Probleem:
Ik werd gevraagd om in een huis het draadloos netwerk (wifi) te optimaliseren omdat het niet stabiel was. De eigenaren van het huis hadden via Ziggo goedkoop een TP-Link Deco M4 set besteld. De set bestaat uit 3 apparaten die een mesh netwerk uitzenden.
Geen klant bij Ziggo?
Bezoek dan Knibble.nl om te zien waar je de TP-Link Deco M4 het goedkoopste kan bestellen.
Wat is het belangrijkste verschil ten opzichte van een acces point? Het mesh netwerk bepaald met welk TP-Link Deco M4 je verbinding mag maken. Er wordt gekeken wat de meest optimale verbinding is. Dit merk je vooral als je met veel apparaten op het draadloos netwerk zit of in een groot huis.
De eigenaren hadden het mesh netwerk zelf ingesteld, maar ze waren niet tevreden over het resultaat.
Na onderzoek bleek dat er in huis 5 draadloze netwerken aangeboden werden:
- Ziggo modem draadloos netwerk
- Ziggo modem draadloos gastnetwerk
- Chromecast draadloos netwerk
- TP-Link Deco M4 netwerk 1
- TP-Link Deco M4 netwerk 2
Dit botst nogal, vooral als ze op de zelfde kanalen of frequenties werken. Het beste zou een draadloos netwerk zijn in heel het huis. Hiervoor heb ik de volgende stappen uitgevoerd.
Stap 1:
Ik heb alle apparaten uit het stopcontact gehaald, behalve de Ziggo modem. In de Ziggo modem heb ik het draadloos netwerk functionaliteit uitgeschakeld.
Stap 2:
Ik heb een van de TP-Link Deco M4 apparaten opnieuw ingesteld als hoofd deco.
Stap 3:
Ook de andere twee TP-Link Deco M4 apparaten heb ik gereset en opnieuw ingesteld.
Stap 4:
De Chromecast heb ik gereset en opnieuw ingesteld zodat deze zelf geen draadloos netwerk meer uitzend.
Stap 5:
Ik heb de TP-Link Deco M4 apparaten op verschillende plekken in huis gezet voor optimale dekking.
Conclusie:
Vanaf nu was er maar 1 draadloos netwerk en 1 draadloos gastnetwerk in huis. Dat werkte prima, maar de dekking was nog steeds niet optimaal. De TP-Link Deco M4 apparaten moeten voldoende bij elkaar in de buurt staan om het draadloos netwerk verder uit te breiden.
Het huis was hiervoor te groot of er moesten meer TP-Link Deco M4 apparaten aangeschaft worden. Daarnaast was het huis gebouwd met behoorlijk wat beton en ijzeren balken wat de nummer 1 vijand van WIFI is.
Oplossing:
In het het huis lagen overal netwerkkabels. Zo was de Ziggo Horizonbox voorzien van een netwerkkabel en ook de computer op de tweede verdieping had een vaste aansluiting. Heel slim van de eigenaren omdat te doen tijdens het bouwen van het huis.
> Lees mijn blog over Mediabox Next de opvolger van de Horizonbox
Met die informatie ben ik naar huis gegaan en ben ik gaan zoeken op internet naar oplossingen. Ook heb ik op het werk een collega om tips gevraagd. Dit heeft geleid tot een nieuwe opzet op basis van onderstaande tekening. Nieuw is de TP-Link TL-SG105E switch.
Stap 1:
Ik heb alle TP-Link Deco apparaten uit het stopcontact getrokken.
Stap 2:
Ik heb alle netwerkkabels uit de Ziggo modem gehaald.
Stap 3:
De eerste TP-Link Deco heb ik in de meterkast aangesloten met een netwerkkabel op de eerste netwerkpoort van de Ziggo modem. Deze heb ik vervolgens ingesteld dat deze weer een draadloos netwerk uitzend. De bron voor internet is een netwerkkabel.
Stap 4:
Ik heb de TP-Link switch in de meterkast geïnstalleerd en deze met een netwerkkabel verbonden met poort 2 van de TP-Link Deco uit stap 3.
Stap 5:
Ik heb de Ziggo klantenservice gebeld en gevraagd om de Ziggo modem in bridge mode te zetten. Op deze manier geeft de modem het internet signaal via poort 1 direct door aan de TP-Link Deco. De andere poorten worden, net als de draadloos netwerk functionaliteit, uitgeschakeld.
Stap 6:
Ik heb alle netwerkkabels uit stap 2 aangesloten op de switch. Dit waren er precies 4.
Stap 7:
Op de eerste verdieping heb ik de tweede TP-Link Deco aangesloten op een van de vrije netwerkkabels en vervolgens opnieuw ingesteld. Deze stap heb ik ook herhaald in de slaapkamer op de begane vloer. Deze twee apparaten krijgen hebben ook een netwerkkabel als bron voor internet.
Stap 8:
Optioneel kan je in de TP-Link Deco app het draadloos gastnetwerk inschakelen.
Testen:
Na het installeren heb ik op een aantal locaties met Speedtest de snelheid getest. De resultaten waren bijna vergelijkbaar met de computer die voorzien was van een vaste netwerkaansluiting. De eigenaren gaven later aan dat het veel stabieler werkte.
Conclusie:
Heb je een groot huis of een huis met veel beton en ijzer? Dan kan het interessant zijn om gebruik te maken van netwerkkabels voor een betere dekking. Heb je die mogelijkheid niet en kan je ze ook niet aanleggen? Dan kan je gebruik maken van Powerline adapters. Je zet dan stroomdraden in als netwerkkabels.
