Als je als bedrijf met een webshop wilt beginnen zijn er 2 mogelijkheden. Je kan zelf een webshop laten programmeren. Dan wordt deze helemaal op maat gemaakt zoals Coolblue. Maar dan moet je meteen een flink bedrag investeren. Je kan er ook voor kiezen om bestaande software te gebruiken die al jaren ontwikkeld wordt.
Binnen de bestaande software heb je vervolgens weer een aantal mogelijkheden. Het belangrijkste verschil tussen deze twee is gratis of betaald. Op mijn website vind je veel blogs over het gratis WooCommcerce omdat dit een makkelijke uitbreiding voor WordPress is. Een andere grote speler in de wereld van webshops is Magento webshop.
Magento, de ontwikkelaar van Magento Webshop was ooit een eigen bedrijf maar is in 2018 overgenomen door het bekende Amerikaanse bedrijf Adobe. Dit bedrijf is vooral bekend van Photoshop en Adobe Reader.
Gratis of betaalde versie
Magento Webshop is beschikbaar in 2 varianten. De eerste Magento Community is de gratis open source variant en de tweede is de betaalde Magento Commerce variant. Goedkoop is de betaalde versie niet. Je betaald hier minimaal 1.500 dollar per maand voor.
De meeste webshops maken gebruik van de open source variant. In de basis is dit voldoende. Hierin zit geen klanten loyaliteitsprogramma, dashboards met grafieken en statistieken (BI), geavanceerde marketing tools en nog meer beheer opties voor jouw webshop. Verkoop je boeken dan heb je deze functionaliteiten vast ook niet nodig.
Minimale investering
Het opzetten van een Magento Webshop kost snel 5.000,- euro wanneer je dit door een professioneel bedrijf laat doen. Maar deze investering ben je ook kwijt als je kiest voor WooCommerce of een andere oplossing
Staar je overigens niet blind op het feit dat WooCommerce gratis is. Wil je een exclusievere webshop hebben om bijvoorbeeld tickets te verkopen? Dan zal je premium uitbreidingen moeten aanschaffen met jaarlijkse terugkerende kosten.
Visuele weergave van de webshop
Net als bij WordPress heeft jouw Magento Webshop een thema nodig zodat het visueel zichtbaar is voor klanten. Het standaard thema heet Luma. Wil je een unieke uitstraling dan zal je een eigen thema moeten laten ontwikkelen. De kosten daarvan kunnen snel tot in de duizenden euro’s lopen afhankelijk van jouw wensen.
Houd er wel rekening mee dat een unieke uitstraling voor meer herkenbaarheid kan zorgen en daardoor ook voor meer omzet. Het loont de moeite om hierin voldoende te investeren. Op voorhand zeggen dat je de investering in bijvoorbeeld 1 of 2 jaar terugverdiend is lastig. Als voorbeeld verwijs ik naar Coolblue. Je herkent vast wel die blauwe dozen met oranje logo die overal worden bezorgd. Dit is afgeleid van hun webshop kleuren.
Uitbreiden met extensies
Je kan jouw Magento Webshop uitbreiden met nieuwe functionaliteiten door een van de 600+ extensies te installeren. Deze zijn gratis of tegen een eenmalige/jaarlijkse vergoeding beschikbaar. Voorbeelden zijn een extensie voor het toevoegen van een blog of een koppeling met Instagram of een live chat.
Heb je meerdere producten? Dan adviseer ik om een related products extensie toe te voegen. Hiermee kan je de omzet een boost geven. Stel een klant besteld zwarte sokken dan heeft de klant misschien ook interesse om blauwe sokken te kopen. Met een related products extensie kan je diverse andere sokken tonen onder de zwarte sokken.
Een snelle webshop zorgt voor meer verkopen
Net als bij een normale website is de snelheid belangrijk. Een klant die 5 seconden moet wachten op het laden van een pagina zal snel geen klant meer zijn. Google is ook een soort van klant voor jouw webshop. Als die vindt dat het laden te lang duurt dan zal jouw webshop zakken in de zoekresultaten. Google toont de snelste websites bovenaan.
Het is daarom belangrijk dat je de beste hostingleverancier selecteert voor jouw Magento Webshop. Het laden van een pagina in 1 of 2 seconden kan 100den euro’s meer omzet opleveren dan wanneer het 3 seconden duurt. Hosting vormt hierin een belangrijke basis. Begin met een goedkoop abonnement maar laat jouw hosting wel meegroeien met het aantal bezoekers en de omzet. Zie dit niet als een mogelijkheid om geld te besparen.
Conclusie:
Wil je een webshop beginnen dan is Magento Webshop een goede keuze. Begin met de open source variant om kosten te besparen. Wel kan het de moeite waard zijn om de basis door een professioneel bedrijf op te laten zetten. Ben je handig dan kom je natuurlijk ook een eind met de documentatie die online beschikbaar is.
Magento Webshop biedt in ieder geval wel de potentie om met jouw bedrijf mee te groeien tot een professioneel bedrijf met een jaarlijkse miljoen omzet.