macOS Spotlight toont geen resultaten

Probleem:

macOS Spotlight werkt opeens niet meer.Het is dinsdag morgen wanneer ik mijn MacBook openklap om te beginnen aan mijn werkdag. Om in te loggen op een server heb ik een wachtwoord nodig dat opgeslagen staat in mijn Keychain.

Ik druk de toetsen Command + Spatie in om Spotlight te activeren en “keychain” te typen. Maar macOS geeft geen resultaten wanneer ik “keychain” heb getypt.

Het lijkt net of hij er nog nooit van gehoord heeft. Ik controleer of ik geen typefout heb gemaakt. Ik sluit Spotlight en herhaal mijn stappen maar wederom zonder resultaat. Via Applicaties kan ik ook bij Keychain komen, maar Spotlight is toch wel handig.

Je komt er pas achter hoe vaak je iets gebruikt als het niet meer werkt. Mijn MacBook opnieuw opstarten lost het probleem niet op.

Oplossing:

Na onderzoek op internet kwam ik erachter dat het uitvoeren van onderstaande stappen het probleem oplost. Alleen de oplossing in deze bron was niet helemaal volledig. Pas na opnieuw opstarten werd de Spotlight index opnieuw opgebouwd en kon ik de functionaliteit weer gebruiken.

Het uitvoeren van sommige stappen kan meerdere minuten duren. Heb dus geduld en haal een kop koffie. De commando’s zorgen ervoor dat je Spotlight uit en weer aanzet en de index wordt opnieuw opgestart.

  1. Start een Terminal scherm
  2. Voer het volgende commando uit sudo mdutil -i off /
  3. Voer het volgende commando uit sudo mdutil -i on /
  4. Voer het volgende commando uit sudo mdutil -E /
  5. Start jouw MacBook opnieuw op
  6. Voer een opdracht uit in Spotlight en je zal zien dat de index opnieuw wordt opgebouwd

Oplossing getest op:

macOS 11 Big Sur

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.