Hoi Tim,
Goed verhaal.
Ik sta op het punt ook de Deco M4 aan te sluiten.
Ik heb als planning om alle 3 de Deco M4 apparaten rechtstreeks met kabels op de Ziggo modem/router aan sluiten. Dat kan toch ook?
Wat is jou reden geweest om dat niet te doen?
Een logische vraag Patrick. Dit heb ik getest en werkte niet goed. Het mesh netwerk functioneert zo volledig draadloos maar vormt zo ook een extra belasting op het WIFI.
Een van de M4 apparaten moet je als hoofddeco instellen en vervolgens moet je op dat M4 apparaat de anderen aansluiten. Dit is de baas van alle M4 apparaten. Aangezien de M4 maar 1 uitgaande netwerkpoort heeft heb je een switch nodig. Zie ook de afbeelding bovenin het blog.
Doordat je al kabels hebt liggen is de configuratie uit het blog makkelijk toe te passen. Naast de Ziggo modem komt dan de hoofd deco te staan.
ps: draadloos netwerk is per huis afhankelijk
Dankjewel voor je snelle reactie.
Ik begrijp nog niet zo goed waarom dit een extra belasting op de Wifi is?
Ook als je ze alle 3 rechtstreeks op je Ziggo router aansluit kun je er toch één als ‘hoofd’ aanduiden, alles zit tenslotte in hetzelfde netwerk?
Als het echt niet werkt moet ik mijn netwerkplan aanpassen.
Op die manier kan je geen mesh netwerk opzetten omdat de Ziggo router de IP adressen van alle apparaten bepaald. Die wordt dan de baas en niet jouw hoofddeco.
Lees ook dit blog:
https://www.timdehoog.nl/2020/12/03/wat-is-wifi-backhaul-of-ethernet-backhaul/
Je moet ervoor zorgen dat jouw hoofddeco de IP adressen uitgeeft. Dan werkt het netwerk het meest efficiënt.
Deel je netwerkplan anders via https://www.timdehoog.nl/contact
De Ziggo router mag geen eigen draadloos netwerk uitzenden. Anders krijg je conflicten.
Met jouw plan als backup ben ik (eigenwijs als ik ben) toch begonnen om mijn eigen plan uit te voeren.
Ziggo router in de meterkast in router status.
Deco M4’s uitgestald in de woonkamer, de bovenverdieping en op zolder.
Alle drie gaan via een utp kabel rechtstreeks naar de meterkast in de Ziggo router. De deco in de woonkamer is de hoofddeco. De deco’s zijn ingesteld als access point, m.a.w. de router in de meterkast geeft de IP adressen uit voor zowel de apparaten die bekabeld aangesloten zijn als de wifi apparaten die connecten via de deco’s. Dit alles via DHCP en uiteraard in dezelfde range.
Geen conflicten en de overgang werkt fantatisch als ik op een andere etage kom.
Uiteraard heb ik met de instelling van acces points voor de deco’s wel minder opties in de app, maar die zijn weer mogelijk (als ik ze al zou gebruiken) in de Ziggo router.
Bedankt voor het delen van je bevindingen. Maar dan heb je geen mesh netwerk lijkt mij? Alle accespoints ook een ander kanaal?
Hallo Patrick,
Ik wil het zo ook gaan proberen. Zet je de wifi dan evengoed uit in de router of connectbox..? In de connectbox (bij mij) staan 2 namen 1voor het 2.4 ghz netwerk en 1 voor het 5 ghz netwerk. dat wilde ik zo laten maar begrijp dat de deco m4 maar 1 naam heeft. welke wordt dat dan en herkennen mij aangesloten apparatuur deze dan inclusief wachtwoorden vanzelf?Als ik nu dezelfde naam hanteer als in de router.
Hoi Math,
Ik heb zelf de wifi uitgezet van de Ziggo router.
Ik gebruik dus enkel de wifi van de deco’s. In mijn geval is dat ook voldoende.
Je kan het altijd proberen natuurlijk om de wifi van de connectbox aan te laten, maar of dat lekker loop? Kwestie van testen?
De connectbox heeft geen mesh technologie, dus ik betwijfel het of dat goed gaat.
Succes!
Bedankt Patrick,
Maar hoe zit het met de namen instelling bij de Deco. Neemt die alles over wbt namen en wachtwoorden van de Connectbox. Anders moet ik nl bij bijvoorbeeld de deurbel thermostaat e.d. alles weer opnieuw gaan inbrengen met netwerk selectie en wachtwoord . Ik hoop derhalve dat dat niet nodig is ..
Als je die zaken niet wilt aanpassen, wat ik begrijp, kun je de deco het beste dezelfde netwerknaam en wachtwoord geven. Dan zou ik of het netwerk van de connectbox uitzetten, of die een andere netwerknaam geven als je die er toch bij wilt blijven gebruiken.
Nogmaals, je kan het altijd proberen met dezelfde netwerknaam, als het niet wilt kun je de connectbox altijd nog aanpassen van naam of uitzetten.
Ok bedankt. Toch nog even iets. Je kunt helaas maar 1 naam van een netwerk instellen in de Deco m4. Welke zou je dan nemen die van de 2.4ghz of 5 Ghz?
Geen idee, bij mij hebben deze netwerken dezelfde naam.
Om conflicten te voorkomen kan je het beste het draadloos netwerk van de ConnectBox uitzetten. Op die manier maak je gebruik van de mesh capaciteiten van de Deco’s.
