Jouw website online geplaatst en het Mount Everest gevoel

Ken je dat gevoel dat jouw nieuwe website online is gegaan… Weken of maanden hard werken en je bent trots op het resultaat. Je hebt zorgvuldig de kleuren en afbeeldingen uitgekozen en natuurlijk ook meteen SEO toegepast.

Je maakt gebruik van Google Analytics of Jetpack Stats om statistieken bij te houden. Want het is toch leuk om te zien dat er ook echt mensen jouw website bezoeken?

Om de eerste bezoekers naar de website te trekken mail je vrienden en familie. Uit nieuwsgierigheid of beleefdheid bezoeken ze jouw website. Natuurlijk vinden ze hem mooi!

Het resultaat? Het aantal van 0 bezoekers gaat in een dag omhoog naar 10, 20 of misschien zelfs wel meer dan 100 bezoekers. Je krijgt meteen een goed gevoel hierbij. Het lijkt net of je bovenop de Mount Everest staat en als je naar de statistieken kijkt herken je daar ook de top van een berg in.

De opvolgende dagen schommelt het aantal bezoekers. Je ziet nog meer pieken en dalen zoals we die ook in het berglandschap herkennen. Na verloop van tijd zie je weinig pieken meer. Het aantal bezoekers per dag is gedaald en vormt een lage horizontale lijn op jouw statistieken pagina.

Herkenbaar? Vroeger voor mij wel. In de afgelopen 10 jaar heb ik veel ervaring opgedaan en in dit blog wil ik mijn beste tips met jouw delen.

Tip 1:
Heb geduld. Jouw website zit nog niet in de zoekmachine index van Google of Bing. Voor compleet nieuwe websites kan dit wel 3-6 maanden duren. Jij moet jouw plekje dus nog verdienen. Zit je eenmaal in de zoekmachine index dan zal een zoekmachine vaker jouw website bezoeken. Vraag jezelf af “Waarom zou Google mijn website willen bezoeken?”.

Tip 2:
Voeg kwalitatief goede content toe. Als jouw website weinig leven vertoond wordt je minder interessant voor zoekmachines. Toch vormen deze een van de grootste bronnen van bezoekers. Schrijf daarom 1 keer per maand of meer een nieuwsbericht of blog. Dit moet wel content zijn die te maken heeft met jouw website en geen slap geouwehoer.

Tip 3:
Reageer op andere websites zodat je subtiel reclame kan maken voor jouw website. Ik benoem specifiek het woord subtiel omdat je moet voorkomen dat je aangemerkt wordt als spammer. Niet iedere website vindt het tof als je reclame voor jezelf maakt. Als je een link naar jouw eigen website toevoegt moet deze dus toegevoegde waarde hebben voor het bericht of de reactie.

Tip 4:
Afhankelijk van de het onderwerp van jouw website kan je ook adverteren in de krant of visitekaartjes op verschillende locaties achterlaten. In het verleden heb ik een aantal informatieve artikelen geschreven voor de lokale krant.

Tip 5:
Plaats berichten op social media zoals Instagram, Pinterest, Twitter of LinkedIn. Welk netwerk je gebruikt is wederom afhankelijk van het onderwerp van jouw website. Ik publiceer op Twitter en LinkedIn, maar niet op Facebook omdat ik dat minder geschikt vindt. Gebruik je WordPress? Installeer dan Jetpack om publicatie te automatiseren.

Tip 6:
Verstuur een nieuwsbrief. Natuurlijk moet je hiervoor wel eerst abonnees hebben. Om jouw lijst te vullen kan je natuurlijk aan jouw familie, vrienden, buren of collega’s vragen of ze zich aan willen melden. Zorg ook dat bezoekers op jouw website zich aan kunnen melden. Ik gebruik hiervoor MailPoet. Doordat ik een paar keer per maand een nieuwsbrief verstuur genereer ik weer extra aandacht en bezoekers.

Tip 7:
Een website heeft aandacht nodig. Je kan niet vandaag een website online plaatsen en er vervolgens weken niets meer aan doen. Maak je gebruik van WordPress? Dan kan je wel content vooruit publiceren. Ideaal als je vandaag de tijd hebt om meer te schrijven.

Tip 8:
Heb je een blog over bijvoorbeeld taarten, dan is dat het onderwerp van jouw website. Dit wordt ook wel de niche genoemd. Zoekmachines verwachten dan ook alleen content over taarten en niet over auto’s of vliegtuigen. Probeer dit dus ook te voorkomen. Heb je besloten dat je ook graag over vliegtuigen wilt schrijven? Begin dan een nieuwe website zodat je die helemaal kan richten op die niche.

Tip 9:
Tja laten we eerlijk zijn. Niet iedere content scoort een 10. Wees daarom niet teleurgesteld als een blog een keer weinig bezoekers trekt. Bekijk het van de positieve kant. Tien bezoekers voor dat bericht zijn er nog steeds meer dan 0. Vraag jezelf wel kritisch af hoe je het in de toekomst beter kan doen. Kijk ook eens in jouw statistieken. Dan zie je meteen welke onderwerpen populair zijn. Daar zou je dan vaker over kunnen schrijven.

Conclusie:
Bovenstaande tips hebben mij door de jaren heen geholpen om van 0 bezoekers naar honderden bezoekers per dag te gaan. Natuurlijk is dit maar een beknopt lijstje. Er zijn boeken en websites volgeschreven over hoe je meer bezoekers kan trekken.

Een goed boek is bijvoorbeeld “De Online Marketing Tornado” als je via een website iets wilt verkopen. Heb je een blog website dan is het “Wetboek voor bloggers” ook een aanrader. Ik heb beiden gelezen en er veel van geleerd.

Ik lees ook continue boeken en websites om mijn kennis up to date te houden. Tja en soms werkt iets gewoonweg niet, maar dat weet je pas nadat je het geprobeerd hebt. Zet de theorie daarom altijd om in praktijk!

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.