Door de jaren heen heb ik contacten opgebouwd met diverse bloggers en zo af en toe wisselen we tips uit. Beetje digitaal netwerken zou je kunnen zeggen. Onlangs kreeg ik van een van die bloggers de boektitel De Online Marketing Tornado door. In eerste instantie even gauw gekeken en om eerlijk te zeggen had vooral de prijs van 10 euro met verzendkosten indruk gemaakt.
Het boek gaat over hoe je online marketing kan doen voor een online business. Nou heb ik een blog, niet direct een online business dus, maar van het lezen van dit boek kan ik niet dommer worden. Zo gezegd zo gedaan had ik het boek dezelfde dag nog besteld. Twee dagen later lag het al op de mat en het eerste wat me verbaasde was de dikte van het boek omdat het 352 pagina’s telt.
Inmiddels heb ik De Online Marketing Tornado al lang uit. Zelfs eerder dan de blogger die het mij aangeraden heeft. Mijn eerste algemene indruk is dat het een goed opgebouwd en verzorgd boek is. Voorzien van veel tekst, afgewisseld met afbeeldingen en leuke woordgrappen. Het leest makkelijk weg en ligt dichter bij een roman dan een studieboek.
Zoals eerder aangegeven gaat het boek over online marketing. Hiermee wordt bedoelt het online maken van reclame voor een dienst of product die je wilt verkopen. Tegenwoordig roepen tientallen bedrijven om aandacht en hoe onderscheid jij je van die bedrijven?
Het boek is opgedeeld in zes delen:
- De bezoekersmagneet
- De rode loper
- De ultieme checkout
- Affilliate marketing
- Memberships
- Community building
Deel 1-3 gaat over hoe je bezoekers trekt, geïnteresseerd maakt en ervoor zorgt dat ze iets kopen op jouw website. Hoofdstuk 4 is eigenlijk een verlengstuk van hoofdstuk 1. Hierin wordt uitgelegd hoe je anderen mensen kan motiveren reclame te maken voor jouw producten inruil voor een provisie.
Hoofdstuk 5 bespreekt hoe je een online membership omgeving op kan zetten. Hiermee wordt bedoeld dat mensen een maandelijks of jaarlijks abonnement kopen die hun toegang geeft tot professionele content zoals recepten of handleidingen om te breien. Ik noem maar wat.
Hoofdstuk 6 zit eigenlijk dicht tegen hoofdstuk 5 en bespreekt hoe je een online community op kan zetten. Je kan dit het gemakkelijkste vergelijken met een online forum over een bepaald niche onderwerp. Maar om toegang te krijgen tot dit forum moeten mensen een abonnement afnemen.
Even een korte opsomming van wat ik geleerd heb van dit boek:
- Hoe moet de website eruit zien als je iets wilt verkopen
- Wat is upsell en wat is downsell
- Wat betekenen die begrippen ROI, CPM en CPC
- Hoe kan je het verkoopproces nog beter optimaliseren
- Hoe werkt het brein van een potentiële verkoper
- Waarom is die ene knop groter of heeft die een specifieke titel
- Hoe kan je mensen overhalen om nog meer te kopen
- Waarom moet je eerst iets weggeven om daarna 2x zoveel te verdienen
Ik wil voorkomen dat ik er een complete boekbespreking van maak. Op internet zijn genoeg andere bloggers en vloggers die dat wel hebben gedaan. Ben je een webmaster, blogger of vlogger en wil je succes hebben in het verkopen van een dienst of product? Koop dan dit boek voor 10 euro en je zal er zeker iets van opsteken.
Met de volgende belangrijke opmerking wil ik dit blog afsluiten. Het lezen van dit boek is leerzaam, maar je hebt er niets aan als je er niets mee doet. Lees het en breng een aantal zaken in de praktijk. Natuurlijk betekent het niet dat alles uit het boek werkt, iedere situatie is anders. Test daarom hetgeen wat je doet, pas het aan en test het tot het werkt.