Weet wel dat niet dat alle apparaten met 5ghz werken. Thermostaten werken soms alleen op 2.4 ghz.
Hallo Tim, Bedankt. Misschien een optie om de Deco de netwerknaam van de 5ghz connectbox te geven, dan ga ik er vanui dat de daarop aangesloten apparatuur gewoon blijft werken met naam en wachtwoord , en de 2.4 ghz gewoon ingeschakeld laten op de connectbox en de 5 ghz op de connectbox dan alleen uit te schakelen !!
Hoi daar ben ik weer
Ik heb 1 deco aangesloten om te testen. Wifi op connectbox uitgeschakeld. Als ap gebruikt. Getest met speedtest. Bagger was het. 85 mb download. Ik heb een verbinding van 500mb…! Belachelijk verschil uiteraard….. Wat kan er fout gaan?
Hoi daar ben ik weer
Ik heb 1 deco aangesloten om te testen. Wifi op connectbox uitgeschakeld. Als AP ingesteld. Getest met speedtest. Bagger was het. 85 mb download. Ik heb een verbinding van 500mb…! Belachelijk verschil uiteraard….. Wat kan er fout gaan?
Dat is vervelend om te lezen. Ik neem aan dat de Deco via een kabel verbonden is met de modem. Wat voor kabels heb je gebruikt? Cat5 geeft maximaal 100mbps door. Was de speedtest draadloos of bekabeld?
Zeker wel. Als ik mij op een andere etage begeef zie ik ook in de Deco app dat ik al vrij snel ook met het access point op die etage verbinding heb, zonder dat ik daar iets van merk. Ook het uitgedeelde IP adres blijft hetzelfde.
Fijn dat het helemaal naar wens werkt! Bedankt ook voor het delen van jouw ervaringen. Draadloos blijft verschillen per situatie.
Tim. De kabels zijn in orde. De desktop bv haalt een snelheid van net over de 500mb ( bekabeld). Ik heb getest met mijn smartphone die in de oude situatie via de connectbox draadloos dus 380 mb haalde. Daar ligt het helaas niet aan. Ik begin te tweifelen aan de capaciteti van de deco’s
Ik geloof niet dat het aan de capaciteit van de deco’s ligt. Ik heb ook een 500 mbit lijn. Als ik met mijn iPhone en speedtest doe varieert dit elke keer tussen de 350 en 450 mb, dus ik heb daarin absoluut geen issues.
Jij ook bedankt voor je review, zeker nuttig geweest.
In elk geval voor mij, om nog eens kritisch naar mijn eigen plan te kijken.
hallo Patrick dit nav bericht Tim:
Reactie Tim de Hoog:
Math ik heb jouw lange bericht (bestaande uit andere reacties op dit blog) verwijderd om het overzichtelijk te houden voor alle bezoekers. Ik hoop dat je dit goed vindt? Als het goed is krijgt Patrick automatisch een e-mail van nieuwe reacties op deze pagina.
Bedankt tot dusver wat betreft het delen van jouw bevindingen. Daar leren we allemaal van.
Patrick zou jij nog willen reageren op deze reactie a.u.b. ?
https://www.timdehoog.nl/2020/11/19/stappenplan-tp-link-deco-m4-installeren-voor-het-beste-resultaat/#comment-430606
Math,
Als alles prima werkt zou ik zeggen, niet meer aankomen 🙂
Maar het is wel een vreemde situatie en een opstelling die je eigenlijk niet wilt daar beide apparaten nu ip-adressen uitdelen, dus wat Tim zegt, beide een beetje de baas spelen over je apparaten.
Als je verder geen andere apparaten aan je connectbox hebt hangen (bekabeld) zou ik deze in bridge mode zetten (in bridge mode werkt enkel de eerste poort nog). Als dan nog steeds alles werkt heb je denk ik in jouw geval de perfecte situatie.
Hallo Patrick,
Bedankt voor de informatie. Rest mij nog 1 vraag : ik heb een Epson printer en die krijg ik met geen mogelijkheid draadloos verbonden met de Deco set. Ik ga bij ziggo nog de aangegeven mogelijkheid proberen om de connectbox in bridge te zetten. Of weet jij de oplossing voor die Epson printer?
De TP-Link Deco M4 zorgt dat er meerdere netwerken in huis zijn, al hebben ze allemaal dezelfde naam. Niet alle printers kunnen hier goed mee overweg. Ze snappen niet waarmee ze dan moeten verbinden.
Helaas heb je geen printer type nr doorgegeven. Maar kan je handmatig verbinding maken via de printer OF de printer draadloos instellen via de computer OF gebruik maken van WPS via de app.
Krijg je ook een bepaalde foutmelding?
Patrick… Het is de Epson stylus 525wd… Ook als ik hem wil verbinden met de Deco de melding mislukt…. Zou het kunnen als ik de connectbox in bridge zet dit misschien is opgelost?
Ik heb geen idee waarom dat niet zou willen. Misschien lukt het niet een juist ip adres uit te geven? Mogelijk wordt er nu een adres uitgegeven die ook al door de connectbox is uitgegeven en dus conflicteert? Zou in dat geval eens bridge modus proberen.
Als het goed is kan je een rapport afdrukken wanneer de setup mislukt. Kan je een foto van dit rapport versturen via https://www.timdehoog.nl/contact
Andere oplossing, maar is meer theoretisch, zet de slave Deco’s uit. Maak verbinding met de printer met de hoofddeco, lukt dat wel? Zet hierna de slave deco’s weer aan en controleer of je nog kan printen.
