Ik maak regelmatig gebruik van het gratis programma Teamviewer om op afstand de computer over te nemen. Ik kan dan veel sneller en beter de vragen van mensen beantwoorden of problemen oplossen.
Werkt stukken beter dan via de telefoon omdat je dan afhankelijk bent van wat de persoon aan de andere kant vertelt en doet. Voor sommige mensen is het magie wat er gebeurt als ze de muis zien bewegen terwijl ze hem zelf niet aanraken.
Onlangs vroeg iemand of ik hem op afstand kon helpen met een probleem op zijn smartphone. Via Whatsapp een aantal berichten verstuurd en uiteindelijk zijn we er uitgekomen, maar het koste best wel wat tijd en moeite.
Voor smartphones:
Nou krijg ik veel meer vragen over computers, laptops en tablets dan smartphones die lastig op afstand op te lossen zijn. Toch was ik nieuwsgierig of Teamviewer niet een oplossing had voor smartphones. Een snelle zoektocht in de Apple appstore bracht mij bij Teamviewer QuickSupport. Gratis voor non-commerciële gebruik.
Ik heb Teamviewer Quicksupport gedownload op mijn iPhone en opgestart. Je moet dan eerst de privacy policy goedkeuren. Uiteindelijk krijg je een scherm te zien met een Uw ID. Ben je bekend met Teamviewer? Dan zou dit getal niet nieuw voor je moeten zijn.
Eerste keer gebruiken:
Vanuit de app kan je het Uw id naar iemand versturen. De ontvanger zal naar https://start.teamviewer.com moeten gaan waar het nummer ingevuld kan worden. Vervolgens wordt de Teamviewer software gestart. Nu komt een belangrijke stap. Op de smartphone moet je Toestaan dat iemand op afstand support kan verlenen.
De volgende vraag die je bij de eerste keer krijgt is of dat de microfoon gebruikt mag worden en of dat er naar apparaten in de omgeving gezocht mag worden. Voor beiden vragen kan je in principe op “Weiger” klikken.
Maar voordat iemand met je mee kan kijken moet je nog in de app op Uitzending starten klikken. Al met al moet je best nog wel wat doen. Maar dat is ook wel fijn want dan weet je zeker dat iemand niet zomaar toegang tot jouw smartphone kan krijgen.
Je kan op afstand alleen meekijken en dus niet de controle overnemen. Het is ook een gratis versie dus er zijn beperkingen. Hoe dan ook is het handig dat je mee kan kijken. Zo kan je specifieke instructies geven zoals waar iemand op moet drukken of juist niet.
Scherm op zwart, sessie beëindigd:
Ik kwam wel achter een nadeel op de iPhone. Als je even niets doet en het scherm springt op zwart wordt automatisch de verbinding verbroken. Dit wordt denk ik gedaan vanuit de gedacht dat iemand zijn smartphone neerlegt en vergeten is dat hij Teamviewer heeft opgestart. Dan wordt de sessie altijd automatisch gesloten. Maar tijdens het oplossen van een lastig probleem betekent het wel dat je actief de smartphone moet gebruiken.
Conclusie:
Ik ben heel tevreden over deze gratis app en dienst. Het Uw Id blijft helaas wel de hele tijd hetzelfde. Het zou veiliger zijn als deze telkens zou veranderen.
Mocht je twijfelen aan de veiligheid van de app en denken dat iemand zomaar de smartphone kan overnemen? Dan kan je altijd de app verwijderen.