Een paar weken geleden heb ik een WordPress website ontwikkeld voor een bedrijf met een nieuw product. Geïnteresseerden in het nieuwe product konden zich inschrijven via een pop-up. Deze inschrijving werd opgeslagen als nieuwsbrief abonnee in de plugin MailPoet.
Voor de tweede fase ben ik bezig met het opzetten van een webshop met WooCommerce. In deze webshop kunnen klanten daadwerkelijk het product bestellen.
Vraag:
Na lancering wil het bedrijf de geïnteresseerden een nieuwsbrief sturen om ze als eerste uit te nodigen om hun bestelling te doen.Tijdens het inschrijven hebben ze ook al opgegeven hoe vaak ze het product zouden willen kopen. Hiervoor heb ik een nieuw aangepast veld in de MailPoet lijst gemaakt.
Om zoveel mogelijk verkopen te realiseren wil ik het de ontvangers van de nieuwsbrief zo simpel mogelijk maken. De bestelling bevestigen, NAW gegevens invullen en betalen zou meer dan genoeg moeten zijn. Geen winkelwagen vullen dus.
Antwoord:
De oplossing is eigenlijk heel simpel. WooCommerce biedt standaard al de mogelijkheid om een URL te genereren met de parameters product en aantal. Zodra je daar op klikt wordt automatisch het product x het aantal toegevoegd aan de winkelwagen.
Die URL ziet er zo uit:
[pre]?add-to-cart=25&quantity=2[/pre]Toelichting:
- het getal 25 is het product id dat je vind als je het product aanwijst in het overzicht van producten in de wp-admin omgeving
- het getal 2 is de hoeveelheid van hetzelfde product
Bovenstaand voorbeeld pas je aan en plak je achter de URL van de pagina waarop je wilt dat bezoekers uitkomen na het klikken op de URL.
Wil je direct naar het product toe dat bezoekers bestellen dan ziet de URL er zo uit:
https://www.domein.nl/webshop/product/voorbeeld?add-to-cart=25&quantity=1
Maar in mijn situatie wilde ik bezoekers meteen doorsturen naar de winkelwagen:
https://www.domein.nl/webshop/winkelwagen?add-to-cart=25&quantity=1
Pas je in wp-admin de slug van de pagina aan van winkelwagen naar winkelmand? Dan moet je bovenstaande URL ook aanpassen want anders werkt deze niet meer.
Dynamische URLs versturen in MailPoet:
Je weet nu hoe je URL kan genereren waardoor je het bezoekers heel makkelijk kan maken om producten te bestellen. Maar zoals ik eerder al aangaf konden bezoekers ook alvast het aantal producten opgeven wat bewaard zou worden in MailPoet.
De simpelste oplossing in een MailPoet nieuwsbrief zou daarom deze URL zijn:
https://www.domein.nl/webshop/winkelwagen?add-to-cart=25&quantity=1
Nadeel, iedereen besteld 1 keer het product. Door gebruik te maken van de knop om in MailPoet shortcode toe te voegen, zie afbeelding, kan je de URL dynamisch maken:
https://www.domein.nl/webshop/winkelwagen?add-to-cart=25&quantity=[subscriber:cf_1]
De waarde [subscriber:cf_1] wordt tijdens verzenden vervangen door het aantal. Natuurlijk wel goed testen voor je de nieuwsbrief definitief verstuurd.
Wil je met MailPoet nog dynamischer content toevoegen? Lees dan in het blog MailPoet nieuwsbrief uitbreiden met eigen velden hoe ik dit voor de Oosterhoutse Trail heb gedaan.
Bron:
Businessbloomer.com