Hoi Tim ,
Ik wil een deco M4 aansluiten maar heb een vraag .
De eerste deco m4 moet met een utp kabel aangesloten worden op de ziggo router . Hoe lang mag deze kabel zijn ? Het komt bij mij in huis namelijk beter uit om de eerste deco ongeveer 5 tot 10 vd ziggo router te plaatsen . Hierna zet ik de ziggo router op bridge functie en ga ik de andere 2 deco’s draadloos plaatsen in huis .
Hallo Tim,
Ik heb een vraag. Ik leg eerst mijn situatie uit. 1. Ik heb op zolder een enkele bedrade verbinding liggen. 2. Mijn beveilingscameras en omvormer van de zonnepanelen zijn (met veel moeite) verbonden middels wifi met mijn ziggo modem.
Nu wil ik graag met de m4 een mesh netwerk aan leggen in huis met het liefst mogelijkheid om op zolder(werkkamer) zowel een draadloos netwerk als een bedrade verbinding naar mijn pc te hebben.
Nu is mijn vraag:hoe moet ik alles aansluiten?
Hopelijk heb je voor mij de juiste antwoorden.
Vriendelijke groet,
Hiske
Als je het stappenplan volgt op deze pagina moet het helemaal goedkomen.
Je kan op de m4 mesh apparaten een kabel aansluiten waar internet op binnenkomt en ook weer internet uitkomt. De uitgaande poort kan je dus voor jouw pc gebruiken.
Laat even weten of hiermee jouw vragen beantwoord zijn.
Een netwerkkabel tussen 2 apparaten mag over het algemeen 90 á 100 meter lang zijn. Dit om zijn gespecificeerde eigenschappen niet te verliezen (snelheid en/of gegevensverlies).
De afstand wordt gemeten van netwerkpoort tot netwerkpoort (de lengte van “eventueel” gebruikte aansluitkabels/patchkabels of verlengkabels tellen ook mee).
Bij een kabelverbinding van meer dan 100m neemt de betrouwbaarheid af, maar zal nog wel werken.
Voor mijn werk heb ik ooit wat cat5e netwerkkabels getest. Twee kabels hadden een lengte van 132 meter, volgens de Fluke networkanalyser. De testuitslag was op het randje van de kabelspecificaties, maar werd afgekeurd door de lengte.
Hoi Raymond,
Die afstand is geen probleem hoor.
Bij mij staat de eerste deco ook op een meter of 8 á 9 van de Ziggo router.
Via een utp kabel wordt die bij mij aangesloten op een patchpunt in de muur (1 meter), daarna gaat dat patchpunt naar de meterkast ( 7 á 8 meter).
Super , bedankt voor de snelle reactie Patrick .
Gr
De netwerkkabel mag maximaal 100 meter zijn. Dus dat moet je zeker redden. Succes.
Oooooo dat is ruim
voldoende . Bedankt .
Gr
Hoi Raymond,
Welke opzet heb je gehanteerd voor jouw netwerk. Degene in het blogbericht of hoe Patrick het heeft gedaan?
Hoi Tim ,
Het hangt er een beetje vanaf hoe stabiel één en ander is hier in huis met al dat beton .
Nu ben ik van plan om 1 deco bedraad te plaatsen op de eerste verdieping in de hoop dat de andere deco’s dan voldoende signaal hebben .
Ik zet sowieso de ziggo-router op bridge functie zodat ik 1 WiFi signaal in huis heb .
Zodra alles draait laat ik het weten .
Gr
Je hoeft de Ziggo router alleen op bridge modus te zetten als deze alleen als modem hoeft te werken. Daarmee wordt het wifi netwerk ook uitgezet. Jouw hoofddeco gaat dan als router fungeren en deelt de IP-adressen uit.
Tim,
Voor één wifi signaal hoef de Ziggo-router niet in bridge mode hoor.
Je kan ook gewoon het wifi signaal op de router uitschakelen. Maar dat is een keuze, beide kan.
Hoi Tim,
Ik heb een klein vraagje. Ik heb zojuist de TP-link Deco M4 geïnstalleerd. Op de Ziggo-handleiding stond vermeld om de wifi van de Ziggo modem uit te schakelen. Mijn vraag is of het de bedoeling is om de wifi van de Ziggo modem, nadat alles geïnstalleerd is, weer aan te zetten?
Bij voorbaat dank,
Tarnpreet
Als je bovenstaand stappenplan gebruikt hebt dan hoef je de wifi van de Ziggo modem niet meer in te schakelen. De TP-Link apparaten zorgen nu voor het wifi netwerk.
Hallo Tim,
Bedankt voor je reactie! Ik vroeg me eigenlijk af wat er dan eigenlijk gebeurd als je de wifi van de Ziggo modem wél weer aanzet, nadat de Deco’s zijn geïnstalleerd.
Bij voorbaat dank,
Tarnpreet
Je krijgt dan meerdere draadloos netwerken in hetzelfde huis. Dat kan werken maar kan ook zorgen voor conflicten. Dit is afhankelijk van de naam, gekozen kanaal en locaties van alle apparatuur.
De beste manier is om het te testen. Het draadloos netwerk van de Deco’s zou voldoende moeten zijn.
Hoi Tim,
Ik heb 2.4 ghz en 5.0 ghz open staan. Toen ik 2.4 ghz uitschakelde werkte mijn Sonos speakers niet meer.
