Ik heb Coolblue zonnepanelen op mijn dak laten leggen

Begin 2019 las ik op internet dat Coolblue zonnepanelen ging verkopen. Ze waren op zoek naar monteurs om deze op daken te leggen. Ik heb dit toen een beetje in de gaten gehouden want ik was wel benieuwd hoe zij dit zouden gaan doen.

Fijne telefoongesprekken:
Ergens midden 2019 zijn ze daadwerkelijk begonnen met het verkopen van zonnepanelen. In oktober 2019 heb ik via de website zonnepanelen.coolblue.nl een aanvraag ingediend. In de weken daarna werd ik door David van Coolblue telefonisch te woord gestaan.

Hij nam telkens de tijd om mijn vragen te beantwoorden en soms de twijfels weg te nemen. Toch wel de bekende service zoals ik die ook ken van Coolblue. In eerste instantie een offerte opgevraagd van 8 zonnepanelen en later nog een van 6.

Coolblue was nooit opdringerig en gaf me de tijd goed na te denken omdat het toch wel om een flinke investering ging. Uiteindelijk gekozen voor 8 zonnepanelen zodat het meer toekomstgericht was. Een van de vragen die David stelde en indruk op mij maakte was “waarom vertrouw je op Coolblue?”. Mijn antwoord was heel simpel “ik ken jullie van de webshop, jullie presteren daar goed met een service en snelle levering” en ik sloot af “vertrouwen komt te voet en gaat te paard, als je het verpest zal ik dat net zo snel aan anderen vertellen dan als je het goed doet”.

Voorbereiding installatie:
Na accepteren van de offerte heb ik een telefonisch installatie gesprek gehad. Op de installatie na ging alles telefonisch en dat werkte perfect. Om het gesprek iets makkelijker te maken had ik alvast foto’s gemaakt van het dak, meterkast en locatie van de omvormer. Tijdens dit gesprek werden die locaties allemaal besproken.

Misbruik maken van de wasmachine stroomaansluiting:
Normaal zou er voor de zonnepanelen op mijn dak een kabel naar de meterkast getrokken moeten worden. De enige optie zou zijn via het dak en dan langs de regenpijp naar beneden. Dat is lelijk en wilde ik echt niet.

Omdat mijn wasmachine ook op zolder staat, met een eigen stopcontact, stroomkabel en eigen groep in de meterkast, wordt de omvormer daarop aangesloten. Je zou kunnen zeggen dat als mijn wasmachine overdag draait hij opgewerkte stroom verbruikt. Alles wat overblijft gaat via de kabel naar de meterkast. Vanuit daar stroomt het mijn huis in of terug het elektriciteitsnetwerk op.

Bovenstaande oplossing kan maar tot een bepaald aantal kwh dat een zonnepaneel installatie in totaal per jaar opwekt. Volgens mij lag die ergens rond de 10 zonnepanelen.

Dag van de installatie:
Eind november heb ik een vrije dag van het werk genomen voor de installatie van de zonnepanelen. Ik ga dat natuurlijk niet zelf doen. Coolblue hanteert een all-in prijs voor materiaal en installatie. Maar ik vind het wel heel interessant om mee te maken.

Om 9 uur zouden ze er zijn en iets voor negenen wordt ik gebeld door de monteurs. Ze staan in de file en zijn dus iets later. Om 9:30 rijd een blauwe bus voor met aanhanger. Er stappen 2 monteurs uit en die beginnen meteen met het opbouwen van de steiger.

Een uur later loop ik weer naar buiten om te zien hoe ver ze zijn en opeens lopen er al 4 monteurs rond. Ik vraag “zijn dit opblaasbare monteurs uit jullie busje?”. Ze moeten er om lachen en wijzen naar het tweede busje die 50 meter verderop geparkeerd staat.

Coolblue zonnepanelen aanhager met oog voor details.

Coolblue zonnepanelen aanhager met oog voor details.

Tot een uur of twee wordt er op het dak, op zolder en in de meterkast gewerkt. Voordat ik het doorheb zijn de 2 monteurs die later kwamen al weer vertrokken en ligt de steiger alweer op de aanhangwagen. De monteurs werken heel hard door. Heb nog niet eens gemerkt dat ze een halfuurtje pauze hebben genomen.

Rond drie uur is de installatie voltooid. Verrassend is dat ze alles in huis schoonmaken. Dan bedoel ik niet het grove vuil en verpakking weghalen. Nee ze stofzuigen overal waar ze gelopen hebben en bieden tevens aan om te dweilen.

De hoofdmonteur neemt alle werkzaamheden met mij door en we voeren samen een evaluatie uit. Vervolgens gaan ook de laatste twee monteurs naar huis.

Toegang tot online omgeving:
Een paar dagen later krijg ik toegang tot de online omgeving met mooie grafieken die mijn opbrengst tonen. De eerste paar maanden kijk ik dagelijks. Ik ben blij als de zon schijnt en baal als het bewolkt is, immers dat betekent minder opbrengt.

Na een paar maanden kijk ik nog maar 1 keer per week, daarna 1 keer per maand en op dit moment eens in de zoveel maanden. Je zou kunnen zeggen dat de nieuwigheid er vanaf is. Wel controleer ik een paar keer per week het display of er geen problemen zijn.

De belastingdienst:
Over de zonnepanelen en arbeid moet je BTW betalen, maar die kan je ook weer terugvragen. Je kan dit zelf doen of je kan het uitbesteden. Bij Coolblue zit dit al in de prijs verwerkt. Wel zo fijn. Zij hebben dit weer uitbesteed aan een gespecialiseerd partij.

Deze partij informeerde mij als klant perfect. Het enige nadeel was de doorlooptijd. Daar kunnen zij niets aan doen want het ligt aan de Belastingdienst. Houd er rekening mee dat dit snel 3-4 maanden kan duren na oplevering installatie.

Oeps, een dakpan ligt verkeerd:
Het is 31 december wanneer de overbuurvrouw aanbelt en zegt “goh Tim het valt me op dat een van de dakpannen verkeerd ligt”. Ik loop met haar mee naar de andere kant van de straat. Ze wijst het aan en ik zie het meteen. Het was me nog niet eerder opgevallen.

Ik bel Coolblue en ik leg de situatie uit. Ze snappen dat het zo snel mogelijk opgelost moet worden. We komen morgen meteen langs zegt de medewerker. Ik geef aan dat het dan 1 januari is. De medewerker biedt zijn excuses aan geeft aan dat ze 2 januari langskomen.

Vroeg in de ochtend op 2 januari staan er drie monteurs voor de deur. Gauw wordt er een trap tegen de goot gezet. Een monteur klimt omhoog en bekijkt het gat. Op mijn verzoek maakt hij foto’s en ziet geen waterschade. Ook hij biedt zijn excuses aan, dit had niet mogen gebeuren.

Heb je offertes vergeleken?
Nee, om 3 redenen. Een: in het verleden heb ik al eens een paar offertes aangevraagd, veel gelezen op internet en met vrienden overlegd. Twee: vergelijken is vrij lastig omdat je zit met opbrengst, garantie, terugverdientijd, installatie wel of niet inbegrepen, teruggave BTW wel of niet inbegrepen etc. Drie: ik had al een bepaald vertrouwen in Coolblue.

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.