De meeste websites zijn voorzien van een contactformulier om contact op te nemen met de eigenaar van de website. Niets is vervelender dat e-mails die namens een website worden verstuurd in de “ongewenste berichten” of “spam” map terecht komen. Die e-mails worden vaak niet gelezen.
Van de week was ik voor de website van een bedrijf bezig die last had van dit probleem. Ingevulde contactformulieren kwamen zowel bij de ontvanger als afzender in de “spam” map terecht. Opvallend was dat dit alleen gebeurde bij ontvangers die gebruik maken van Office365. Gmail, Hotmail, of Antagonist lieten de e-mail gewoon door.
Na wat zoeken op internet bleek de oplossing te zijn om de afzender van de e-mail op de witte lijst te zetten bij de ontvangers. Hiervoor zou dan ingelogd moeten worden op het admin beheerpanel van Office365. Dit is natuurlijk geen oplossing. Het moet eigenlijk aan de kant van de website opgelost worden.
Analyse van headers:
Ik ben toen de headers van de e-mail gaan bekijken. Dit doe je in Outlook door met rechts op het e-mailbericht te klikken en vervolgens met links op “toon bron” of “view source” te klikken. Nadeel is dat je dan een hele brij aan tekst krijgt die niet makkelijk te lezen valt. Met Ctrl+F kan je wel zoeken in de tekst.
Microsoft heeft de Message Header Analyzer tool ontwikkeld die je online kan gebruiken. In deze tool kopieer je de headers waarna je op “analyse” klikt. Die hele brij aan tekst wordt nu leesbaar gemaakt. Message Header Analyzer kan je onbeperkt gratis gebruiken.
Mail-tester.com:
Helaas loste de mail analyseren in met Message Header Analyzer het probleem niet op. Het bood wel meer informatie en ik heb ook veel geleerd over hoe bepaald wordt wat spam is en wat niet. Ik heb de e-mails daarom doorgestuurd naar de website mail-tester.com. Deze website kan ook mail analyseren en vertelt of deze een juiste afzender, SPF, DKIM en DMARC heeft. Daarnaast wordt ook de inhoud op spaminess gecontroleerd.
Na het uitvoeren van deze analyse bleek dat de afzender van de e-mail onjuist was ingesteld. Vreemd want ik had duidelijk een afzender adres opgegeven. Maar op een of andere manier werd dit tijdens het versturen door de server aangepast naar een compleet ander e-mailadres. Dit e-mailadres had een domeinnaam die anders was dan die van de website.
In principe mag je een e-mail sturen van domeina.nl met als afzender hoi@domeinb.nl, maar dan moet je dit wel zo instellen. In bovenstaand probleem was dit niet ingesteld omdat er vanuit domeina.nl gemaild zou worden.
Mail-tester.com mag je per dag 3 keer gratis gebruiken, daarna moet je betalen.
Conclusie:
Uiteindelijk bleek de oplossing heel simpel te zijn, maar analyse heeft wel even geduurd. Op basis van bovenstaand verhaal kan je concluderen dat het de moeite waard is om meerdere analyse tools te gebruiken.