Heb 2.4 ghz weer aangezet, echter merk je wel dat de alle 3 tv’s niet meer werken. Als ik in de huiskamer de tv aanzet dan werkt mijn tv in de huiskamer of eetkamer niet meer. Geen beeld dus of storing. Moet in dan toch de 2.4 ghz uitzetten?
Niet ieder apparaat werkt op 5 ghz. Dit staat meestal wel in de handleiding aangegeven. Ik weet niet welke Sonos je hebt maar misschien kan je 5 ghz inschakelen?
Als ik het goed begrijp werken de tv’s wel als je 2.4 ghz uitzet? Ik weet niet om wat voor tv’s het gaat. Kan het zijn dat de tv verbinding maakt met 2.4 ghz terwijl de sleutel niet juist is. Soms kan het ook aan een kanaalinstelling liggen.
Tim. Ik had wifi uitgeschakeld in de Connectbox. De deco heb ik wel dezelfde naam gegeven die in de connectbox staat vermeld alleen is die dus uitgeschakeld. Dat kan er toch geen invloed op hebben…toch?
Nee dat zou geen invloed mogen hebben. Heb je ook al opnieuw verbinding gemaakt met jouw smartphone? Dan weet je zeker dat alles juist is ingesteld.
In de Deco app heb je volgens mij ook opties om de snelheid van het netwerk te testen. Helaas heb ik op dit moment geen Deco netwerk ter beschikking dus kan je niet precies vertellen waar je de optie vindt.
Hallo
Nog even terug komende op de installatie van de tp link deco m4. Ik heb alles aan de praat gekregen maar tot mijn verbazing hebben de Deco’s hoofddeco op connectbox, switch en de overige 2 op switch aangesloten. Eerst in ap modus maar de verbinding vond ik nog te langzaam. Toen heb ik in de app omgezet naar router modus en de snelheid werd veel sneller. Zou ik nu voor alle zekerheid de connectbox in bridge laten plaatsen of het zo laten. Levert tot nu geen enkel probleem op alleen maar ‘stukke sneller dan in ap modus…. Raar maar waar…
Als je de Connectbox in router modus hebt staan en de Deco ook heb je in jouw netwerk 2 routers. Allebei voeren ze DHCP uit en spelen ze een beetje de baas over de andere apparaten.
Het beste kan je de Connectbox in bridge modus zetten. Dan gaat router, DHCP en WIFI daarop uit. Hij geeft alleen de internetverbinding door aan de Deco router. Die zorgt verder voor router, DHCP en WIFI.
Apart dat er zoveel snelheidsverschil zit tussen die 2 modussen. Was de app modus qua snelheid niet beperkt ingesteld?
Hoe kan ik dat zien of de AP modus beperkt ingesteld is?? Overigens staat de wifi in de Connectbox wel uit hoor misschien maakt dat het verschil dat ze allebei in router modus staan wel goed gaat?
Misschien dat Patrick jouw eerste vraag kan beantwoorden. Ik heb op mijn huidige locatie geen Deco M4 netwerk en account. Ik kan daardoor ook niet kijken in de app.
Wat de tweede vraag betreft. In jouw huidige situatie bepaald de Connectbox via DHCP het adres van de aangesloten Deco M4. De Deco M4 doet dit weer voor alle apparaten daarachter. Echter IP adressen die via DHCP worden uitgedeeld hebben een bepaalde leeftijd waardoor de Deco M4 na verloop van tijd weer een nieuw IP adres kan krijgen.
Als je hem in bridge modus zet heb je geen DHCP op de Connectbox en heeft de Deco M4 dus geen wisselend adres. Eigenlijk zou bridge modus geen invloed mogen hebben op de snelheid van het achterliggende Deco netwerk.
Controleer ook de QoS instellingen in de app. Misschien dat je die per ongeluk hebt ingesteld.
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1601/
Overweeg ook om de Deco M4 aan te schaffen, gebruik nu een TP Link voor het versterken van mijn wifi signaal maar moet dan steeds overschakelen.
Huidige situatie: Ziggo router (staat in bridge), daarachter een Netgear 66 modem die het internet verzorgd en tevens utp kabels naar verschillende apparaten/verdiepingen waar ze verbonden zijn met op iedere verdieping een switch.
Als ik nu 1 utp kabel uit de Netgear haal en daar de eerste Deco op aansluit, de uitgang van de Deco verbind met een switch waarop de 2e Deco wordt aangesloten, moet dan de 3e Deco op dezelfde switch aangesloten worden of mag dat een andere zijn.
En kan ik de uitgangen van de Netgear gewoon blijven gebruiken voor mijn bekabelde aansluitingen ?
Verder zal het vast nodig zijn om wifi van de Netgear dan uit te zetten.
Hoor graag of dat mogelijk voordat ik begin aan te sluiten.
Henk
“Als ik nu 1 utp kabel uit de Netgear haal en daar de eerste Deco op aansluit, de uitgang van de Deco verbind met een switch waarop de 2e Deco wordt aangesloten, moet dan de 3e Deco op dezelfde switch aangesloten worden of mag dat een andere zijn.”
> Zowel de deco 2 + 3 moeten aangesloten zijn op dezelfde switch wil je gebruik maken van de mesh functionaliteiten. Anders worden het losse accespoints.
“En kan ik de uitgangen van de Netgear gewoon blijven gebruiken voor mijn bekabelde aansluitingen ?”
> Ja, maar je kan de Deco1 ook op de plaats van de Netgear zetten. Houd er wel rekening mee dat Deco1 en Netgear beiden DHCP doen. Of wel IP adressen uitdelen.
