MailPoet mails komen in de spammap bij Office365 gebruikers

MailPoet nieuwsbrieven worden als spam ontvangen door Office365 gebruikers.Probleem:
Ik verstuur vanuit mijn WordPress website met MailPoet nieuwsbrieven over blogs die ik geschreven heb. Onlangs werd ik geattendeerd dat mijn nieuwsbrieven bij sommige personen in de ongewenste items belanden. Dat is natuurlijk niet wenselijk. Uit onderzoek bleek dat alleen gebruikers die e-mail via Office365 lezen last hadden van dit probleem.

Om te voorkomen dat mijn nieuwsbrieven als spam worden gezien maak ik gebruik van de gratis MailPoet Sending Service. Op deze manier wordt de e-mail juist verstuurd. De gemiddelde webhosting omgeving is niet geschikt om nieuwsbrieven te versturen. Maar blijkbaar beland mijn nieuwsbrief alsnog in de een spam map.

Analyse:
Om erachter te komen waarom een mail in de spammap beland heb ik de headers geanalyseerd. Uit de analyse viel deze regel op:

Authentication-Results: spf=pass (sender IP is 176.9.183.152) smtp.mailfrom=m4.sendingservice.net; ontvanger.nl; dkim=pass (signature was verified) header.d=sendingservice.net;ontvanger.nl; dmarc=none action=none header.from=timdehoog.nl;compauth=fail reason=601

Die regel eindigt met “compauth=fail reason=601. Een foutcode waar ik op internet niets over kan vinden. Het komt erop neer dat authenticatie van de verzender is mislukt. Door deze mislukking lijkt het of ik spam verstuur.

Ik controleer in MailPoet > Instellingen > Verzendmethode of alles nog steeds juist staat. Alles staat op groen dus er zijn geen problemen. Ook verstuur ik de e-mail naar Mail-tester.com en met een score van 9.8 heb ik niets te klagen.

Oplossing:
Dan besluit ik om in te loggen op de website van Mailpoet.com om te zien of ik misschien nog iets in kan stellen voor de MailPoet Sending Service. Op het tabje “My Authorized Emails” staan de e-mailadressen die ik gebruik voor het verzenden van nieuwsbrieven.

Ik klik een tabje verder op “My Sender Domains”. Deze is nog helemaal leeg. Ik voeg mijn domein toe wat ervoor zorgt dat ik drie DNS records toe moet voegen aan de DNS records van timdehoog.nl. Het gaat om twee cnames en een txt record.

Deze records zorgen voor extra authenticatie en voor een correcte DKIM ondersteuning. In de handleiding van MailPoet lees ik dat het toevoegen van de records niet nodig is maar dat het wel zorgt voor betere resultaten.

Ik voeg de records toe en verifieer deze weer via de website van Mailpoet.com. Het is belangrijk dat deze allemaal de status verified krijgen anders werkt deze oplossing niet. Dit kan dus betekenen dat je soms 24 uur moet wachten.

Opnieuw stuur ik een nieuwsbrief naar een Office365 ontvanger en deze komt nu netjes in Postvak IN. Hij wordt niet meer herkend als spam. Opnieuw analyseer ik de header.

Authentication-Results: spf=pass (sender IP is 176.9.183.129) smtp.mailfrom=m1.sendingservice.net; ontvanger.nl; dkim=pass (signature was verified) header.d=sendingservice.net;ontvanger.nl; dmarc=pass action=none header.from=timdehoog.nl;compauth=pass reason=100

Bij compauth staat nu pass wat eerst fail was. Ook is de reason code verandert van 601 naar 100. Authenticatie is nu dus succesvol.

Conclusie:
Door het toevoegen van een aantal DNS records wordt mijn nieuwsbrief voortaan ook juist ontvangen door Office365 gebruikers.

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.