Ik heb een paar maanden geleden een nieuwe laptop gekocht. Eenmaal thuis zet je hem meteen aan en moet je eerst door de wizard van Windows 10. Inloggen met een Microsoft account, aangeven hoe er omgegaan moet worden met jouw privacy en ook de fabrikant HP stelt een aantal vragen.
Daar ergens is het mis gegaan met een van de vinkjes die je wel of juist niet moet zetten. Het resultaat was dat ik opeens e-mail kreeg van McAfee die me welkom heette als klant. Ik mocht hun product 30 dagen uitproberen. Maar ik had geen interesse. Voor beveiliging maak ik gebruik van Ziggo Safe.
Gelijk naar de oplossing?
Scroll dan helemaal naar het einde van dit blog.
Poging 1, e-mail sturen om account te verwijderen:
Ik wilde dus helemaal geen gebruik maken van de McAfee software dus heb ik het contactformulier op de McAfee.com ingevuld. Een paar dagen later kreeg ik een e-mail waarin werd geadviseerd dat ik contact op moest nemen met het ondersteuningsteam.
Poging 2, chatten om een account te verwijderen:
In de e-mail die ik ontvangen had zat ook een link. Via die link kwam ik uit op de algemene ondersteuningspagina’s. Na wat zoeken ben ik in een online chat beland met een vriendelijke man. Ik legde mijn situatie uit die hij begreep. Echter kon hij via de online chat mijn account niet opzeggen en verwees me door naar een online formulier.
Poging 3, online formulier invullen:
Op het formulier werd best veel gevraagd. Eigenlijk zocht ik naar een knop “verwijderen”. Toch maar het volledige formulier ingevuld en verstuurd. Aangegeven dat ik in het kader van de AVG al mijn persoonlijke data wil laten verwijderen.
Poging 4, terug naar het ondersteuningsteam:
Een paar dagen later kreeg ik reactie van McAfee met de mededeling dat mijn account en persoonlijke gegevens niet verwijderd kunnen worden. De reden was dat er nog een actieve licentie aan het account gekoppeld zit.
Ik toch duidelijk aangegeven dat de licentie en mijn persoonlijke gegevens vernietigd moesten worden. Ik kreeg het advies om weer contact op te nemen met het ondersteuningsteam om eerst de licentie te laten deactiveren.
Wederom contact opgenomen met het ondersteuningsteam. De medewerker bevestigde dat dit klopte maar dat mijn licentie niet gestopt kon worden. Ik moest wachten tot dat de licentie in januari 2021 verlopen zou zijn en dan weer contact opnemen.
Poging 5, weer terug naar de online chat
Het is midden februari wanneer ik contact opneem via de online chat. Ik leg mijn situatie uit aan de medewerker. Die controleert mijn gegevens en geeft aan dat ik nu wel mijn gegevens kan laten verwijderen. Hij kan dit niet doen. Hiervoor moet ik weer het GDPR data request formulier invullen.
Poging 6, GDPR data request formulier invullen
Voor een tweede keer vul ik het GDPR data request formulier in. Binnen een paar dagen moet ik bevestigen dat het e-mailadres van mij is. Weer twee dagen laten krijg ik de bevestiging dat mijn gegevens vernietigd worden.
Conclusie:
Het is leuk dat McAfee een gratis versie aanbiedt van hun product. Natuurlijk een poging om jouw als klant te binden. Norton doet dat ook al jaren. Maar het is wel jammer dat ze het klanten zo lastig mogelijk maken hun persoonlijke gegevens te laten verwijderen.
Oplossing:
Kort samengevat komt het erop neer dat je pas jouw gegevens bij McAfee kan laten verwijderen als je geen product meer gebruikt of geldig abonnement hebt. Daarna kan je het GDPR data request formulier invullen. Meestal worden jouw gegevens dan binnen 7 dagen verwijderd.
Adobe snapt wel hoe je een account moet verwijderen:
Onlangs kreeg ik een herinnering van een Adobe account dat ik al jaren niet meer gebruikt had. Voor de zekerheid toch even ingelogd maar het was een oud account. Vervolgens via de optie Privacy het account verwijderd met een paar klikken. Natuurlijk ziet Adobe je liever niet gaan en moet je het drie keer bevestigen.
Jullie zijn kut op te zoeken voor een chat bericht
Mijn website heeft geen chatfunctie. Maar ik denk dat je de site van McAfee bedoelt?
voor de 2de keer graag gelijk verwijderen als ik met m,n klanten bezig ben zitten jullie met je klote site er konstant door heen wat wij als zeer onprettig ervaren graag direct verwijderen en geen 5 dagen of zoiets nee nu direct.
juridisch advocaten en deurswaarders kantoor!
Beste Wil, ik vermoed dat u problemen met McAfee heeft? Zo ja dan vraag ik u om uw klacht bij “hun” te doen en niet op “deze” website.
Dit kan via > https://www.mcafee.com/nl-nl/index.html
Ik heb niets met McAfee te maken. Ik deel alleen oplossingen voor problemen of mijn persoonlijke ervaringen om zo anderen te kunnen helpen.
Heb per ongeluk op een of ander knop aangevinkt. Kreeg prompt een eerste afschrijving op mijn bankrekening.
Ik kan zelf niet meer volgen hoe ik de fout gemaakt heb en vraag u begrip voor mijn situatie.
Wilt u a.u.b. mijn gegevens en per aangemaakte accounts e.d. verwijderen en vooral de incasso’s stopzetten? Met dank. ametareh@outlook.com.
Je reageert op een persoonlijke blog website. Deze website is niet van McAfee.
Vragen of klachten over producten of diensten van McAfee kunt u stellen op hun website via > https://www.mcafee.com/nl-nl/index.html
na 3 jaar geleden mc afee te hebben op gezegt ontvan ik nog ELKE DAG 5 a 8 mails over verlening en meer onzin.
Ik wil dat mijn gegevens verwijdert worden en van elke verzend lijst wordt ge haald. en zeker door de door jullie aangestuurde mail cowboy’s met rust gelaten wordt. ook is er al een klacht bij de consumenten bond in gediend over mcfee
Je reageert op een persoonlijke blog website. Deze website is niet van McAfee.
De e-mails waar jij het over hebt zijn vermoedelijk niet van McAfee maar van andere die de producten van McAfee proberen te verkopen. McAfee kan hier weinig tegen doen omdat er telkens andere e-mailadressen als afzender worden gebruikt.
Zie ook dit blog > https://www.timdehoog.nl/2021/08/13/ik-krijg-een-e-mail-dat-mijn-beveiliging-niet-op-orde-is/
Heb McAfee beveiliging via mailadres aangevraag 3 jaar geleden. Binnen 10 maansden weer opgezegt maar jullie blijven bedragen afschrijven,terwijk ik me netjes binnen de termijn heb opgezegt.
Je reageert op een persoonlijke blog website. Deze website is niet van McAfee.
Vragen of klachten over producten of diensten van McAfee kunt u stellen op hun website via > https://www.mcafee.com/nl-nl/index.html