Dank voor je antwoord,
Dus beste is Netgear gewoon weglaten, echter ik heb redelijk veel vaste aansluitingen nodig, wordt dus achter de 1e Deco een switch met veel aansluitingen waarop oa de 2 Deco’s.
neem aan dat het ook mogelijk is om Deco 2 met kabel te verbinden en Deco 3 via wifi
Ja, ik zou de Netgear er tussenuit halen. Je kan achter de eerste Deco een switch met 8 of 12 of meer poorten aansluiten. Op deze switch kan je dan ook beiden Deco’s aansluiten.
Of je Deco2 met kabel en Deco3 via WIFI aan kan sluiten weet ik niet. Ik heb dat niet getest. Maar Deco3 aansluiten via een kabel zorgt wel voor het stabielste resultaat.
Toch nog een paar vraagjes :
– in de handleiding van Ziggo staat dat je wifi in de router uit moet zetten, mijn router staat in bridge mode, maakt dat verschil ?
-Kan ik de Deco ook installeren als de Ziggo router al in bridge mode staat ?
– ga nu de deco aansluiten op de Ziggo router, op uitgang deco sluit ik een switch (nr1)aan, van daaruit gaat er een kabel naar de bovenverdieping waar ik weer een switch(nr2) plaats. Kan nu toch op switch 1 en switch 2 een deco aansluiten ?
“– in de handleiding van Ziggo staat dat je wifi in de router uit moet zetten, mijn router staat in bridge mode, maakt dat verschil ?”
Als je de Ziggo modem in bridge laat zetten dan wordt WIFI en DHCP (het uitgeven van IP adressen) uitgeschakeld. Deze stap heb je in het verleden al gedaan.
“-Kan ik de Deco ook installeren als de Ziggo router al in bridge mode staat?”
Jazeker. De Deco gaat de DHCP en WIFI taken van de Ziggo router overnemen.
“ga nu de deco aansluiten op de Ziggo router, op uitgang deco sluit ik een switch (nr1)aan, van daaruit gaat er een kabel naar de bovenverdieping waar ik weer een switch(nr2) plaats. Kan nu toch op switch 1 en switch 2 een deco aansluiten ?”
Als ik het goed begrijp wil je Ziggo router > Deco 1 > Switch 1 > kabel > Switch 2. Op Switch 1 en 2 wil je dan een Deco aansluiten. Helaas weet ik niet of het goed gaat werken als je een Deco aansluit op Switch 2. Dit heb ik niet getest.
Installatie voltooid, ging prima totdat ik de Deco in Acces Point modus zette, geen verbinding en internet meer.
Weer terug gezet, alles opnieuw opgestart en nu werkt alles weer, door het hele huis goede verbinding en de snelheid waar ik voor betaal 250Mbit/s.
Iemand een idee waar dat van kan komen ?
Mijn router stond al in bridge mode toen ik met de installatie begon dus wifi in de router uitzetten was niet nodig.
groet, Henk
Als je de Deco in Acces Point modus zet voert de eerste Deco die aangesloten zit op de Ziggo modem geen DHCP uit. Er worden dus geen IP-adressen uitgedeeld. Dit zou de Ziggo modem weer moeten doen. Maar omdat die op bridge modus staat doet hij dat ook niet. Alle apparaten kregen geen IP adressen meer waardoor ze ook geen internet hadden.
De Deco moet in router modus staan. Dit is ook de standaard instelling waarnaar je nu alles ook teruggezet hebt vermoed ik. Nu doet de eerste Deco weer DHCP waardoor alle apparaten weer internet hebben.
Tim,
Allereerst bedankt voor alle info die hier geplaatst is, heb er veel van geleerd, mijn systeem werkt nu prima maar toch nog een vraag:
– Is het niet vreemd dat Ziggo zegt dat je wifi uit moet zetten in de modem,
het is toch beter om deze in bridge mode te zetten ?
Mijn modem stond al in bridge en als ik dan de handleiding van Ziggo volg dan adviseren ze om Snelle Roaming aan te zetten en daarna Access point aan te zetten met als gevolg dat het niet werkt.
nog een vraag: kan ik in mijn geval Snelle roaming wel aanzetten , heb dat nu nog uit staan.
groet,
Henk
Als je de Deco in Accespoint modus wilt gebruiken is de Deco verantwoordelijk voor het draadloos netwerk maar doet geen DHCP. Dat doet de Ziggo router. Om conflicten met draadloze netwerken te voorkomen kan je beter het draadloos netwerk van de Ziggo router uitzetten.
Als je de Ziggo router in bridge modus zet moet je de Deco in router modus zetten. Dit is ook de meest optimale installatie zoals besproken in dit blog.
Fast roaming houd in dat een apparaat een verbinding opzet met het accespoint dat de snelste + stabielste verbinding garandeert. Echter wordt dit niet door alle apparaten ondersteund.
In de router modus is mesh functionaliteit standaard geactiveerd. Deze doet eigenlijk hetzelfde als fast roaming.
HELP !!!
Ik heb een Deco’s M4 systeem met 3 stuks aangesloten . Wifi op connectbox uitgeschakeld. Als AP ingesteld. Getest met speedtest. 20 mb download via de WIFI. Bedraad test ik een verbinding van 400mb. Ziggo is vandaag geweest AOP vernieuwd, connecbox vervangen. Nog steeds is het niet goed.
WIFI via de connectbox haalt 400mb. indien ingeschakeld.
groet Johan
Op basis van bovenstaande beschrijving zit het probleem niet in de verbinding t/m de Ziggo Connectbox.
