijs. Toch was ik nieuwsgierig of ik dit kon reproduceren. Ik bezocht op mijn iPad nog wat huisjes. Na 8 bezochte pagina’s was de prijs van 752 euro opeens ook 900 euro geworden.

De volgende dag heb ik het nogmaals getest in een lege browser. Ik heb de website bezocht wat rondgekeken en het vakantiehuisje was nog steeds 752 euro. Toen heb ik de iPad weggelegd en een uur later weer gepakt. Weer wat rondgekeken en opeens werd de prijs 1000 euro. Het was nog steeds voor dezelfde datum en vakantiehuisje.

Als laatste test heb ik het een dag later nogmaals getest. De prijs begon op 752 euro en een tijdje later werd de prijs weer 1000 euro.  Ik kon het dus reproduceren en het was geen eenmalige fout. Daarnaast weet ik ook dat websites deze techniek gebruiken om meer omzet te maken. Ik vermoed dat hiervoor een combinatie van IP adres, cookies, dag en tijd worden gebruikt.

Conclusie:
Boek je een hotel, een vakantiehuisje of vliegtickets? Vergelijk de prijzen goed. Heb je een keuze gemaakt bezoek de website dan in een schone browser. Hiermee wordt bedoeld:

  • Een browser waar je de cookies hebt gewist
  • Gebruik de privacy- of incognitomodus van een browser
  • Een browser op een andere tablet of computer
  • De computer op jouw werk

Op deze manier weet je dat de prijs niet aangepast is omdat de website zeker weet dat je geïnteresseerd bent.

2 reacties

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.