Met ruim 10 jaar ervaring in het bloggen mag ik voorzichtig zeggen dat ik veel ervaring heb opgedaan. Ik heb bijna 1000 blogs geschreven maar ik leer nog iedere dag.
Hieronder staan mijn 10 beste tips. Deze zorgen ervoor dat ik het bloggen leuk blijf vinden maar die mijn website ook succesvol hebben gemaakt.
Wat is succesvol? Dat is voor iedereen anders. Voor mij is het helpen van andere met hun IT gerelateerde problemen en steeds meer bezoekers ontvangen.
1 # Schrijf blogs over onderwerpen die je leuk vindt
Je zal merken dat je dan vaker en betere blogs schrijft. Ik vind de wereld van IT interessant en kan er daardoor gemakkelijk tientallen blogs over schrijven. Zou dit gaan over kleding dan zou ik dat een stuk minder leuk vinden en veel eerder afhaken.
2 # Wees eerlijk en origineel
Beter goed gejat dan slecht bedacht. Maar je wordt door zoekmachines afgestraft als jij content van andere websites kopieert. Ik vind het nog respectloos ook omdat het schrijven van blogs veel tijd kost. Toch gebeurt dit nog dagelijks. Soms moet ik voor een probleem onderzoek doen en kom ik dezelfde content op meerdere websites tegen.
Wil je content van een andere website gebruiken, dan moet je toestemming vragen volgens de auteurswet. Je kan wel een stukje content kopiëren om hier eigen content aan toe te voegen. Dit noemen ze content cureren. Het is wel netjes dat je dan een bron met link opgeeft van de originele auteur.
Beter nog is om eigen content te genereren. Geef jouw eigen mening over een onderwerp.
3 # Blijf schrijven om ervaring op te doen
Sommige mensen kunnen van nature goed schrijven en andere moeten hier wat meer tijd in steken. Vroeger op de basisschool schreef ik al verhalen. Maar bloggen is dan toch weer anders. Als ik mijn blogs van 10 jaar geleden vergelijk met die van nu zie ik daar veel verbeteringen in.
4 # Geld mag niet de drijfveer zijn om te bloggen
Het is natuurlijk leuk om geld te verdienen met een blog via betaalde content, advertenties of affiliate links. Maar het moet niet de belangrijkste reden zijn waarom je blogt. Het delen van kennis of vertellen van leuke verhalen is een veel betere drijfveer die je ook langer volhoudt. Veel geld verdienen aan een blog is nog niet zo gemakkelijk.
5 # Lees blogs van andere websites
Het is leerzaam om de blogs van andere websites te lezen. Vooral websites die succesvoller zijn dan jouw website. Vraag je af wat ze anders doen of hoe ze meer bezoekers trekken. Kijk ook naar de schijfwijze.
6 # Er is nog meer dan jouw blog alleen
Het is leuk om lekker met jouw blog bezig te zijn, maar er zijn nog meer dingen in het leven. Neem ook de tijd om te ontspannen en andere dingen te doen. Het blog is er morgen ook nog. Ik bedenk soms onderwerpen als ik juist niet met mijn blog bezig ben. Ik sla deze als concept op via de WordPress app op mijn smartphone.
7 # Schrijf regelmatig om bezoekers geïnteresseerd te houden
Het is natuurlijk de bedoeling dat andere mensen jouw blogs gaan lezen. Het is daarom belangrijk dat jouw website door Google gevonden wordt. Om Google geïnteresseerd te houden is het belangrijk om toch op regelmatige basis nieuwe content toe te voegen.
Deze simpele regel geldt ook om bezoekers te blijven trekken. Als zij weten dat je iedere week een nieuw blog plaatst komen ze misschien wel terug. Om bezoekers naar mijn website te trekken stuur ik regelmatig een nieuwsbrief met mijn nieuwste blogs.
8 # Conclusie: ik heb geen foodblog of autoblog
Mijn blog bevat voor meer dan 80% oplossingen voor problemen. Ongeveer 95% procent van mijn bezoekers komen organisch via Google op mijn website. Zij hebben een probleem, vullen dat in de zoekmachine in en komen uit op mijn website.
Er zijn maar weinig mensen die mijn website bezoeken omdat ze nieuwsgierig zijn. Logisch want waarom zou je een blog lezen over een oplossing voor een probleem dat je niet hebt. Om die reden doen websites met recepten of autovideo’s het een stuk beter.
Veel bezoekers verlaten de website daarom ook al nadat ze de pagina met de oplossing voor het probleem hebben gelezen. Gemiddeld bezoekt 1 bezoeker 1,4 pagina, dus er zijn mensen die ook nog een andere pagina bezoeken.
Om meer bezoekers te trekken en ze langer op mijn website te houden, schrijf ik niet alleen meer over problemen en oplossingen. Ik review ook producten of andere websites. Dit heeft het afgelopen jaar voor een bezoekersstijging gezorgd.
9 # Houd statistieken bij, want het is leuk om de stijging te zien
Voeg in het begin meteen statistieken toe aan jouw website. Niets is leuker om te zien hoeveel bezoekers je krijgt. Weet wel dat als jij geen tijd in jouw website steekt dit invloed heeft op de aantallen.
Laat je ook niet demotiveren als je een paar slechte dagen of weken hebt. Ga juist op onderzoek waarom de aantallen gedaald zijn. Heb je minder geschreven of juist over saaie onderwerpen.
Ik heb in het verleden blogs geschreven die vanaf dag 1 vrijwel niet bezocht werden. Dat hoeft niet meteen slecht te zijn. Een paar maanden later begonnen die blogs wel bezoekers te trekken.
10 # Het hoeft niet perfect te zijn, experimenteer en evalueer
Ik ben gemiddeld 1 uur bezig met een blog. Dit is afhankelijk van het onderwerp en het aantal woorden. Probeer het niet perfect te maken. Bloggen is eigenlijk een verhaal vertellen op informele wijze. Voorkom dat je blijft herschrijven zodat het uiteindelijk een slechter blog wordt.
Probeer ook te experimenteren om te zien of een andere schrijfwijze meer of juist minder bezoekers trekt. Doe dit wel over een langere periode en met meer blogs. Evalueer die resultaten en pas het experiment daarop aan.
Ik wilde het aantal nieuwsbrief abonnees verhogen en had op een ander blog gelezen dat het inzetten van een pop-up een oplossing zou kunnen zijn. Dit heb ik 3 maanden getest op mijn website, maar amper nieuwe abonnees erbij gekregen. Misschien omdat mijn website vooral oplossingen voor problemen heeft. Daarnaast worden pop-ups ook wel als irritant gezien.
Als experiment heb ik dit blog geschreven, om lezers op een ander been te zetten. Dit zorgde voor veel nieuwsgierigheid en verbazing. Het leverde ook de volgende reacties op: het is net een liefdesbrief, wat een pageturner en wel melo dramatisch geschreven.