Heb je het stappenplan hierboven gevolgd. Dus Connectbox in Bridgemodus gezet en de M4 apparaten onderling met kabels verbonden inclusief switch?
Herstel de Deco M4 eens naar de fabrieksinstellingen en verwijder deze ook uit de app.
Heb je de WIFI getest met meerdere apparaten?
Is het ook mogelijk een extra set M4 aan de bestaande 3 te koppelen. En welke stappen moet je hierin ondernemen?
Volgens TP-Link kan je maximaal 10 apparaten in een netwerk gebruiken.
Deze kan je aansluiten net als Deco 2 en 3 op de switch.
Ik heb zelf ook geprobeerd om de 3 M4 apparaten te koppelen aan mijn netwerk. Alle stappen doorlopen, bekabeld en draadloos geprobeerd, maar telkens geeft mijn tweede Deco meteen een rood knipperend licht. De eerste keer was het wel gelukt met installeren, maar een kwartier later begon de deco al te knipperen.
Mijn appartement is niet heel groot 65 m2, maar toch heb ik in mijn slaapkamer (het verste weg van de hoofd deco) nauwelijks bereik. Ik heb de tweede deco over geprobeerd neer te zetten. In de slaapkamer, woonkamer en zelfs in de meterkast maar niets helpt. Hoe zou ik dit op kunnen lossen?
Rood knipperen betekent dat de deco geen verbinding heeft met de hoofddeco. De bekabelde verbinding is het stabielste.
Doet deco 3 het wel zonder problemen?
Heb je deco 2 al teruggezet naar de fabrieksinstellingen en ook uit de app verwijderd?
Beste Tim,
Ik woon in een gebied waar de connectbox van Ziggo niet in Bridgemodus kan. Ik heb nu alle Deco’s bedraad aangesloten( met 1 hoofddeco) en de wifi van de Connectbox uitgeschakeld. Ik haal op wifi de volle 300mbps. Mijn vraag is wat ik praktisch verlies met het feit dat mijn modem niet in Bridge-modus kan?
Groetjes,
Sedad
Bridge modus zal niet echt een positief of negatief effect hebben op de snelheid van internet. Met deze optie geef je alleen aan de Ziggo modem aan dat hij geen IP adressen uit mag geven aan de apparaten op het netwerk. Ook wel DHCP genoemd.
Nou is het zo dat jij al een hoofddeco hebt aangesloten op de Ziggo modem. Deze doet op zijn beurt ook DHCP. In sommige gevallen kan dit voor conflicten op het netwerk zorgen omdat je 2 apparaten hebt die DHCP doen.
Omdat alle andere apparaten op de hoofddeco zijn aangesloten heeft de Ziggo modem alleen verbinding met de hoofddeco. DHCP voor de Ziggo modem is daarom overbodig, het is een extra handeling. Maar je verliest eigenlijk niets.
Bij bridge modus wordt standaard ook WIFI uitgezet maar dat kan je ook handmatig in de Ziggo modem doen.
Beste Tim,
Bedankt voor je antwoord. Het is me nu duidelijk.
Groetjes,
Sedad
Tim, Bedankt voor je blog, heb er veel door geleerd. Had de AC1200 afgelopen weekend via Amazon (3stuks) voor rond de 85€ gevonden!
En aangezien mijn wifi hier niet te geweldig was. Gekozen voor de Acces Point mode, eerst Wifi op ConnectBox van Ziggo uitgezet en de instructies zoals op Tweakers door diverse gebruikers beschreven werden (ook de info van TP-Link voor Ziggo gebruikers) en dat werkte goed. Als wifi netwerk gewoon weer de naam van mijn oorspronkelijke Ziggo Wifi en bijbehorend wachtwoord ingevoerd, en daardoor konden meteen alle draadloze apparaten probleemloos verbinden.
Tot zover goed. Wifi is goed, maar kon natuurlijk sneller, en omdat ik toch ook diverse netwerkkabels naar woonkamer en werkkamer boven had lopen, die vanuit de meterkast via Sitecom switches (geen D-Link!) de boel verdeelden, de eerste Deco vanaf de Ziggo Router aangesloten, tweede poort gaat dan naar eerste switch van waaruit twee kabels naar woonkamer en naar boven lopen. (nu géén directe kabel van Ziggo CB naar Switch meer) In woonkamer achter TV kast staat tweede Sitecom switch waar vanuit, Samsung TV, NVidia Shield, Humax, Marantz en BlueRay speler bedraad voorzien worden van internet.
Daar met extra kabel de tweede Deco, na installatie, op aangesloten en inderdaad, je ziet netjes de Wifi verbinding met de hoofd Deco veranderen in ethernet.
Boven is ook een Switch (ook Sitecom) met wat PC, printers, Dymo, etc en daar ook op vrije poort met kabel de derde deco aangesloten en ook daar zie je wifi in ethernet verbinding met de eerste Deco veranderen.
Alle lampjes blijven wit …
Edoch nu is een speedtest op de PC drastisch slechter dan voorheen!
down nog maar 90 mb ipv de 304, upload blijft vrijwel zelfde net als de reactietijd 18ms …
Haal ik beide verbindingen tussen de Deco 2+3 en de switches weg, is de snelheid op het bedraad netwerk tov internet weer prima en geheel zoals Ziggo me ook beloofd in mijn abo! Wifi blijft goed.
Vreemd want aansluiten op deze manier is toch inderdaad in spinvorm en gaat niet terug naar de Connectbox.
Voor de zekerheid ook nog even een heel lange netwerkkabel gezocht en zie daar ik vond nog een nieuwe van 15 meter. Daarmee de tweede poort van Deco1 met een poort van Deco2 verbonden en … nu geen vertragingen in bedraad internet gewoon 300 mb/s in Speedtest, en Wifi is ook goed …
Ik sta voor een raadsel en vooralleer alles opnieuw te installeren eerst eens jullie advies vragen. Uiteraard zou ik Ziggo mijn modem/router in Bridge mode kunnen laten zetten, maar het mag toch eigenlijk niets uitmaken, nu staat de Deco set in Accespoint mode doet dus niets met DHCP dat doet de Ziggo connectbox …
Gr. Daniel
Ik denk dat het voor jou en voor mij en anderen die jou willen helpen handig is om het met een plaatje inzichtelijk te maken. Het plaatje hierboven heb ik met Word gemaakt. Mogelijk dat je dan zelf al een vreemde opbouw ziet.
Wat betreft netwerksleutel en netwerknaam hetzelfde houden. Ik adviseer dit niet te doen OF echt handmatig opnieuw verbinding te maken met het draadloos netwerk. Zo weet je zeker dat de verbinding optimaal wordt ingesteld.
Voor meer informatie over Ziggo bridge modus verwijs ik naar mijn reactie die ik hierboven heb gegeven > https://www.timdehoog.nl/2020/11/19/stappenplan-tp-link-deco-m4-installeren-voor-het-beste-resultaat/#comment-470681
Ik ga ervan uit dat je overal apparatuur en kabels hebt gebruikt die tot 1000 mbps ondersteunen. Als een kabel of switch maximaal 100 mbps ondersteund zal je nooit een snellere verbinding halen.
Om te zien hoe er verbinding wordt gemaakt naar een website zou je via een commandprompt een tracert http://www.timdehoog.nl uit kunnen voeren. Je ziet dan via welke IP-adressen het apparaat verbinding maakt met een website.
Ik zou de Deco set in routermode zetten en niet in accespoint. Zo wordt de parent Deco min of meer de baas van het netwerk.
Succes ik en ik zie jouw reactie graag tegemoet.
Ik heb drie schema’s gemaakt als jpg maar krijg ze niet geupload.
Is er een email adres waarheen ik ze kan sturen ?
Gr Daniel
Je kan ze sturen via http://www.timdehoog.nl/contact hier kan je afbeeldingen uploaden.
Aanvullend, ik heb bewust voor dezelfde netwerknaam gekozen, omdat beide omvormers voor de zonnepanelen heel moeilijk weer op een nieuwe naam in te stellen zijn! Je moet fysiek ernaartoe klimmen, ze om de beurt uitzetten en een heel traject doorlopen om ze weer in te stellen. Zelfs voor mij bijna te moeilijk 😉
Net nogeens gemeten, ik haal op mijn bekabelde thuisnetwerk met Speedtest de maximale snelheid die Ziggo me toezegt (300) zo gauw ik dus via de switches de backhaul laat lopen gaat die snelheid terug naar 90.
Begrijpelijk dat je daarom de netwerknaam niet aan wilt passen.
Ik wacht even op jouw tekeningen zodat ik een duidelijk beeld heb van de opstelling zodat ik je beter kan helpen.
Hoi Tim,
Je uitleg is goed te volgen, bedankt daarvoor. Ik heb alleen een vraag over de rest van het bekabelde internet via de Ziggo modem, hier heb ik door het hele huis internet en netwerk bekabeld aangelegd. Waar een Lan kabel in kan heb ik verbonden met dmv switches in elke ruimte. Deze hebben het standaard IP adres van de Ziggo router 192.168.178.x. De ip adressen van de Deco M4 hebben een anders adres 192.168.68.x. Kan ik dit nog op een of andere manier samenvoegen? En dan met de beste resultaten? Alvast bedankt.
Gr.
Daan.
Hoi Daan, op basis van jouw omschrijving hierboven concludeer ik dat de ziggo en deco beiden in routermodus staan. Zij delen dus beiden ip adressen uit middels dhcp. Je hebt zo dus twee verschillende netwerken. Om dit op te lossen zou je de deco’s in accespoint mode kunnen zetten. De ziggo router wordt dan de enige router en dhcp en deelt de IP-adressen uit. Hierdoor zitten alle apparaten in dezelfde range.
Hoi Tim, het is alweer een tijdje geleden dat ik de M4 deco’s met jouw tip in de acces point heb gezet. In de app van Deco zie ik alleen dat er regelmatig 1 M4 deco switched van bekabeld naar wifi verbinding met de hoofd deco. Elke keer is dit weer een andere alsof er maar max 3 deco’s achter de hoofd deco aangesloten mogen worden. Is dit nog op een bepaalde manier aan te passen dat alle 4 de deco’s werken met het bekabeld netwerk en daarvanuit wifi verzenden? Verder werkt het acces point systeem perfect.
Alvast bedankt voor je antwoord.
Gr.
Daab.
Hoi Daan,
Klopt de volgende situatie?
– Van de modem > netwerkkabel > deco 1
– Van deco 1 > naar switch
– Van switch 3 kabels ieder naar een deco
Of zitten de deco’s meteen aangesloten op de modem?
Ze zitten ook allemaal in dezelfde IP range?
Heb je de laatste firmware geïnstalleerd?
Geweldige gids! Ik heb de stappen gevolgd en dit heeft echt geholpen om mijn wifi-signaal te verbeteren. Bedankt voor de duidelijke uitleg!